Bedje van beton

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

rverhag

Bedje van beton

Bericht door rverhag »

Na lange tijd getwijfeld te hebben over het bed voor mijn portaal, heb ik uiteindelijk voor gewoon beton gekozen. EG stond natuurlijk bovenaan het wensenlijstje, maar na heel veel lezen, schetsen, tekenen, prijsopgaves, nog meer lezen en twijfelen ben ik toch voor gewoon beton gegaan. Het is uiteindelijk toch "maar" een hobbymachine die de meeste tijd hout zal versnipperen en een enkele keer wat aluminum.

Beton kost vrijwel geen drol en is zeer goed een eenvoudig te verwerken. Met de aluminium strips en het mee gestorte ijzerwerk kwam het gehele bed op zo'n 200 Euro.

9423

Ik moet zeggen dat ik over het resultaat zeer tevreden ben. Het bed moet nog gevlakt worden, maar het voelt al goed.
9424

De ondersteunde geleidingen zitten via gevlakte stalen beugels gemonteerd aan het bed. Deze beugels zijn natuurlijk meegestort in het beton.
9416
9422

Om de aluminium strips (variabele breedte, 15 mm dik, 750 mm lang) te kunnen bevestigen heb ik rampa-moeren meegestort in het beton. Ik had eerder al een testje gedaan met andere opties (inslagmoeren, rampa met ring en rampa vlak), maar rampamoeren met een kunststof ringetje tegen de bekisting aan zetten gaf het best resultaat.

9417
9420

Zoals je op de foto's ziet, zijn de rampamoeren gemonteerd tegen een plaat die in z'n totaal in de duct tape is gezet. Ook de latjes die de T-sleuf en de afwatering gaan vormen zijn ingepakt.

Aan de achterzijde is een afvoergoot gemaakt. Hier zat toch een loze ruimte (als de machine helemaal in achterste stand staat) en als ik aluminium te lijf wil gaan, wil ik ook gewoon met een flinke straal kunnen koelen.

Het storten van het beton is natuurlijk een fluitje van een cent. (beamix 111, een beetje aangevuld met portland om een glad oppervlak te krijgen). Trillen is natuurlijk belangrijk en gelukkig kon ik een professionele trilnaald gebruiken. De wapening is van oude draadeinden die ik ooit eens uit een container had gevist (16 mm en 10 mm). De uitstekende gedeeltes zijn later afgezaagd, maar waren wel handig bij transport (95 kg).

9418

Paar (4-5) dagen goed nathouden bij het uitharden, strips monteren en we kunnen weer aan de slag. Ik hoop met iets beter resultaat dan een op stalen U-profieltjes gemonteerde betonplex ondergrond.

Mijn machientje lijkt nu tenminste ergens op ;-)

9426
Laatst gewijzigd door rverhag op 11 okt 2015 16:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Bedje van beton

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk.. dit vind ik dus een fraai voorbeeld van "Zo kan het ook".. beton kan heel wat hebben.. dus waarom niet?..

Waarom wel?.. Omdat het KAN.. Daarom.. de rest van de machine ziet er ook keurig uit.. ben benieuwd naar wat je met deze machine gaat maken..
rkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door rkr »

ziet er goed uit

staal en beton hebben dezelfde uitzettingscoefficient dus dat klinkt meteen al een stuk beter dan de BI-metalen oplossing van stalen geleiders op een aluminium frame, en zwaar is altijd beter

misschien alleen even oppassen met die afgezaagde uitstekende draadeinden, als hier vocht naar binnen dringt, en ze gaan roesten, dan drukken ze zo je betonnen bed uit elkaar
Arie Kabaalstra
Contacteer:

rkr schreef: misschien alleen even oppassen met die afgezaagde uitstekende draadeinden, als hier vocht naar binnen dringt, en ze gaan roesten, dan drukken ze zo je betonnen bed uit elkaar
"likkie menie" doet wonderen.. :lol: maar inderdaad.. Staal dat roest kan verschrikkelijke krachten opwekken..
rverhag

Bericht door rverhag »

Gezaagde uiteinden zijn idd afgewekt en daaroverheen zit betonverf. Ik maak me meer zorgen over de sealing van de rampamoeren. Hoop dat die kunststof ringen hun werk doen en dat daar geen vocht in gaat lopen als er flink gekoeld gaat worden.

Nou ja, we zien wel. Het bed is nu bijna gevlakt. Er zat 0.25 mm tussen linksachter en rechtsvoor. Ook zat er een kleine bolling in het midden. Dat is toch het gevolg van een houten bekisting die niet perfect ondersteund was.

Ben wel heel tevreden met het geluidsniveau als de frees het materiaal ingaat. Dat was met het houten bed wel anders :lol:
DaBit
Donateur
Been thanked: 3 times

Bericht door DaBit »

Ik vind 'm goed gelukt! Ik begin me bijna af te vragen waarom ik eigenlijk naar epoxygraniet/synthetisch beton/hoe je het ook noemen wilt aan het kijken ben voor mijn toekomstige frees. Veel sterker dan gewoon beton is dat spul niet, zeker niet als je nog wat wapening in dat beton stopt. Enige voordeel is dat het sneller uithard en beter hecht op ijzer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
karangetang
Donateur
Contacteer:

Bericht door karangetang »

Dit is natuurlijk een mooie oplossing
Voor wie hier meer interesse in heeft zoek eens op de volgende link
http://www.durcrete.de/Downloads-files- ... h_0511.pdf
Ik heb zelf ook plannen om mijn machine die gemaakt is van Stalen U profielen van 200 mm breed
in beton te gieten
Nanodur compount 5941 van de firma Dijckerhoff is een kant enklaar mengsel is alleen in grote hoeveelheden te verkrijgen (1 ton)maar er is een variant voor doe het zelfers in Duitsland op de markt
Ook andere beton firma´s leveren een gelijk waardige UHPC (Ultra High
Performance Concrete ) beton mortel

martien
karangetang
Donateur
Contacteer:

Bericht door karangetang »

Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Leuk!
Maar zie ik goed dat de sleuven in je bed niet voor T-moeren bedoeld zijn? Ik zie volgens mij geen overhang.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
rverhag

Bericht door rverhag »

De overhang wordt door de alumium strips verkregen. Deze zijn breder dan het vlak waar ze op liggen.

De tweede sleuf zit eronder om ruimte voor de bouten te hebben die door de T-moeren kunnen steken en om koelmiddel af te voeren.

9425
Laatst gewijzigd door rverhag op 11 okt 2015 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Danny

Bericht door Danny »

Mooi gemaakt.
Ik vrees er voor dat het koelmiddel deels in het beton zal trekken.
U kan het beton daartegen behandelen met een vochtwerend middel.
rverhag

Bericht door rverhag »

Danny schreef:Mooi gemaakt.
Ik vrees er voor dat het koelmiddel deels in het beton zal trekken.
U kan het beton daartegen behandelen met een vochtwerend middel.
Het geheel staat 2x in de betonverf die normaal op de garagevloer gesmeerd wordt. Ik hoop dat dat voldoende vochtwerend is ;-)
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Het heeft even geduurd maar nu heb ik ook je afvoerputje door :) Erg leuk gedaan allemaal!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Arie Kabaalstra
Contacteer:

't is wel een idee wat ik in mijn achterhoofd houd.. je zou in plaats van Betonverf( wat vaak een PU verf is) ook je beton kunnen afcoaten met Epoxy.. heb je alsnog een Epoxybeton.. :lol:

als je een dunvloeibare Epoxy gebruikt, dan zal het ook wel in de beton trekken.. dan komt er echt geen vloeistof meer in..

in de wegenbouw wordt beton hydrofoob gemaakt met "Dynasilan" een product dat onder andere Isobutyl triethoxysilane bevat.. dat wordt op de beton gespoten, en trekt erin.. na het verdampen van het oplosmiddel blijft een rubberachtige substantie(butyl) achter in de beton.. werkt goed op betonnen wegdekken vóórdat er geasfalteerd wordt, maar ik weet niet of het bestand is tegen koelmiddel..

Epoxy of 2K PU lijkt mij de beste oplossing voor het waterbestendig maken..
Plaats reactie