Beton kost vrijwel geen drol en is zeer goed een eenvoudig te verwerken. Met de aluminium strips en het mee gestorte ijzerwerk kwam het gehele bed op zo'n 200 Euro.
Ik moet zeggen dat ik over het resultaat zeer tevreden ben. Het bed moet nog gevlakt worden, maar het voelt al goed.
De ondersteunde geleidingen zitten via gevlakte stalen beugels gemonteerd aan het bed. Deze beugels zijn natuurlijk meegestort in het beton.
Om de aluminium strips (variabele breedte, 15 mm dik, 750 mm lang) te kunnen bevestigen heb ik rampa-moeren meegestort in het beton. Ik had eerder al een testje gedaan met andere opties (inslagmoeren, rampa met ring en rampa vlak), maar rampamoeren met een kunststof ringetje tegen de bekisting aan zetten gaf het best resultaat.
Zoals je op de foto's ziet, zijn de rampamoeren gemonteerd tegen een plaat die in z'n totaal in de duct tape is gezet. Ook de latjes die de T-sleuf en de afwatering gaan vormen zijn ingepakt.
Aan de achterzijde is een afvoergoot gemaakt. Hier zat toch een loze ruimte (als de machine helemaal in achterste stand staat) en als ik aluminium te lijf wil gaan, wil ik ook gewoon met een flinke straal kunnen koelen.
Het storten van het beton is natuurlijk een fluitje van een cent. (beamix 111, een beetje aangevuld met portland om een glad oppervlak te krijgen). Trillen is natuurlijk belangrijk en gelukkig kon ik een professionele trilnaald gebruiken. De wapening is van oude draadeinden die ik ooit eens uit een container had gevist (16 mm en 10 mm). De uitstekende gedeeltes zijn later afgezaagd, maar waren wel handig bij transport (95 kg).
Paar (4-5) dagen goed nathouden bij het uitharden, strips monteren en we kunnen weer aan de slag. Ik hoop met iets beter resultaat dan een op stalen U-profieltjes gemonteerde betonplex ondergrond.
Mijn machientje lijkt nu tenminste ergens op