Lineaire geleiders smeren
Moderators: audiomanics, Moderators
Lineaire geleiders smeren
Ik heb mezelf ( via dit forum ) een vetpomp aangeschaft.
Het einde van de slang past mooi over de nippels van de wagens. Maar als ik probeer er vet in te spuiten, komt het overal uit maar gaat de wagen niet in.
Iemand een idee? Is er zoveel druk nodig om dat kogeltje weg te drukken?
Het enige wat ik nog kan verzinnen is een buisachtig verloopstukje te maken, ipv die nipple....
Alle suggesties welkom!
Het einde van de slang past mooi over de nippels van de wagens. Maar als ik probeer er vet in te spuiten, komt het overal uit maar gaat de wagen niet in.
Iemand een idee? Is er zoveel druk nodig om dat kogeltje weg te drukken?
Het enige wat ik nog kan verzinnen is een buisachtig verloopstukje te maken, ipv die nipple....
Alle suggesties welkom!
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Re: Lineaire geleiders smeren
Ik heb zelf onlangs mijn geleidingen ook gesmeerd, weliswaar met een handmatige vetspuit, maar toch.
Op een gegeven moment was bij mij de wagen volledig gevuld met vet en dan krijg je er gewoon niets meer bij, vet is vrijwel niet comprimeerbaar en als je op je vetpomp meer druk gaat zetten, dan blaas je alleen je keerringen/afdichtingen kapot.
Het kogeltje dat in een smeernippel zit heeft maar weinig druk nodig om te openen, het is tenslotte voornamelijk bedoeld om het vet binnen te houden.
Als je de vetpomp gebruikt als een centraal smeersysteem, dus met een vaste verbinding naar de diverse smeerpunten, dan is het minder gebruikelijk om er smeernippels tussen te hebben zitten.
Op een gegeven moment was bij mij de wagen volledig gevuld met vet en dan krijg je er gewoon niets meer bij, vet is vrijwel niet comprimeerbaar en als je op je vetpomp meer druk gaat zetten, dan blaas je alleen je keerringen/afdichtingen kapot.
Het kogeltje dat in een smeernippel zit heeft maar weinig druk nodig om te openen, het is tenslotte voornamelijk bedoeld om het vet binnen te houden.
Als je de vetpomp gebruikt als een centraal smeersysteem, dus met een vaste verbinding naar de diverse smeerpunten, dan is het minder gebruikelijk om er smeernippels tussen te hebben zitten.
Re: Lineaire geleiders smeren
Ik werk ook met een handvetspuit. Maar er gaat gewoon helemaal niets in...
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Re: Lineaire geleiders smeren
Misschien domme vraag, maar hou je vetspuit goed recht tov de nippel?
Re: Lineaire geleiders smeren
hoi hoi,
ik werk dagelijks met een cnc opdeelzaag, deze geeft zelf aan wanneer de boel weer gesmeerd moet worden, de geleidingen die daar in zitten kan ik gewoon doorspuiten met een normale handvetspuit, als hij vol zit komt de rest er vanzelf uit zetten.
de afdichtingen moeten vuil buiten houden, maar mijns inziens moet er van binnen naar buiten gewoon het vet er uit geperst kunnen worden.
grtz
ik werk dagelijks met een cnc opdeelzaag, deze geeft zelf aan wanneer de boel weer gesmeerd moet worden, de geleidingen die daar in zitten kan ik gewoon doorspuiten met een normale handvetspuit, als hij vol zit komt de rest er vanzelf uit zetten.
de afdichtingen moeten vuil buiten houden, maar mijns inziens moet er van binnen naar buiten gewoon het vet er uit geperst kunnen worden.
grtz
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Lineaire geleiders smeren
De slang van de vetspuit moet wel met enige kracht op de vetnippel gedrukt worden, dan zal, als hij er min of meer recht opgehouden wordt, de zaak keurig op elkaar aansluiten en gaat het vet langs het kogeltje.
Je moet dan wel eerst een soort van klik voelen als je 'm er op drukt.
In dit plaatje zie je hoe het ongeveer hoort te zitten:
Je kunt eventueel ook even met een sateprikkertje eens kijken of het kogeltje ook wel los zit, maar ik denk dat je het bij alle nippels hebt en het dus waarschijnlijk niet aan de nippels ligt maar aan de wijze waarop jij die kop er op drukt... (of er zit een barst in die kop..)
Kees
Je moet dan wel eerst een soort van klik voelen als je 'm er op drukt.
In dit plaatje zie je hoe het ongeveer hoort te zitten:
Je kunt eventueel ook even met een sateprikkertje eens kijken of het kogeltje ook wel los zit, maar ik denk dat je het bij alle nippels hebt en het dus waarschijnlijk niet aan de nippels ligt maar aan de wijze waarop jij die kop er op drukt... (of er zit een barst in die kop..)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Lineaire geleiders smeren
Dank voor alle suggesties.
Ik ga eerst eens de nipple van de wagen afschroeven en kijken of ie het dan doet...
Ik ga eerst eens de nipple van de wagen afschroeven en kijken of ie het dan doet...
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Re: Lineaire geleiders smeren
Probleem opgelost.
De "koppelingen" die erbij zaten bleken bij nader onderzoek niet zo identiek als op het eerste gezicht.
De andere koppeling gaf geen problemen....
Hoog "oops" gehalte.
De "koppelingen" die erbij zaten bleken bij nader onderzoek niet zo identiek als op het eerste gezicht.
De andere koppeling gaf geen problemen....
Hoog "oops" gehalte.
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Re: Lineaire geleiders smeren
Ik lees dat jullie allemaal vet gebruiken. Ik gebruik geen vet maar een dunne olie die ik op de hi-win lineaire rails smeer en laat de machine er dan wat overheen joggen. Is daar iets op tegen?
Ik heb geen problemen hoewel ik bijna iedere keer dat ik iets maak ook tegelijk smeer. Ik heb wel vet op de tack-and-pinion rails (zo'n zware getande rail).
Ik heb geen problemen hoewel ik bijna iedere keer dat ik iets maak ook tegelijk smeer. Ik heb wel vet op de tack-and-pinion rails (zo'n zware getande rail).
Re: Lineaire geleiders smeren
Schrapen je schrapers van je lineaire karretjes die olie niet gewoon vrolijk voor zich uit, waardoor er niks van de olie op de kogels terecht komt???
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13530
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Lineaire geleiders smeren
't merendeel van die olie zal inderdaad wel door de schrapers worden weggenomen.. maar als ik de machine langere tijd stil moet zetten.. olie ik de geleidingen wel in.. om roest te voorkomen.. dus kwaad kan het niet.. maar als smering is het eigenlijk niet voldoende..
de schrapers houden op hun beurt ook de smering binnen.. daarom Vet erin.. dat blijft beter kleven..
de schrapers houden op hun beurt ook de smering binnen.. daarom Vet erin.. dat blijft beter kleven..