Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door leendertvdhart »

Hallo forumleden,

Ik zal mezelf allereerst voorstellen. Mijn naam is Leendert, 28 jaar, van beroep IT projectontwikkelaar, hobby-matig interesse in o.a. houtbewerking.

Ik loop al een tijdje (lees 2 jaar) met de gedachte rond om een CNC freestafel te bouwen, mede door het lezen op dit forum ben ik daar erg enthousiast over geworden. Mijn ervaring met het bouwen van een dergelijke machine is nihil, maar ik neem aan dat jullie ook allemaal een keer zijn begonnen.

Doel van de machine is hout bewerken (MDF), puur voor hobby, mogelijk ook graveren in messing of andere hardere materialen. Aluminium of staal niet direct. Wat ik er wel mee zou willen kunnen is wat grotere objecten, zoals een frontje voor een keukenkastje frezen.

Materialen waar ik mee wil bouwen: aluminium profielen en plaatwerk, kopelomloopspillen, stappenmotoren, ondersteunde ronde assen, en mogelijk een Kress freesmotor.

Ik dacht eerst aan een machine met een werkbereik van 50x75cm. Nu weet ik dat de meeste machines een X-as hebben die fors breder is dan de Y-as, maar ik vroeg mij af of het ook andersom kan. Ik heb hieronder 2 ontwerpjes staan:

De versie met de lange X-as (75cm), en kortere Y-as (50cm), zoals de meest ontwerpen hier:

7935

De versie met de korte X-as (50cm), en de langere Y-as (75cm):

7937

Zou de onderste versie een goeie keuze zijn? Het voordeel vind ik dan dat je grotere objecten kunt bewerken, bijvoorbeeld het keukenkastdeurtje, die zou je in 2 keer kunnen bewerken, waarbij je de plaat onder de brug door kunt schuiven.

Hebben jullie hier ideeën over? Schiet maar raak vwb het ontwerp zou ik zeggen, daar is een forum voor.

Dank voor jullie reacties alvast.
tomkamion
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:29
Locatie: Hamme (Belgie - OVL)
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door tomkamion »

Op zich kunnen beide ontwerpen natuurlijk. Alleen wordt de brug moeilijker te construeren, naarmate deze breder wordt... dat gaat dan vooral over stijfheid-flex...

Ohja, welkom!!!
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door skillalot »

Zodra je gaat doorschuiven heb je grote kans dat je dat terug gaat zien in je product. Als je wat gaten of losse dingetjes in een lange plaat moet frezen is het geen probleem, maar als je een zijkant in twee keer moet doen gaat dat tegenvallen denk ik.

Je twijfelt tussen 75cm breed en 50'lang, en ondersom. De ruimte heb je dus wel, waarom niet 75x75? Kun je dat deurtje in een keer doen.

Bredere brug is moeilijker goed stijf te maken. Daarom kun je beter een korte brug en lange tafel maken. Maar een brugnvan 75 cm breed is niks aparts, dat kan goed hoor.
Wel links en rechts aandrijven ipv alleen een spindel in t midden. Heb ik niet gedaan, ging een tijd redelijk, en nu kan ik binnenkort de boel aan gaan passen... Dure les...
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door leendertvdhart »

Ik heb intussen besloten om toch maar voor wat groter formaat te gaan van 100 x 80 cm, met een werkbereik van 75 x 65 cm. Ik ga ook het advies opvolgen om 2 aandrijvingen op de X-as te plaatsen ivm scheeftrekken van de Y-as. Dan hoef ik ook geen bewegend deel onder de tafel door te laten schuiven, aangezien beide geleidingen + aandrijvingen aan de zijkanten boven de tafel geplaatst kunnen worden.

Wat ik me dan wel afvraag is of je dan niet teveel rommel in de kogelomloopspillen krijgt? Is het aan te raden om de spindels open en bloot te laten direct naast het freeswerk?
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door Swets »

ja daarom heb ik de zijkanten van me machine ook omhoog gehaald, dan word de y-as een gewone rechte balk...

heeft dus vrij veel voordelen.... onder andere dat je spindels schoner blijven, je Y-as is simpeler... ook de X-as is simpeler.... en het maakt niet zoveel uit hoe zwaar je dat maakt, want het hoeft toch niet te bewegen.... en als je de x-as omhoog haal, dmv 3 of 4 "poten" kan je ook werk breder dan je machine aan, je leg het gewoon tussen de poten door....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door leendertvdhart »

Zie hier mijn nieuwe ontwerp (nummer 7):

8227

Ik ga uit van de volgende opzet:

- Alu profielen 80x80 (kan de TBR20 direct op gemonteerd worden)
- Ondersteunde assen (TBR20) op X en Y, SBR16 op Z (ivm ruimte)
- Kogelomloop RM2005 van ebay op X en Y, RM1605 op Z (lagering met FF/FK 12 en 15)
- Nema 23 steppers 3NM, DM542 drivers, aansturing via parallel
- Kress 1050 frees
- Eerst beginnen met LinuxCNC, later mogelijk Mach3

De volgende specificaties had ik in gedachten:
- Buitenmaten 100x100cm
- Werkbereik 80x65x15cm

Wat vinden jullie van deze? Zie ik nog belangrijke zaken over het hoofd?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door assink »

Ja, om een zo stijf mogelijk geheel te creëren van je Z-as zou ik de rails op de plaat maken waar je kress aan zit en de lagers op de plaat aan de y-as. Zo kun je de lagers verder uit elkaar zetten zonder werkhoogte te verliezen.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door Swake »

Interessant hoe de kogelomloop door het stuk 80x80 profiel gaat. Moet ik ook eens gaan beschouwen.
Plaat van de Z-as lijkt me wat dun, die gaat veel meer doorbuigen dan je lief is, zeker als het ding beneden staat. Verstevigingskes opzetten zal al direct helpen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door ruudpg »

Geen verkeerd ontwerp, alleen zitten de zijwangen van het portaal wel maar een heel klein stukje vast op het alu-profiel, kan je bijvoorbeeld de zijwangen naar beneden niet langer maken zodat deze ook aan de zijkant van het alu-profiel vast zitten waardoor het geheel gelijk een stuk stabieler wordt. Inderdaad een leuke oplossing om de kogelomloopspil door een stuk alu-profiel te laten lopen.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door PaulBng »

Goed doorrekenen.
Met buitenmaten van 100x100 vraag ik me af of je het werkbereik van 85 haalt...
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door leendertvdhart »

PaulBng schreef:Goed doorrekenen.
Met buitenmaten van 100x100 vraag ik me af of je het werkbereik van 85 haalt...
80x65 zou te doen zijn volgens mij (stond ook in mijn post). Voor de X-as 100-20 van het portaal + paar centimeter voor eindschakelaars en marge etc. De Y as is een balk van ong 100cm, maar die ligt bovenop de X-as, en daar gaat dus al 2x8 cm vanaf. Dan de breedte van de wagen (ong 12cm), dan kom ik op ong 65 cm. Als de 80 eens 78 wordt vind ik niet zo erg, maar 65 breed is wel het minimum.
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door leendertvdhart »

ruudpg schreef:Geen verkeerd ontwerp, alleen zitten de zijwangen van het portaal wel maar een heel klein stukje vast op het alu-profiel, kan je bijvoorbeeld de zijwangen naar beneden niet langer maken zodat deze ook aan de zijkant van het alu-profiel vast zitten waardoor het geheel gelijk een stuk stabieler wordt. Inderdaad een leuke oplossing om de kogelomloopspil door een stuk alu-profiel te laten lopen.
De zijwang aan de kant waar de motor zit is 15 x 16 cm, die zit idd maar met 4 bouten op een oppervlakte van 8x8 cm vast. Zou dat niet stevig genoeg zijn? Het gaat om aluminium plaat van 10mm dik.
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door leendertvdhart »

Swake schreef:Interessant hoe de kogelomloop door het stuk 80x80 profiel gaat. Moet ik ook eens gaan beschouwen.
Plaat van de Z-as lijkt me wat dun, die gaat veel meer doorbuigen dan je lief is, zeker als het ding beneden staat. Verstevigingskes opzetten zal al direct helpen.
Staat genoteerd :) Zoizo dank voor alle reacties zover!
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door leendertvdhart »

Bij dezen dan het aangepaste ontwerp (nu met wat kleurtjes voor de beeldvorming):

8230

Detail van de assen:

8232

Mijn volgende vraag hierbij is: stappenmotoren van 3Nm, is dat een slimme keuze? De bedoeling is om hout ermee te frezen, snelheid is niet superbelangrijk, maar gaat altijd spelen hoor ik hier op het forum.
Plaats reactie