Draai-/Freescentrum CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door Testa-Rossa »

Maanden terug vond ik op het werk in de oud-ijzer bak een prachtig mooi professioneel Duits CNC-tafeltje afkomstig van een snijlaser die (maarliefst) 50 bedrijfsuren had gedraaid. Dus toen heb ik even nagevraagt of dat tafeltje echt weg ging, ja was het antwoord, dus toen heb ik hem maar voor persoonlijke doeleinden geconvesceerd :mrgreen:, direct op de tank van m'n motor vastgezet met een paar sjorbanden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tafeltje heeft lineaire geleidingen, kogelomloopspindels (spoed 4mm), roesvaststalen askoppelingen, balgafscherming, referentie- en eindschakelaars, gegoten motorflenzen. Het tafelbereik is ongeveer 275x165mm (daarna beginnen de balgen 'op te stropen').

Toen op het Onderstoom forum gevraagt waar ik een besturing weg kon halen. Door Klaas van Gemerden op dit forum gewezen, en na enig email-brainstorm met hem is het beoogde freesbankje een draai-/freescombi geworden.

Toen op zoek gegaan naar een freeskolom, maandje terug een oud-demo Huvema HU20DM Vario (BF20) gevonden. Opgehaald, freesbankje viel uiteindelijk iets duurder uit want ik ben geflitst (34 euro), had de wegwijspiet toch gelijk toen ze riep 'U rijd te snel' :roll:. Inmiddels is de machine aan de vleeshaak gegaan, kruistafel en onderbouw komt forumlid boutje als het goed is binnenkort ophalen. De trapeziumspil met haakse overbrenging gaat eruit voor een planeetomloopspindel of kogelomloopspindel. Verder zit ik te denken aan een automatisch smeersysteem (gejat van Klaas :oops:).

Afbeelding

Mijn pa had een tijdje terug een 1pk Rotor motor meegenomen van de bouw, die heb ik voor 2 weken terug aan laten passen voor een frequentieregelaar, werkt allemaal super (wil het nu voor mijn conventionele bank ook)! Uiteindelijk hoop ik dat het toerental automatisch versteld word (gezien in resuenginering stopic dat dat ook kan, handig zón forum ;-)).

Afbeelding

Die motor gaat dus de draaispil aandrijven, ik heb een tijd lang in Nederland gezocht naar een Schaublin 102 hoofdspil. En door een tip van iemand op marktplaats heb ik die inmiddels in Zwitserland gevonden. De verkoper moet nog even kijken hoe en wat met verzenden.

Afbeelding

En gister maar even een tijdelijke opstelling gemaakt met hetgeen ik al heb, links dus de motor en ter plaatse van het blok hout met klauwplaat moet de draaispil komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat moet er nog gebeuren;
- Toerenteller draaispil (misschien al gevonden bij degene die me de tip gaf voor de draaispil zelf)
- Rondraaitafel (waarschijnlijk een kleine Vertex HV)
- Automatische toolturret voor draaien (misschien al gevonden, anders op langere termijn)
- Onderbouw, ik zat te denken aan 2dehands luchtgelagerde vlaktafel (sta open voor suggesties)
- Spanblad zoeken voor op het tafeltje (sta open voor suggesties)
- Besturing, heb hier al over gesproken met the66mustang, maar door de pb problemen (paar keer niet overgekomen) en omdat ik het goed druk had afgelopen weken ben ik hier een tijdje niet mee bezig geweest :oops:
- Nog wat klein spul (kolom voor de Z-as, verhoging draaispil, etc.) en elektrische rompslomp
Laatst gewijzigd door Testa-Rossa op 18 apr 2008 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door Erik »

De motor op de onderste foto die ernaast ligt is hopelijk niet voor de kruistafel :mrgreen: (te snel gelezen = voor de draaispil).

Mooi kruistafel, mooie Huvema :mrgreen:
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door Testa-Rossa »

Testa-Rossa schreef:Die motor gaat dus de draaispil aandrijven, ik heb een tijd lang in Nederland gezocht naar een Schaublin 102 hoofdspil. En door een tip van iemand op marktplaats heb ik die inmiddels in Zwitserland gevonden. De verkoper moet nog even kijken hoe en wat met verzenden.
De motor is dus voor het draaigedeelte, zou ik hem echter aansluiten op de kruistafel, dan heb ik wel direct de snelste ijlgang van het forum :mrgreen: en een nieuwe kruistafel nodig

Edit; zie nu net dat ikzelf ook te snel heb gelezen :lol: nouja, ik laat het maar staan, jezelf quoten gaat het helemaal worden in 2008 :mrgreen:
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door Testa-Rossa »

Ik kreeg vorige week nog een tip van iemand over een Schaublin 102 hoofdspil met een "SufortKaufen" prijs van 100 euro. Een koopje dus, was nog niet verkocht omdat het merk niet in de advertentie stond. Die heb ik er dus gelijk maar bijgekocht. Ik heb er nu in ieder geval een poelie bij, waardoor ik mijn toerenbereik kan vergrootten en meer koppel kan houden.

Afbeelding

Vandaag na wat problemen rond de betalingen in het buitenland en mijn gebrekkige Duits de betalingen voor beide draaispillen rond gekregen. Dus die verwacht ik ergens volgende week (de 1 uit Zwitserland, de ander uit Duitsland). Ik weet nog niet precies welke ik ga gebruiken, misschien verkoop ik de slechtste, misschien zet ik de slijptol erin en maak ik er een verdeelkopje van. Dan houd ik dezelfde opname en kan ik mijn huidige 3klauw/4klauw/spantangen gebruiken. Nog even nagaan als het spul binnen is.

Verder vanochtend langs geweest bij the66mustang, de besturing opgehaald. De motoren gooit hij volgende week nog even achter de deur en dan kan ik langzamerhand gaan kijken of ik in ieder geval het kruistafeltje al aan het draaien krijg. Ik moet nog even kijken hoe ik de motoren precies op de X en Y as aan ga sluiten.

Afbeelding

Ik heb in principe ook 2 digitale toerentellers gekocht waarvan 1 voor de draaispil.

En de volgende stap... tsja wachten tot mijn ouders op vakantie gaan, een mooie stabiele loodzware onderbouw kopen. Die de schuur indrukken, en een extra stuk invordere :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Testa-Rossa op 18 apr 2008 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door klaas van gemerden »

Ik weet nog wel een leuke onderbouw voor jouw!.
Als je mij de linealen e.d. toestuurt maken we dat financieel samen wel in orde.

http://www.hks-machines.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door Testa-Rossa »

De toerenteller, gemaakt door iemand van het Onderstoom forum, dit is het testexemplaar, binnenkort hoop ik mijn 2 stuks te ontvangen.

Afbeelding

Ik ben ook maar begonnen om de freeskolom een beetje uit elkaar te halen, een paar dingen zijn ze in de fabriek gewoon vergeten. Zo zie je bijv. op de onderstaande foto het deksel (zit de trapeziumspindel aan gemonteerd) keurig geslepen, en het vlak waar het op aan ligt is gewoon gelakt... Nou moest ik toch al eea. slijpen.

Afbeelding

Freeskolom in grote lijnen gedemonteerd.

Afbeelding

De originele trapeziumspindel met haakse overbrenging word vervangen voor een planeetwielomloopspindel. De spoed lijkt op de foto heel fijn, maar is zelfs groter als die van de originele trapeziumspindel (5 ipv. 4mm), het is een meergangige draad.

Afbeelding

Doordat de spoed groter is en de planeetwielomloopspindel veel minder weerstand heeft denk ik niet dat deze zelfremmend is, en dus door zijn eigen gewicht omlaag zal willen zakken, wat de motor dus continue tegen moet houden. Ik zit daarom te denken om een (dubbele) gasveer van de achterklep van een auto te monteren. Zodat omhoog en omlaag ongeveer even zwaar gaat. Verder wil ik voor de zwaluwstaartgeleidingen nog smeerkanalen maken met ik denk een paar van die 'oldskool' olieglazen erboven.

@Klaas onderbouw hebben we het PB nog over.
Laatst gewijzigd door Testa-Rossa op 18 apr 2008 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door Testa-Rossa »

Zo de hoofdspil uit Zwitserland is ook (eindelijks) binnen! Minder is dat ik er nog 56,25 aan importheffing overheen moest betalen, waardoor het totaalbedrag nét onder de 315 euro ligt (op 16cent ofzo). Maar dan heb je ook wat.

De verdelerpinnen en bevestigingsbouten zaten allemaal vastgekoekt in het vet. Beetje kruipolie erbij zacht klap met kunstof hamer en huppa alles werkte weer naar behoren. Verder grofweg al het meeste aangekoekte vet/olie weggepoets en daaronder komt een heel mooi machineonderdeel tevoorschijn. Hij loopt ook nog prachtig soepel rond.

Afbeelding

De spilneus ziet er uit alsof ie net geslepen is, nauwlijks slijtage bij de klauwplaatopname of de spantangopname.

Afbeelding

De verdeelschijf achterop de poelie. De bovenste draaiknop is een snelstand met 12gaten (dus voor 1, 3, 4, 6 en 12), de onderste is een pen met een houder die te gebruiken is voor de rest van de gaten, uiteraard is de bout die het houdertje vasthoud ook geslepen. Ik ga het verdeelgebeuren verder helaas niet gebruiken hooguit de snelstand voor het aandraaien van een spantang/klauwplaat, en misschien later met gedreven gereedschap.

Afbeelding

Een andere reden dat ik graag deze kop wou, de bevestiging op het bed is zo gemaakt dat je hem bijna net zo snel kan verplaatsen als de losse kop van een conventionele bank. Aan beide uiteinden zit een bus met inbuskop en een excentrisch deel, door de bus te draaien klem je de hoofdspil vast. Het bed heeft ook een vrij eenvoudige vorm, dus ik ga gewoon een stuk bed nafrezen, zodat ik als ik aan het frezen ben de hoofdspil weg kan schuiven.

Afbeelding

Ik moet nog een paar lange kunstof bussen kops bewerken, die ga ik niet uitklokken in de bril, ik span hem gewoon aan 2 kanten op. :mrgreen:

Afbeelding
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door Testa-Rossa »

Omdat de Gallery plat ligt heb ik de foto's maar even op mijn eigen site geupload dus deze doen het weer.

Ik heb inmiddels de stappenmotoren ook binnen en de besturing aangesloten om te kunnen testen. Ik ben er zelf alleen nog niet helemaal uitgekomen dus hier gaat the66mustang een keer mee helpen.

Afbeelding

Ook even een nieuwe tijdelijke opstelling gemaakt nu met draaispil en stappenmotoren.

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk kom ik er dit weekend nog aan toe de digitale toerentellerprint te solderen, zodat ik dit ook in kan bouwen bij de draaispil.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door klaas van gemerden »

Mach 3 kan eventueel een freqeuntie regelaar aansturen dus dat is in ieder geval wel wat voor je draaispindel.
Of was je dat al van plan?
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door Testa-Rossa »

Dat had ik al gelezen in een topic van resuengineering en was ik inderdaad ook van plan. Ik wil wel gewoon de 3 riemoverbrengingen houden, om een zo laag mogelijk min. toerental te hebben, en om te voorkomen dat de motor te warm word bij lage toerentallen.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door klaas van gemerden »

Kijk eens bij config en dan spindle pulleys.. Ik denk dat je dat zoekt.. 8)

Ik zie trouwens dat je overal adereind hulzen aan geknepen hebt.
Netjes... Heb ik ook gedaan.

amp tang gebruikt ?

of zoiets:

Afbeelding

Die laatste is trouwens een verrekt duur tangetje...

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door Testa-Rossa »

Inderdaad, alles aangesloten met adereind hulzen, wederom op advies van the66mustang. Het is natuurlijk ook zonde als je besturingskaart kapot gaat door sluiting tussen kabels.

Zo'n tang gebruikt;

Afbeelding

Ik heb even in Mach gekeken bij config naar de functie voor spindle pulleys. Hoe werkt dit, kan ik hierbij instellen wat het variabele toerenbereik is bij een bepaalde overbrengingsverhouding? En houd Mach dan automatisch rekening bij het regelen van het toerental met de overbrengingsverhouding (uiteraard als ik aangeef welke poelieverhouding ik gebruik)?

Als het goed is komt boutje zondag ook langs om de onderbouw en kruistafel van de BF20 op te halen, en neemt hij een set kabelrupsen mee voor de Y en Z-as.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door Testa-Rossa »

Nou na een lange tijd van afwezigheid (oa. doordat the66mustang mijn besturing 'gestolen' heeft)... wil ik toch weer verder met mijn doodgebloede projectje. Alleen ivbm. ruimtegebrek wou ik iets kleiner (en lichter gaan bouwen). De BF20 kolom wil ik niet meer gebruiken, ipv. daarvan wil ik een poraaltje met daarop een Z-as en als freesspil, een gedreven gereedschap unit van een freesbank. De freesspil heb ik al, weet iemand hier nog een leuke motor met een laag eigen gewicht om hem aan te drijven?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Draai-/Freescentrum CNC

Bericht door Damocles »

Een tekno motor? Vb bij DamenCNC
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie