Z-as Gewicht berekenen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Z-as Gewicht berekenen

Bericht door AnkoD »

Contra gewicht?
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Z-as Gewicht berekenen

Bericht door skillalot »

Als die kop al naar beneden zakt met een 12Nm motor en 1:2 vertraging. Ook al staat je drive uit dan nog moet je nog best wat kracht zetten wil je die stappenmotor as kunnen draaien. Ik zou gewoon eerst proberen zonder rem, mocht het nodig zijn kun je die altijd nog erbij maken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as Gewicht berekenen

Bericht door andrefc101 »

Oke, ik heb de rem, dus zet hem erop, baat het niet dan schaad het niet ;-)
Nog iets anders: die 12Nm is idd de houdkracht van de motor, kan je dan bepalen of die motor die 200kg van de kop uberhaupt naar boven krijgt? Je hebt daar een bepaalde kracht (vermogen) voor nodig, maar daar wordt nooit over gepraat bij deze motoren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Z-as Gewicht berekenen

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef:@DaBit wat bedoel je nu? Staat daarin hoeveel gewicht ik omhoog krijg met 12Nm, want dat was de vraag?
'

Jawel hoor. Hier een gegoogelde datasheet (niet specifiek; stond bovenaan):
http://www.thomsonlinear.com/downloads/ ... ws_101.pdf

Kijk dan eens op pagina 183. Daar vind je wat bruikbare formuletjes om mee te beginnen.
Vervolgens vind ik in die PDF zo gauw niks metrisch, maar op bijvoorbeeld pagina 54 vind je voor een .750" x .200" (19 x 5mm zeg maar) een 'torque to raise 1lb' van 0,57 oz-in, oftewel 0,004Nm voor 453 gram, oftewel zo'n 1,8Nm voor jouw 200kg zware kop. Ander datasheetje zoeken en je vind het vast ook wel in metrische waarden met correctiefactoren voor smering/vervuiling/leeftijd/etc.

Overigens ligt het maximale stapkoppel niet ver van het maximale houdkoppel vandaan bij een stappenmotor, uitgaande van een fatsoenlijke drive en volle stappen. Bij microsteppen word het rap minder met het te behalen koppel.

Kwa 'krijgt mijn motor 200kg omhoog?': mijn 4Nm stappenmotortje op de Z dat niet het volle vermogen krijgt trekt die 200kg met gemak. En dat via een 'inefficiente' trapeziumschroef met 4mm pitch.

Als ik dit zo bekijk zou ik die 12Nm motor gewoon lekker direct je schroef aan laten drijven (en ook de rem monteren). Nadeel van 12Nm motoren (of althans die waar ik de datasheet van gezien heb) is dat ze niet heel makkelijk veel toeren willen draaien, ga je vertragen dan word dat nog erger.

Kleine opmerking: ik heb hier officieel allemaal geen verstand van. Wel kan ik datasheets lezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as Gewicht berekenen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

http://www.thomsonlinear.com/downloads/ ... ws_101.pdf
Trouwens een mooi document om wat van te leren, ook over ophanging en andere wetenswaardigheden over kogelomloopspindels.
(helemaal aan het eind nog een copie van webinar 2008 )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Z-as Gewicht berekenen

Bericht door DaBit »

Hugo,

Klein beetje offtopic maar niet helemaal: Het schijnt te zijn dat je de meest efficiente vermogensoverdracht krijgt als de traagheidsmomenten van motor (+ 'versnellingsbak') en belasting overeen komen, en dat je er eigenlijk niet meer dan een factor 10 naast moet gaan zitten.

Nu, dat concept snap ik wel. Dat impedantie-aanpassen werkt elektrisch en akoestisch niet anders. Maar hoe kom je aan een traagheidsmoment van bijvoorbeeld een Z-as van een machine?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as Gewicht berekenen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Op deze manier wordt dit topic een cursus 'basisberekening voor uw machineontwerp', ook niet verkeerd.
Maar helaas dat stukje werktuigbouw is voor mij net te hoog gegrepen. Vind het wel interessant.
(af en toe probeer ik met behulp van wat naslagwerken wel eens wat te berekenen)
Maar de massatraagheid, daar zit het woord massa in, dus dat zal er wel een hoop mee te maken hebben.
En als het moet ronddraaien wordt het inertia denk ik. Dus dan zal er wel een optelsommetje bij komen.
Daarnaast heb ik me eens laten vertellen dat de wrijving van blok/zwaluwstaart geleidingen ernstig toeneemt als de snelheid groter wordt. Dus nog zo'n probleem, waarschijnlijk de moeilijkste.

Ik denk dat er wel een paaar echte techneuten op het forum meelezen die dit probleen net zo makkelijk uit hun mouw schudden als jij je electroontjes.

Heb nog wel een dictaat liggen, eens kijken wat die zeggen, maar net als die kogelomloop leverantier zijn er ook servomotor leveranciers die deze basiskennis best goed communiceren ( electro-craft had vroegen een dik boekwerk servotechniek http://www.electrocraft.com/ )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Z-as Gewicht berekenen

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Op deze manier wordt dit topic een cursus 'basisberekening voor uw machineontwerp', ook niet verkeerd.
Nee, want gewoon lukraak wat kiezen kun je alleen maar doen als de materie al beheerst. Ik moet eraan rekenen, want ik beheers de materie niet.
Niet dat ik me er al in verdiept heb, want ik heb het nog niet nodig. Ik ben er ooit overheen gestruikeld en heb het onthouden 'zoek ik wel uit als ik het nodig heb'.
Maar deze Z-as is nou eigenlijk wel een aardig praktijkdingetje om de benodigde stappenmotor en drive op uit te rekenen.
En als het moet ronddraaien wordt het inertia denk ik. Dus dan zal er wel een optelsommetje bij komen.
Openingszin Wikipedia:
In classical mechanics, moment of inertia, also called mass moment of inertia, rotational inertia, polar moment of inertia of mass, or the angular mass (SI units kg·m2, US units lbm ft2), is a property of a distribution of mass in space that measures its resistance to rotational acceleration about an axis.
Nu, de lineaire massa die je versnelt heeft een directe relatie met rotatie van de schroef, dus da's wel om te rekenen naar een cylinder staal met diameter X en massa Y. Als ik dat wil weten kom ik daar wel uit.

Maar dan heb je die praktische addertjes onder het gras waarvan jij er hierbeneden ook al eentje aanhaalt. Die addertjes zijn rotbeesten, die nekken toetsenbordridders met rekenmachines.
Daarnaast heb ik me eens laten vertellen dat de wrijving van blok/zwaluwstaart geleidingen ernstig toeneemt als de snelheid groter wordt. Dus nog zo'n probleem, waarschijnlijk de moeilijkste.
Lineair waarschijnlijk. Je hebt twee vlakken die met elkaar 'verbonden' zijn door een visceuze vloeistof, namelijk de leibaanolie. En daar heeft Wikipedia ook wel iets over te zeggen
net als die kogelomloop leverantier zijn er ook servomotor leveranciers die deze basiskennis best goed communiceren
Er is zelfs gewoon software te krijgen die het voor je doet bij de diverse servofabrikanten. Zoiets zou wat kunnen wezen (heb het niet geprobeerd).
Maarja, dan weet je nog niet hoe het werkt, en het levensgrote gevaar van calculatie- en simulatiesoftware is dat er onzin uitkomt als je er onzin instopt. Als je weet wat je doet valt dat op, maar als je dat soort software gebruikt omdat je niet weet wat je doet dan, euh, valt het niet op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as Gewicht berekenen

Bericht door andrefc101 »

Goede informatie! Iedereen bedankt voor de input, hier moet ik toch wel mee vooruit kunnen.
Zo leren we iedere keer weer wat bij ;-)
Plaats reactie