Wabeco XY tafel ombouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Wabeco XY tafel ombouw

Bericht door Joost »

Er loopt een bouwverslag op het Modelbouwforum van dit project. Maar omdat dit een CNC forum is zal ik het ook hier neerzetten.

Een samenvatting:

Als basis heb ik een kruistafel met een werkbereik van ca. 100×320 mm.

Afbeelding

wat foto's van het mechanische gedeelte.

Afbeelding
De spindels. 4mm/omwenteling

Afbeelding

Afbeelding
Op de kolomboor voet; moet nog vastgezet worden, waarschijnlijk op een dik stuk Multiplex. Het gedeelte waar vroeger het werkstuk op werd gezet heb ik nu 90 graden gedraaid zodat hier de Z-as constructie aan bevestigd kan worden. Dit zit allemaal zeer stevig vast.

Afbeelding

Afbeelding
Z-as constructie blijft altijd in hoogte verstelbaar, voor het frezen van hogere of lagere objecten. Hierdoor kan het Z-as bereik beperkter blijven.

Afbeelding
De spindelhendels. Deze zijn na heeeel veel moeite verwijderd. Eerst de borgpen er uit (viel niet mee, is er ook niet intact uitgekomen..)

Afbeelding
Daarna de boel open moeten slijpen. En er af getrokken met een poelietrekker.

Zonder hendel werd het pas echt duidelijk dat het hele zaakje zeeer stroef loopt.

Toen een spindel los geschroefd. De spindel blijkt lekker soepel in de 'moer' te draaien. Alleen op het punt waar hij op zijn plaats gehouden wordt loopt het zeeer zwaar.

Afbeelding
Afbeelding

Hier dus. Krijg je moeilijk vet tussen lijkt mij.... teflon spray?
Ik spuit/smeer er liever niks verkeerds op/tussen. Wat moet ik wel en wat absoluut niet gebruiken?

De borgpen wil ik er liever niet uit halen. Ik heb er namelijk geen vertrouwen meer in dat het zaakje dan in een keer loskomt.

De tafel schuift zonder spindel nog steeds best zwaar. Vooral bij het in beweging krijgen 'plakt' hij behoorlijk vast.

Als Z-as heb ik deze bij bij DamenCnC gekocht:

Afbeelding
Met een Kress 800. :D

En ik ga mijn motor drivers niet meer zelf maken. Dus ik heb ook bij DamenCnC de 3D step chopper driver besteld. Eigenlijk precies wat ik wilde gaan maken. Alleen hoef ik nu geen (soms exotische) onderdelen meer te zoeken, te bestellen en te solderen. Wat betekent dat ik alleen het leuke/uitdagende werk nog maar hoef te doen, namelijk het bouwen van de aansturing van de motor drivers. :)

Anderhalf jaar geleden had ik dit allemaal mooi zelf gedaan, maar nu ik studeer heb ik daar de tijd niet meer voor.


Wie weet raad met het smeren?

Op met modelbouwforum is wordt me toch aangeraden de hele tafel te demonteren, te ontvetten en opnieuw te smeren.

Ik ben op zoek naar een soepel soort vet voor op de glij'lagers' (MOBIL EP-0 bijvoorbeeld naar het schijnt) Maar waar haal je dat, en zijn er alternatieven?

Heeft iemand ervaring met het demonteren van het gedeelte met de afleesnonius? Als ik de borgpen er uit krijg, is het zaakje dan makkelijk te demonteren? Of zit het net als de hendels muur en muur vast en komt het er niet heel af?

Alle tips, kennis en opmerkingen zijn welkom!
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Wabeco XY tafel ombouw

Bericht door rsemotion »

Is het lager misschien stuk wat er in zit? (mocht dat er in zitten)

of zit het huis bij de nonius vol met gruis o.i.d.
ik ben bang dat je toch de nonius los zal moeten halen.
anders krijg je denk ik meer problemen op latere duur.

meestal als je de borgpen er uithaalt, kan je de moer lostikken
en zit die met een schoefdraad opgesloten, dus losdraaien en het
geheel komt los.

dit is vaak gesproken zo, maar het kan anders zitten.
voorzichtig proberen zou ik zeggen.

wat ik je al eerder heb aangeraden, haal al het vet eraf en gebruik
leibaan olie met een viscositeit van 68

maak evt koperen buisjes aan een verdelertje waar je op 1 ingang de
olie toevoerd en de rest uitgaand 6mm koper slang is voldoende

hou ons op de hoogte
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Wabeco XY tafel ombouw

Bericht door Joost »

Bedankt voor je reactie.

Ik zal eens kijken waar ik leibaanolie kan krijgen. Vast niet bij de praxis. Heb je toevallig een adresje?

Wat je met die kopere buisjes bedoelt snap ik niet echt.

Thx,
Joost
goldklus

Re: Wabeco XY tafel ombouw

Bericht door goldklus »

Probeer eens bij Buitelaar , anders weet die wel een adres
Er is ook een oliehandel op het Haarlemmerplein in A,dam
Die is spec.in smeerolieën
Ik zal morgen kijken hoe hij heet
fred
modelhans
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jan 2007 19:19
Locatie: purmerend
Contacteer:

Re: Wabeco XY tafel ombouw

Bericht door modelhans »

het adres voor de leibaan olie is hettema op haarlemmerplein in amsterdam
goed adres die zelf afvuld dus je hoeft geen grootte hoeveel heden tekopen
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Wabeco XY tafel ombouw

Bericht door rsemotion »

ik zal morgen van een project wel even foto maken wat ik bedoel met koperen leidingen.

een litertje via de post zal ook niet zo makkelijk gaan denk ik.
denk niet dat tpg er blij van wordt.

je kan het ook rustig via mij krijgen, alleen het verzenden naar eindhoven wordt een probleempje denk ik.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Wabeco XY tafel ombouw

Bericht door Joost »

Ik heb intussen een stappenmotor van 0,9Nm liggen. Deze is zeker voldoende voor op de Z-as, en ik kan nu mooi testen of hij ook voor X en Y voldoet.
Afbeelding
De diameter van het gat in de grote poellie is alleen 1 mm te klein. Bij de plaatselijke garage durfde men hem niet op te boren en ze raadde me aan iemand te zoeken met een draaibank. Ik kan hem dus nog niet monteren.

De Z-as:
Afbeelding
Ziet er toppie uit en loopt super soepel! :D

Afbeelding

Afbeelding
De stappenmotor kan hier met afstandsbussen op worden gemonteerd. De assen worden verbonden met een flexibele koppeling.

Afbeelding
Zo zal het er ongeveer uit gaan zien. Met de aankoop van deze Z-as is de rest van de machine direct tot zwakste schakel benoemd..
Het voordeel van deze Z-as is, dat ik hem eventueel later ook nog op een andere machine zou kunnen gebruiken.

Afbeelding
Hier komt hij dus tegenaan geklemd. Moet ik nog iets tussen het aluminum van de Z-as en het metaal (staal?) van de boorkollom doen? Ik ben nu van plan om het er gewoon tegenaan te drukken, en iets van hout erachter zodat ik het zaakje wat 'op kan spannen'. Alleen metaal op metaal kan je niet echt klemmen lijkt mij. Of vergis ik me daarin?

De voeding is ook gebouwd. Zie http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=5 ... light=#563
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Wabeco XY tafel ombouw

Bericht door Markus »

Ziet er leuk uit,

en erg mooie praktijk fotos van mijn Kress as. Ga je ook een website maken met hoe je dit allemaal gebouwd heb, en zou ik daar heen mogen linken vanaf mijn Kress as paginas ?

Greezt,

Markus
Plaats reactie