Nieuwbouw frees (mijn RCF-324)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderator: Moderators

Re: Nieuwbouw frees

Berichtdoor assink op 25 Apr 2012 08:59

Heb je al gekeken naar TBR20 geleiding, deze is te bestellen bij ebay.
Lagers kosten zo'n 12 euro per stuk, en de rail iets van 70 euro per meter.
Deze passen dus ook zo op de alu profielen met een steek van 40.
Te koop bij linearmotionbearings2008 op ebay.
Alleen kan ik zo gauw geen belastingwaarden vinden.
assink

Berichtdoor ruudpg op 25 Apr 2012 09:30

Ik heb inderdaad ook gekeken naar de TBR rail in plaats van SBR, maar voor het geringe prijsverschil is SBR zoveel stabieler, dat ik, indien ik voor ondersteunde assen ga, ik toch zal kiezen voor SBR, het scheelt op het geheel nog geen 100 euro.

Even wat cijfers ter vergelijking:

TBR-20UU maximaal Dynamische belasting 784N Statisch 1176N
SBR-20UU maximaal Dynamische belasting 882N Statisch 1370N (Dyn.=12,5% hoger dan TBR-20)
SBR-30UU maximaal Dynamische belasting 1570N Statisch 2740N (Dyn.= 100% hoger dan TBR-20)

Vandaar de voorkeur voor SBR-30.
Hij die weet dat hij niet weet, weet meer dan hij die denkt te weten maar niet weet!
Gebruikers-avatar
ruudpg

Berichtdoor ruudpg op 16 Mei 2012 07:06

Nog wat overdenkingen....

Het betreft de geleidingen op het portaal.
In eerste instantie heb ik deze gedacht als 2 rails boven elkaar aan de voorzijde van het portaal gemonteerd, maar is het niet beter om de 1 rails aan de bovenzijde op het portaal te monteren en 1 er onder... Belangrijkste is natuurlijk wat de meest stabiele en nauwkeurigste opstelling opleverd. Zou graag weten wat jullie idee hierover is :?:
Hij die weet dat hij niet weet, weet meer dan hij die denkt te weten maar niet weet!
Gebruikers-avatar
ruudpg

Berichtdoor ruudpg op 07 Jun 2012 07:40

Vraagje over vlakken...

Ik zou graag willen weten hoe jullie de twee rails op het bed, dus waar het portaal overheen rijdt, uitvlakken.

De beide rails zijn 1100mm lang en zitten hart-op-hart 960mm bij elkaar vandaan, maar hoe krijg je het dan voor elkaar om te controleren dat ze beide op dezelfde hoogte liggen???

off topic:
Volgens mij wordt dit meestal de x-as genoemd, maar als je voor de machine gaat staan en het portaal komt naar je toe gereden dan heet het in die situatie natuurlijk de y-as, voor mijn gevoel is het onnatuurlijk om te zeggen dat je voor de machine staat als het portaal van links naar rechts rijdt.
Gebruikers-avatar
ruudpg

Berichtdoor assink op 07 Jun 2012 08:48

zorgen dat je een echt vlakke rij hebt die je op beide vlakken kunt leggen en dan een met een machinewaterpas meten? ondergrond moet dan ook exact waterpas liggen natuurlijk.
Of zorgen dat je een vlakplaat kunt vinden en dan met een hoogtemeter aan de slag, het zal alleen lastig worden om een vlakplaat te vinden van zo'n afmeting.
assink

Berichtdoor ruudpg op 13 Jun 2012 14:03

Zo, de eerste onderdelen zijn besteld bij onze vriend Chai.

Dus zoals jullie nu wel zullen verwachten, de kogelomloopspindels.

2 stuks 20mm diameter x 5mm spoed lengte 1100mm
1 stuk 20mm diameter x 5mm spoed lengte 900mm
1 stuk 20mm diameter x 5mm spoed lengte 600mm
4 stuks bijbehorende SFU-2005 moeren

De prijs viel nog redelijk mee, 275 euro voor 4 stuks inclusief vracht.
Komt er alleen nog 1,2% invoerrechten bij + 19% btw, totaal 332 euro.

Dus nu maar geduldig op de postbode gaan zitten wachten.
Gebruikers-avatar
ruudpg

Berichtdoor lelieveld op 13 Jun 2012 14:56

Verwijderd door mn zelf omdat het kennelijk irritatie op wekt.
En dat was niet mijn bedoeling.
Laatst gewijzigd door lelieveld op 14 Jun 2012 00:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich als je het deelt
Gebruikers-avatar
lelieveld

Berichtdoor abs02 op 13 Jun 2012 20:11

off topic: Lelieveld, ben jij postbode ??
Gebruikers-avatar
abs02

Berichtdoor wilfred1970 op 13 Jun 2012 20:56

off topic: postbodes doen geen pakketten das voor de tnt... en postbodes worden allemaal ontslagen zodat de goedkopere postBEZORGERS kunnen worden aangenomen.
pakketten in westbrabant worden door de sociale werkvoorzieningen gedaan (goedkoper voor tnt) dus daar dien je gewoon rekening mee te houden.
Die mensen hebben het werk ook nodig.
Van alle mensen zou je toch verwachten dat uitgerekend jij Bert daar toch rekening mee zou moeten houden.
En meer zeg ik er niet over want we dwalen flink af.
(excuses aan de mod)
Je hoeft niet alles te kunnen; als je maar mensen kent die het kunnen...
wilfred1970

Berichtdoor ruudpg op 18 Jun 2012 10:54

Net even zitten kijken wat de lengte van het afgedraaide deel is van de kogelomloopspillen en de lengte van de moeren, hierbij kom ik dan op een

maximaal werkbereik van 950x750x450mm

Ik geloof dat ik daarmee wel tevreden ben :P

Kortom ik kan nu gaan rekenen wat de exacte hoeveelheid aluminium profiel is dat ik nodig heb...
Gebruikers-avatar
ruudpg

Berichtdoor Gadolinium op 18 Jun 2012 11:07

Wow, doet dat spul er maar 5 dagen over om vanuit China, langs de Douane, bij jou te komen??
Gebruikers-avatar
Gadolinium

Berichtdoor ruudpg op 18 Jun 2012 11:19

Nee, dat zal nog wel even duren voordat het gearriveerd is, maar de maten zijn natuurlijk gewoon op internet terug te vinden. De moer is 42mm lang en het verlies aan spoed door het afdraaien voor de lagers en dergelijke is in totaal circa 75mm, kortom totaal verlies in lengte is 117mm, dit gemakshalve afgerond naar 150mm zodat je aan beide zijden niet volledig tot het lager gaat met de moer, anders zou hij kunnen vastlopen, dus aan beide kanten nu nog ruim 15mm speelruimte.

Hmmmm, klaar met rekenen, ik heb 14,3 meter aluminium profiel nodig van 80x80mm, nu op zoek naar een goed en betaalbaar adres... goedkoop in plaats van betaalbaar zal wel teveel gevraagd zijn... 8)
Gebruikers-avatar
ruudpg

Berichtdoor assink op 18 Jun 2012 18:03

boikon is het goedkoopste volgensmij.
38.70 per meter ex btw normaal profiel
licht is maar 2 euro goedkoper, zwaar een 11 euro duurder..
correctie.. stappenmotor.nl is behoorlijk goedkoper
35.60 per meter incl btw.. normaal profiel
assink

Berichtdoor ruudpg op 22 Jun 2012 08:24

Hmmm het aluminium profiel is best aan de prijs als je redelijk wat nodig hebt, en na het volgen van het topic over de graniet/epoxy machine en mijn behoorlijke ervaring met het werken met epoxy leek me dat ook wel wat.

Alleen...

Uitgaande van hetzelfde werkbereik van 750x950mm en een bodemdikte van 150mm dacht ik een U-vorm er omheen te maken van 200mm hoog en aan de onderzijde 200mm breed en de bovenzijde 100mm breed zodat
daar de linear geleidingen op geplaatst zouden kunnen worden... echter.... ik kom dan op een totaalgewicht
van schrik niet.... 670kg...dit wordt natuurlijk onmogelijk om te verplaatsen, laat staan dat ik hem op mijn
hobby-kamer neer kan zetten, één van de slaapkamers op de eerste verdieping met een houten balkenvloer...
dat wordt het dus toch maar niet... bovendien zou ik 99kg epoxy/hars mengsel nodig hebben, ofwel voor een
bedrag van Eur. 2028,95... maar dat is gelukkig dan wel inclusief btw. Hoef ik alleen nog de andere ingrediënten
aan te schaffen.... Denk dat het toch maar Alu gaat worden... ook al is dat natuurlijk een stuk minder stabiel, maar dat mag ook wel met 1/7 van het gewicht, want met Alu zit ik toch ook al op 108kg!
Gebruikers-avatar
ruudpg

VorigeVolgende

Terug naar Aluminium, Staal en Hout