Bouw 2e machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Bouw 2e machine

Bericht door e.i. Genwys »

Hallo allemaal,

De machine die ik een jaar of 2 heb gebouwd is zojuist verkocht, hoogtijd dus om een nieuwe te bouwen, bij de bouw van de eerste heb ik veel geleerd, ook fouten gemaakt, maar eindresultaat was wonderlijk goed. Het principe van de nieuwe machine zal hetzelfde worden als de machine die ik zojuist heb verkocht, alleen wat groter en hier en daar wat verbeteringen.

-Afmetingen zullen zijn: ca 1,5 meter bij 1 meter
-Geheel uit staal.
-X-as aangedreven door 2 stappenmotoren (4,5NM ?)
-kogelomloop spindels 25x5
-Momenteel gebruik ik Mach 3 , maar zal nu USB cnc aanschaffen (CPU4 5-assen, 4e as voor de X-as, wellicht ooit nog een "echte" 4e -as erbij)
-geleiderails op de X-as Hiwin 25 mm (HGW)
-eind /homing switches dmv "Inductive Proximity Switches Pluggable"

Ben nog aan het twijfelen over een paar dingetjes:

-De stappenmotoren , in principe zit ik te denken aan 4,5NM (DCNC-IP54-4,5NM) maar is dat wellicht overkill, misschien toch een slagje kleiner 2,5NM (DCNC-IP54-2,5NM).
-De drivers voor deze stappenmotoren, HP 5056 of HP 8078, de ene gaat toch 80V , de andere tot 50V, zou veel uitmaken in snelheid. Maar wat zou een theoretische maximale snelheid zijn met de HP 5056 ?

*Het frame zal ik in zijn geheel lassen, en uiteraard zal het hier en daar wat kromtrekken, Ik heb in een draadje ergens gelezen dat iemand het met een slijptol zelf helemaal heeft afgevlakt. De optie bestaat natuurlijk om het door een profi CNC-machine af te laten afvlakken. Ik vind het leuk om altijd zoveel mogelijk zelf te doen, dat geeft veel voldoening. Het afvlakken met een slijptol, hoe krijg je het geheel vlak? ik zit te denken aan een laser die je kan ronddraaien in 1 vlak? Maar als er een betere oplossing is, hoor ik dat graag (het wiel opnieuw uitvinden ben ik nooit zo goed in).

*De wagentjes op de X-as (Hiwin HGW , 25 mm flange type) wat is een "gebruikelijke" afstand tussen de 2 (op 1 rails)?


Uiteraard zal ik de vorderingen hier bijhouden,

Bedankt,

Cees
Laatst gewijzigd door e.i. Genwys op 11 mar 2012 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door create »

Hallo Cees,

Welkom op het forum!
Dat zijn leuke afmetingen wat je daar aangeeft. Fouten heb je gemaakt en je gaat weer volop bouwen. Maak veel foto`s dan kunnen we over je schouder "meekijken"

Mooi begin van het nieuwe jaar zou ik zeggen ;-)

Succes!

Greetz Create
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door e.i. Genwys »

Een tijdje geleden dat ik mn eerste bericht over dit project heb gepost.... kwamen een hoop dingen tussendoor. Komende week eindelijk eraan beginnen.

Inmiddels zijn er een hoop onderdelen al thuis o.a.:
*2 kogelomloopspindels (25 mm diameter, 5 mm pitch lengte 1500 cm)
* Hiwin geleiderails HG25R + 4 wagens ervoor (met flans)
* Stappenmotoren 4,5 Nm
* USB cnc V4
* Tandwielen + tandriemen
* drivers voor de stappenmotoren etc.
* 2x 80 V voedingen
* en nog veel meer.....

Het idee wordt om een portaalfrees te bouwen grote 1500 * 1000cm met een werkbereik van ca 1250 * 800 cm.

We zullen zien wat het zal gaan geven. Ik ga wel wat in 3D tekenen , maar het meeste zal ik in de praktijk gaan uitvogelen.

Dit wordt alvast het frame (grijs = frame, groen=stappenmotor, wit=tandwiel, rood=ophanging voor kogelomloopspindel en kogellagers.
Afbeelding

Afbeelding

Komende week aan de praktijk beginnen , kogelomloopspindels afdraaien voor de Tollok bevestiging en kogellagers/tandwielen. Staal halen voor het frame en beginnen met lassen.

Probleem waar ik nu het meest tegenop ziet is het afvlakken van het frame , wat ongetwijfeld zal kromtrekken door het lassen, als iemand daar een idee voor heb om dat zelf te doen, dan hoor ik dat graag.

groeten,
Cees
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door assink »

Op cnczone.com zijn er mensen die eerst hun hele frame opbouwen, daarna de plekken van de rails volgieten met een zelfnivellerende epoxyhars. Hiervoor moet je frame natuurlijk wel eerst zo waterpas mogelijk staan, alleen is het lastig om dan beide rails op dezelfde hoogte te krijgen.
Andere methode is je frame uit laten gloeien en daana na laten bewerken op een grote freesbank. Dit zal echter niet goedkoop zijn gezien de afmetingen.
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door e.i. Genwys »

@ Assink, een laag epoxy tussen geleiderails gebruiken... Dat klinkt heel erg interessant. Vrij gemakkelijk om alles waterpas te leggen, en weinig werk aan om het te maken. Dat is zeker het onderzoeken waard. Heb je misschien een link van iemand die het op die manier heeft gedaan?
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door assink »

http://www.cnczone.com/forums/cnc_wood_ ... steel.html
Deze heeft al z'n staalprofielen voorzien van een laag staal epoxy maar heeft dit gedaan door de profielen eerst in te smeren, en dan met de epoxylaag op een folie te leggen dat op een vlaktafel ligt.
Je moet dan alleen de beschikking hebben tot een vlaktafel van dat formaat. Er zijn anderen bezig met een zelfnivellerende epoxy, kan dat alleen niet zo gauw vinden helaas.
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door e.i. Genwys »

Staal gehaald , gezaagd en gelast.

50x30x3 staalbalken. 1500x 890 is het geworden.
Op de vlakke tafel weibelt het niet , dus dat is a een goed begin. Morgen de dwarsverbindingen erin zetten.
Afbeelding
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door e.i. Genwys »

Het kruis in het frame gelast en alles "vlak" geslepen:
Afbeelding

Een lagerblok gemaakt, eerste poging is erg goed gelukt. De gaten erin zijn zgn slobbergaten, zodat alles gemakkelijk afgesteld kan worden:
Afbeelding

Afbeelding

Nog wat verder gepielt op de computer:
Afbeelding

Cees
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door Sjuul »

Ziet er mooi uit Cees.
Leuk lagerblokje, heb je die geboord met dat kolomkoormachientje wat ik op de achtergrond zie staan?

Sjuul
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door e.i. Genwys »

@ Sjuul: dank je. Kolomboormachine ... goed opmerkingsvermogen van je :shock: Maar nee hij is gemaakt met een draaibank. Eerst geboord tot 30 mmmet de draaibank, daarna verder uitgedraaid naar 40 mm. Alleen de kraag moet ik nog wat netter maken (bij de volgende) en het centreren van het vierkant blok moet ook wat nauwkeuriger. Maar ja ben dan ook nog maar een beginner met het hele draaibank gebeuren.

Cees.
roger de poger

Re: Bouw 2e machine

Bericht door roger de poger »

Cees, ik zou die schoor wat hoger laten aangrijpen op de brug.
Of een plaat gebruiken die aan de zijkanten vastzit.
Het grootste moment (boven in de brug) is nu niet gefixeerd.
De kans op buigen is hierdoor erg groot.
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door e.i. Genwys »

@ Roger: jaa, ziet er idd niet al te stevig uit op de computer ... in het echt zal het dan nog minder zijn.

Zit aan zoiets te denken: (H- balk aan de onderkant om makkelijk vast te kunnen schroeven aan de Hiwin wagens en andere opbouw).
Afbeelding
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door ruudpg »

Het wordt zo te zien een mooie machine, vooral het formaat spreekt me erg aan.

Ik zou de rechthoeken van je wagens alleen voorzien van een diagonaal, pas dan wordt de costructie stabieler, anders zal het niet of nauwelijks beter zijn dan de eerste constructiemethode.

Succes verder met bouwen, ik blijf je volgen!
roger de poger

Re: Bouw 2e machine

Bericht door roger de poger »

ruudpg schreef: Ik zou de rechthoeken van je wagens alleen voorzien van een diagonaal, pas dan wordt de constructie stabieler, anders zal het niet of nauwelijks beter zijn dan de eerste constructiemethode.
ruudpg was me voor.

Waarom zou je zulke stukken H-balk heen en weer gaan slepen?
Draagt weinig bij aan de constructie wat je niet op een andere manier ook kunt oplossen.
Los daarvan maakt het je massa-traagheid groter.
Maw; het moet allemaal in beweging komen en afgeremd worden.
Ik zou ook een diagonaal in je brug zelf zien te maken.

In het kort?
We willen graag meer schuine lijnen zien!

/ ipv | en _
Plaats reactie