Portaalfrees, maar dan anders..

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Arie Kabaalstra »

De afgelopen dagen een beetje bezig geweest met Alibre Design.

een Portaalmachine met hoge geleidingen, en het portaal als "bovenloper", de gedachtengang hierachter: Zou je een hogere Z-slag moeten maken, dan wordt alleen de Z-as module langer, en het portaal als zodanig dus niet noemenswaarsdig zwaarder, tevens heb je zo het "Zwabberen" van je portaal niet, tevens blijven de momenten gering, omdat de armen allemaal lekker kort zijn..

Afbeelding

het bereik is zo bepaald dat als er een spindel met tool-changer op zou moeten, dat de Freesmotor tot achter de opspanplaat kan komen, tevens kan er nu achter de opspanplaat een toolsetter gemonteerd worden, om na een toolchange de tools automatisch in te meten.. een macrootje daarvoor is immers met USBCNC zo geschreven..
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Damocles »

Mooie machine ;-). Lijkt mij inderdaad ook een stevigere oplossing dan de 'conventionele' portaalmachines zeg maar.
Het toeval wil dat ik een tijdje geleden ook iets in die aard aan het tekenen was, is enkel niet afgeraakt en hier en daar zie je ook foutjes. Was maar een ideetje, maar dan toch van het idee 'portaal' machine afgestapt.

Afbeelding

Wellicht zijn die alu profieltjes beter geschikt hiervoor, zeker voor het lichtere werk. Ben je vanplan deze machine ook te bouwen of was het louter een teken bezigheid. Ik vermoed toch het eerste :mrgreen: .
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
ZeTo
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 apr 2007 14:51
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door ZeTo »

Dat was nou precies ook mijn idee... :mrgreen:

1624
1623
1622

Album was leeg, maar ik heb er net nog wat meer plaatjes opgezet...

Dick
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door create »

Ik moet toch even reageren,

Je zus wat een mooie machine die je daar gemaakt hebt, Jäger spindel erop toe maar (en ik maar sparen ;-) ) Het is een andere discussie dat weet ik maar ben wel beniewd wat voor vacuum je daar heb staan?

Top dat je je machine met ons wilt delen

gr Create
ZeTo
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 apr 2007 14:51
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door ZeTo »

Dank je, dank je... :oops:

Spil was een mazzeltje via marktplaats :mrgreen:

Bijna alles komt van marktplaats/ebay.

Ook de vacuumpomp.
Is van Busch, 11m3 /uur, max 950 mbar.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb nog geen "Ploatjes" maar de bouw is begonnen.. vanmiddag het frame in elkaar gezet,en de 1 rail uitgelijnd op de X-as, als de Y-as gemonteerd is, lijn ik de andere uit..
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door wstoof »

Ben erg benieuwd naar jou benadering !!!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Arie Kabaalstra »

"gewoon" zoals op het plaatje.. werkbereik 800x1200x200 mm.
hij wordt gebouwd van 90x90 mm aluprofielen met 25 x 5 kogelomloop op de X-as met 25 mm geleiding( 1200 mm ) voor de andere assen gebruiken we 16 mm spindels met 15 mm geleidingen.
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door rens_factory »

Mooi ontwerp zeg! plaats je ook bouw foto's? ben zeer benieuwd.

kun je ook vertellen wat je er mee wilt bewerken? aluminium? staal?
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Niels »

Arie Kabaalstra schreef:"gewoon" zoals op het plaatje.. werkbereik 800x1200x200 mm.
hij wordt gebouwd van 90x90 mm aluprofielen met 25 x 5 kogelomloop op de X-as met 25 mm geleiding( 1200 mm ) voor de andere assen gebruiken we 16 mm spindels met 15 mm geleidingen.
Gewoon zegt ie dan...

Ik heb ditzelfde ook in gedachten qua maten en opstelling.
Kostenplaatje is wat hoog vond ik zelf dus ik ga een paar kleine dingen besparen zoals geen profielen te gebruiken maar stalen kokers en die te lassen.
Of eventueel H profiel. Vlak frezen kan ik zelf doen op mn conventionele bank en uiteindelijk nog laten slijpen.


Hoe maak je de koppeling tussen de 2 25 mm assen ? Met een tandriem en spanners of heb ik dan een verkeerd idee ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Arie Kabaalstra »

de assen krijgen elk een eigen motor,
ik wil de "trog" helemaal vrij houden, zodat je lang werk zou kunnen "doorschuiven", en omdat de Brug hoger ligt dan de motoren,wil ik niets in het ontwerp hebben dat lager is dan de brug, en hoger dan de opspanplaat.

daarom kan een toolsetter ook "net onder tafelhoogte" gemonteerd worden, heb je lang werk, dan nog kan de toolsetter blijven zitten... alleen een eventuele Tool-changer zal dan weg moeten, en dan ben je aangewezen op handmatig wisselen.. da's dan het enige, maar je kunt tenslotte niet alles hebben.. :mrgreen:

Vanmiddag de laatste aanpassingen gedaan aan de eindplaten van de X-as geleidingen, en de Y-as geleiding uitgelijnd..

hopelijk morgen foto's ( als ik mijn camera niet vergeet.. :roll:
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Jfwiet »

Even 2 (misschien) snelle vraagjes...

Hoe ga jij die 2 X-as motoren aansturen? gewoon in serie aansluiten?

Je ziet ook veel ontwerpen waarbij de lineaire rails aan de zijkant zit. Dat is vast niet de bedoeling van die dingen, maar slijten ze dan ook veel sneller? of kan het alle 2?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Arie Kabaalstra »

Serie?.. ik denk dat parallel beter gaat, daar ben ik eigenlijk nog niet uit.. mogelijk weet Bert raad, en verzint 'ie iets om de X en A as te "slaven" zodat ze als één aangestuurd kunnen worden.. dat zou het mooiste zijn.. als je dan G0 x100 programmeert dat A dan ook naar 100 gaat..

er worden tenslotte toch vrij veel grote portaal machines gebouwd, en het electronisch koppelen van assen in de besturing zou een boel "mechanische ellende " kunnen uitsluiten..

Lineare rails aan de zijkant, ja't kan natuurlijk wel.. er zijn altijd 2 rijen kogels die het geheel dragen,en 2 rijen kogels die het moment opnemen als er aan het portaal getrokken wordt..
Qua slijtage zal het niet veel verschil maken denk ik..

Aan de zijkant monteren bij deze machine echter,is in mijn ogen geen optie, de machine word er breder van, en je bent veel langer bezig met uitlijnen.. tevens, en dat is op het plaatje niet te zien, komtaan de linker zijkant van de machine de kabelrups te liggen, mogelijk komt er rechts een steun aan voor een laptop/beeldscherm/panelPC
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Swets »

ik stuur 2 motoren aan op 1 set pulzen... en dat gaat prima.... heb wel 2 drivers gebruikt...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie