Nieuwe luchtgekoelde spindel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Nieuwe luchtgekoelde spindel

Bericht door Floppy »

Omdat ik vond dat de bevestiging van mijn Kress met zo'n klemrand maar matig is ben ik overstag gegaan en heb ook een 2.2kW luchtgekoelde spindel met een HY frequentieregelaar aangeschaft.
Als je een beetje duwde of trok zag je de Kress bewegen.
Alleen moesten er nu 8 gaten m6 gemaakt worden in mijn z-as plaat. Met een hulpstukje uit MDF is dat gelukt en heeft hij zichzelf gemodificeerd.
Dat was nog even een puzzel want nu moest ik in het x-z vlak werken en CamBam snapt dat niet helemaal. Als ik het x-z vlak selecteer is het enig wat hij doet volgens mij een gcode G18 in de file zetten maar een spiral drill gaat nog steeds langs de z_as. Met een beetje handmatig editen is er een bruikbare file uitgekomen en is het gelukt.
17489
Ik wil voorlopig de spindel handmatig instellen op het frontpaneeltje en later toerental en start/stop vanuit Eding Cpu5a regelen. Heeft er iemand een lijstje met instellingen voor deze spindel?
17490
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe luchtgekoelde spindel

Bericht door benkr »

Kijk bij het open source project, daar zijn alle instellingen gegeven voor deze motor en VFD
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Nieuwe luchtgekoelde spindel

Bericht door Floppy »

De nieuwe spindel is aangesloten en werkt. het is wel een verschil met een Kress.
Het freesbeeld is veel gladder. Kennelijk is die bevestiging van een Kress met een klemrand om de hals niet bijzonder stevig.
17609
Nu had ik bij de spindel ook 6 moeren voor ER20 besteld. Die zijn niet gebalanceerd en dat merk je goed op 24000 toeren.
Helaas kan ik niet naar de meeting komen anders had ik ze meegenomen maar de liefhebber mag ze hier komen halen of ik stuur ze op tegen verzendkosten.
Ze zijn denk ik wel bruikbaar op een draaibank of zoiets.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe luchtgekoelde spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Floppy schreef: 24 okt 2018 20:12 De nieuwe spindel is aangesloten en werkt. het is wel een verschil met een Kress.
Het freesbeeld is veel gladder. Kennelijk is die bevestiging van een Kress met een klemrand om de hals niet bijzonder stevig.
Nou, dat ligt niet aan de klemrand, maar aan de 'frees-as' van de kress die extreem kort is en matig gelagerd. (bekijk de exploded view maar eens)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie