Machinebehuizing, richtlijnen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Machinebehuizing, richtlijnen

Bericht door stekkestim »

Ik ben aan het overwegen om een extra laser cutter te gaan bouwen.
De eerste die ik gekocht heb is ondertussen meer dan 6 jaar oud, en begint wat aan de kleine kant te worden voor standaard dingen. (Ik heb ook nog de hele grote maar die is dan weer net te groot en heeft nog niet voldoende afzuigmogelijkheden)

Wat betreft de elektronica ben ik er wel uit en heb ik het meeste ook liggen. Alleen de behuizing ben ik nog niet uit. Ik zou graag iets maken/laten maken dat toch mooi/professioneel oogt.
Van plaatstaal bewerkingen zoals plooien heb ik echter weinig kaas gegeten en kan ik dus wel wat richtlijnen gebruiken. Ik kan genoeg tutorials vinden over inventor of solidworks sheet metal
funtie. Maar (voorlopig) niet veel over hoe een machinebehuizing opbouwen.
Zijn er hier mensen met ervaring op dit vlak of misschien iemand die mij in de richting van een goede bron kan sturen?
Een ontwerp dat ik bijvoorbeeld mooi vind is de Datron Cube
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Machinebehuizing, richtlijnen

Bericht door audiomanics »

Mooie kast, maar een laser is meestal niet meer dan 10-15cm hoog boven de brug. Bovendien is het gebruikelijker om de tafel te laten zakken dan de laserkop omhoog te bewegen (behalve bij die grote 4kW lasers, maar die lichten de kop ook niet meer dan ca 60-70mm, meestal.)
Ik weet niet welk werkbereik je in gedachte hebt, maar ik zou wat meer kijken naar het formaat en model van de gemiddelde chinees, eventueel verfraaid met ronde kanten, als je die mogelijkheid hebt, Die Datron bijvoorbeeld maar met een lagere bovenbouw.. De klep moet natuurlijk nog wel te bedienen zijn, al zitten er gasveren in.
Als het om een CO2laser (10,6um) gaat, houdt 5mm plexiglas al bijna alles tegen. Dat hoeft niet in kleur te zijn, zelfs licht rookglas staat bijzonder fraai en toch kan je het hele proces volgen.
Qua afzuiging heb ik inder de tafel een grote trechter gemaakt en ben daar prima over te spreken. Zeer kleine onderdeeltjes vallen wel eens door het rooster, keurig op de beplating van die trechter. Die is overigens met hittebestendige verf afgewerkt.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Machinebehuizing, richtlijnen

Bericht door stekkestim »

Klopt, wat je zegt meeste co2 lasers hebben inderdaad een kast tot net boven de kop. Zo is mijn huidige chinees ook.
Ik wil de kast eigenlijk wat groter ivm mogelijkheid tot eventueel upgraden naar fiber laser binnen enkele jaren. Tevens is al meer dan eens gebeurt dat ik met men hoofd tegen de klep bonk als ik "diep" in de laser moet zijn. Met een hogere bovenbouw wil ik dat ook voorkomen. Daarnaast zal de prijs voor een bovenbouw van 30cm of eentje van 80cm niet heel veel in prijs schelen lijkt me.

Misschien had ik mijn vraag beter moeten formuleren.
Waarnaar ik opzoek ben is eigenlijk tips mbt hoe het plaatstaal plooien om het stevig te maken, wat is mogelijk met zo min mogelijk nabewerking (lassen, schuren) Bijvoorbeeld de gebogen boven en onderkant van de datron machine. Brengt dit veel extra werk met zich mee. Of bijvoorbeeld zoals bij een VMC dat je een basis structuur hebt (in dit geval een al dan niet gelast frame met de geleidingen en laser/kop op gemonteerd) en daarna gaan alle geplooide panelen er rond om een geheel te vormen, de machine behuizing.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Machinebehuizing, richtlijnen

Bericht door diepchess »

Wel tof project houd ons op de hoogte joh!

Maar het is altijd zo dat op moment dat je iets gaat doen waar je concreet massaproducten mee kunt maken die verkocht kunnen worden, dat dan fiks wat informatie lospeuteren uit 'de community' heel lastig is. Als je iets te weten komt over werken met plaatstaal en hoe je daar handig behuizingen van maakt - laat het weten, want vind ik heel interessant!
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Machinebehuizing, richtlijnen

Bericht door Leo.D »

http://www.machinedesign.com/mechanical ... heet-metal

Richtlijnen:

- machine richtlijn; is niet wat de naam doet vermoeden een richtlijn, maar een wettelijke verplichting. Wanneer je zelf een machine bouwt en deze ooit wilt gaan verkopen moet je bij verkoop een constructie dossier hebben aangelegd (hoeft niet naar de kopende partij), inclusief handleidingen etc. Geldt niet alleen voor een laser snijmachine, maar voor alle machines.

- NEN-EN 60825, norm voor laserveiligheid. Denk o.a. aan veiligheidsschakelaars (geen gewone) die de laser uitschakelen wanneer de toegang tot de machine wordt geopend, voorkomen van schadelijk naar buiten tredend laserlicht etc.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Machinebehuizing, richtlijnen

Bericht door Bjornski1976 »

De Datron is een hele mooie machine maar zo ook de Lasertec van DMG. Uiteindelijk is de basis van een goed werkende machine een stevig frame met een body wat het uiterlijk bepaalt. Dit neemt niet weg dat de body slecht of lelijk moet zijn maar voegt mijn inziens niet veel toe aan de kwaliteit ten zij het een integraal deel uitmaakt van het ontwerp. Anders werkt het alleen kosten verhogend en is het niet functioneel.

De doorzichtige panelen kunnen bijvoorbeeld van een kunststof zijn wat beschermd tegen de laser en/of reflectie hiervan. Ander niet doorzichtige panelen kunnen van glasfiber o.i.d. gemaakt zijn met mooie vormen, iets wat met plaatstaal moeilijker of kosten technisch minder aantrekkelijk is om te realiseren is. De dikte van een paneel of een additioneel sub frame bepaalt de uiteindelijke sterkte.

Laat je vooral leiden door creativiteit en schets je ideeën, post zo nu en dan wat hier op het forum en denk er aan dat oplossingen zijn er altijd.

Ik zal dit draadje met veel plezier volgen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie