Starten met cnc

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
koenvhaver
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2018 20:47

Starten met cnc

Bericht door koenvhaver »

Beste leden,

Na ettelijke 10-tallen uren lezen en zoeken op internet en o.a. dit forum besloten toch hier te starten. Als absolute leek was ik van plan een Cnc-frame te kopen en dit koppelen via arduino en steppermotooren. Echter heb ik reeds gemerkt dat het moeilijk is om alleen het mechanische gedeelte van een Cnc te kopen of bestellen. Bij de Chinezen zitten er de drivers enz. steeds bij. Ook reeds de vele afkeuringen gelezen op dit forum van mensen die een kit willen kopen waarbij men steeds aanhaalt het beter zelf te doen.
De beste website met de meest nuttige informatie vind ik cncroutersource. Jammer dat die nooit helemaal is aangevuld. Tot heden heb ik nog geen website of boek gevonden die alles geïllustreerd mooi uitlegt. Ik weet wel dat er verschillende invalshoeken en mogelijkheden zijn. Ook jullie initiatief met het forumonderwerp 'beginnen met cnc' vind ik al een prachtig begin maar een gedetailleerde handleiding met elk onderdeel en de functie ervan heb ik nog niet gevonden op het internet. De bouwbeschrijving op stappenmotor.nl is hierbij ook al redelijk mooi maar na ik denk toch meer dan 100 uur opzoekwerk heb ik nog niks gevonden waarbij ik dacht: nu zie ik het zitten om ermee te starten. Toch ben ik technisch redelijk handig en kan ik fietsen bijvoorbeeld volledig herstellen. Heb alle vrij beschikbare ontwerpen, bouwbeschrijvingen die er ook maar te vinden zijn bekeken maar waar gebruik je dan bijvoorbeeld die kogelomloopspindel? Wat is een trapeziumdraad exact? Moet je er dan drie hebben voor de x,y en z-as enz. Ik zou ook graag materiaal bestellen bij stappenmotor.nl maar volgens wat ik merk en lees doen de meeste dit nu via alieexpress. Zijn ze nu te duur? Ook daemencnc al 10-tallen keer bekeken.
Daarom wil ik dit project niet alleen aanpakken maar ga ik het hier plaatselijk met iemand samenwerken hoop ik. Toch zal ik alleszins tijdens het proces nog vragen hebben die ik ook via dit forum hoop beantwoordt te krijgen. Om te vervolledigen heb ik een budget van ongeveer 500 euro. Het werkbereik moet niet groter zijn dan 20 op 30 cm. Ook wil ik met aluminium werken. Het allerbelangrijkste bij de bouw is dat ik absoluut met arduino wil werken en met de nema-motoren. Als ik met de frees 5 mm diep geraak in mdf ben ik tevreden. Meer moet het niet worden
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Starten met cnc

Bericht door benkr »

Vergeet de bouwbeschrijving die op Stappenmotor.nl staat, dat is puur brandhout, ik heb er een thuis staan van een medeforumlid die Stappenmotor.nl zelfs voor hem gebouwd heeft, heeft 6500 Euries gekost en is nog geen 500 waard.
Kijk eens naar het ""Open Source '' Project hier op het forum, niet om dit te gaan bouwen, nee, maar het is een compleet uitgekouwd ontwerp waar alle aspecten van een goede machine in verwerkt zitten.

Je schrijft dat je absoluut iets met Arduino wit doen, ik kan het alleen maar afraden, een goed controllerboard heeft een veel snellere en betere processor dan die Arduino.
Ja, het werkt maar verwacht er niet veel van, een goedkoop USB interfacekaartje met een willekeurige PC of Laptop presteert vele malen beter.
Kies een besturingsprogramma wat een flinke gebruikersgroep heeft, dan kun je eventuele problemen daar posten en hulp krijgen.
Voorbeelden zijn Mach3, mach4, Eding CNC, UCCNC, LinuxCNC, Pokeys57CNC enz, enz, enz,

Ga eens nadenken over wat je met je machine wilt maken, zowel qua materiaal als afmetingen, dit bepaalt voor een groot deel wat voor soort constructie je minimaal moet hebben.
Bepaal je budget, je kan wel eisen hebben voor een 8000 Euro machine, maar als je maar 1000 Euro wilt uitgeven is dat duidelijk een mismatch.
Ja, er zijn bouwpakketten, maar ze hebben allemaal hun nadelen en al na relatief korte tijd kom je er achter dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen, zie er dan maar weer vanaf te komen.

Kijk eens op b.v. marktplaats naar gebruikte machines als je niet zelf wilt bouwen, er komt heel veel voorbij, soms ook heel goed geconstrueerde machines, maar ook heel vaan die machines waar we je hier nu juist voor willen behoeden.
Ga niet overhaast te werk, overdenk wat je wilt, deel dat met ons, krijg heel veel commentaar en opmerkingen, kies daar uit wat jij interessant vindt en ga van daar uit beginnen.

Succes.

En.... als je eenmaal hier in duikt dan laat het je waarschijnlijk nooit meer los, wees gewaarschuwd, het is heel zeker een hardnekkig virus.
koenvhaver
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2018 20:47

Re: Starten met cnc

Bericht door koenvhaver »

Alleszins al bedankt voor de uitleg.
Het belangrijkste voor mij is om te leren met arduino.
De cnc is de bijzaak maar vind ik mooi om stappenmotoren te zien werken.
Dus mijn belangrijkste eerste vraag is of arduino sterk genoeg gaat zijn om de gantry te laten glijden en ook nog eens sterk genoeg om mdf te frezen. Kan een nema23 motor daarvoor dus genoeg kracht leveren?
koenvhaver
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2018 20:47

Re: Starten met cnc

Bericht door koenvhaver »

Als er hier leden uit Gent zijn of anderen waarmee ik tezamen kan bouwen laat het maar weten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Starten met cnc

Bericht door Ballegooijen »

Dus mijn belangrijkste eerste vraag is of arduino sterk genoeg gaat zijn om de gantry te laten glijden
Wellicht kun je dan beter iets van een 3D printer bouwen??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Starten met cnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan zou ik me in jouw geval concentreren op de beweging, en niet op de kwaliteit.
Er zijn leden die met wat multiplex, lade geleiders, en M6 draadstang ook een machientje gebouwd hebben. En dat lukt echt wel, vooral als je het puur als leer traject ziet.
Je kunt eerst 1 as bouwen, met een stappenmotor, driver en voeding, kun je mee experimenteren en beoordelen of je op die voet verder gaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Starten met cnc

Bericht door Swets »

voor de besturing zou ik gewoon voor mach3 gaan... oude PC van marktplaats... met een printerpoort... een simpel breakoutbordje... ik draai al jaren met een bordtje met alleen een paar weerstanden er op... nix optocouplers... en het gaat al jaren goed....
Laatst gewijzigd door Swets op 07 apr 2018 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Starten met cnc

Bericht door Kjelt »

Koen als leren met de Arduino je grootste doel is en je budget €500 zou ik iets anders kiezen dan een cnc machine.
Als je perse stappenmotoren wilt aansturen zou je bv een webcam kunnen laten roteren en tilten. Of kijk eens bij het Arduino forum daar zijn honderden leuke low budget projecten te vinden.
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

Re: Starten met cnc

Bericht door tenij000 »

kijk eens naar estlcam die gebruiken ook arduino de software werk ook op een ramps < 3dprinter kaart daar passen ook goedkopen nema 17 motors op

daar mee valt wel een cnc machine mee te bouwen voor een dremel of proxxon multi tool / pen

zo iets kan je ook onderdelen aftekenen weet je waar je boren moet met echte boorstandaard
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Starten met cnc

Bericht door benkr »

Okee, Arduino zal het worden, als je daar niet die kleine drivertjes voor gebruikt, maar gewone stepperdrivers ala Leadshine DM542 of DM556 dan kun je daar heel makkelijk een Nema23 of zelfs een Nema34 motor mee aansturen zonder problemen.
Die kleine stepperdrivertjes die normaal bij de Arduino gebruikt worden redden dat soort motoren meestal niet omdat de stroom ontoereikend is, 1,5 a 2A is echt het maximum en dat is te weinig voor een stevige motor, 3, 4 en zelfs 5A is meer normaal voor een CNC machine. Dat lijkt heel wat, maar dat is beslist geen continu stroom die de voeding moet leveren, de driver echter wel.

Ja er zijn wel enkele applicaties die redelijk een CNC machine kunnen sturen, en als je inderdaad Nema23 motoren en echte drivers gebruikt kun je altijd nog overstappen naar een ander besturingsplatform, dat hoeft dan ook geen vermogen meer te kosten.

Op Marktplaats wordt momenteel dit setje aangeboden, is een leuk startsetje voor dit doel:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... b9c5b7a618

Hij wil er 100 Euro voor hebben. Ik heb hem alleen gevraagd om een betere foto van de drivers te posten, zo kun je echt niet zien welke drivers het zijn.
Hij stuurt me net een foto, het zijn de MSD50-4.2C drivers van Stappenmotor.nl, ik gebruik zelf de MSD50-5,6 en daar ben ik best wel tevreden over, presteren net zo goed als de Leadshine DM556 en daar ben ik toch echt fan van.
Ik denk dat je ook voor ietsje minder een deal kunt maken en dan heb je een heel leuk startsetje van motoren en drivers wat je ook met de Arduino aan kunt sturen, toevallig ben ik momenteel met iets bezig waar ik hetzelfde doe met een Arduino, geen enkel probleem.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Starten met cnc

Bericht door hfjbuis »

Als het gaat om te leren programmeren, kun je starten met een Arduino, een hele kleine stappenmotor, en een "Shield" met daarop de drivers. Voor een paar euro kun je heel veel plezier beleven. Daarna weet (beter) waarom je wel of niet meer geld moet uitgeven voor betere steppers/drivers. Zelf gebruik ik arduino wat vaker om snel iets te testen waarna ik een "dedicated bordje maakt met meestal een Atmege32 processor. Echter, software ontwikkelen zonder goede debugger is voor mij als geblinddoekt fietsen met de handen op de rug, langzaam en vaak vallen. Voor atmel processoren (arduino heeft een Atmega 328P) gebruik ik AtmelStudio en een "Atmel AVR dragon" om te debuggen. Daarmee kun je ook Arduino projecten mee debuggen. Maar houd er rekening mee, dat stappenmotor besturingssoftware best complex kan zijn en niet echt iets is om mee te beginnen.
koenvhaver
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2018 20:47

Re: Starten met cnc

Bericht door koenvhaver »

Al hartelijk bedankt voor de vele tips en ideeën. Is echt tof hoe iedereen meedenkt. Het zal meer een opgave worden hier iemand uit de buurt te vinden waarmee ik kan samenwerken. Hou jullie verder op,de hoogte.
Plaats reactie