En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door -rick »

Goed bezig!
Heb je je platen laten anodiseren?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Hi Rick,
ja klopt, kostte me 80 euro voor de 15 stukken, dus dat vond ik de moeite nog wel waard gezien het totaal bedrag van de machine.
Enigste probleempje was dat de stukken kennelijk uit verschillende soorten aluminium waren gemaakt en dat dit in een licht kleurverschil resulteerde.
Sommige platen zijn ietsjes geel/goudkleurig geworden.
Ik merkte dat ook bij het boren in diverse stukken, de een gaf korte spaanders de andere lange krullen met dezelfde boor , kolomboor en toerental.
Maar ach is allemaal niet zo belangrijk, het is een gereedschap geen showmodel :lol:

Weet iemand met welk moment je de bouten op de Hiwin geleiders mag vastdraaien?
En in het aluminium van de machine zelf?
Ik had een 5-10Nm momentsleutel gekocht maar zelfs de 8mm bouten gaan al "piepen" voor het 5Nm moment is bereikt dus ik denk dat dit teveel is.
Een search op dit forum las ik ergens dat die dure zwitserse (ben de naam even kwijt) lineaire geleiders met 2,7Nm vastgezet dienden te worden.
En dat een gelijk moment voor lineaire geleiders toch wel belangrijk is voor de rechtheid van de geleider?
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Tiny »

waardes om een Rollon monorail vast te zetten zijn:

M4 staal 4 Nm, alu 2Nm
M5 staal 9 Nm, alu 4 Nm
M6 staal 14 Nm, alu 7 Nm
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Bedankt voor de informatie. M6 al 7Nm in Aluminium :shock:
Als ik met minder dan 5Nm al bijna mijn schroefdraad in het aluminium kapot trek met een M8 RVS bout dan vraag ik me af hoe ik hier mee verder moet.
Zijn er verschillende soorten aluminium waarvoor andere waardes gelden ?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door assink »

Aluminium in RVS gaat vreten, snap niet waarom iedereen zo gek is op RVS. Als het niet nodig is vooral niet gebruiken.
RVS is in de regel al vaak zwakker dan een normale 8.8 bout, en je hebt meer kans op vastvreten.
Over het algemeen zijn de verzinkte 8,8 boutjes vaak voldoende en zijn nog als bijkomend voordeel een stuk goedkoper.
Voor roesten hoef je niet bang te zijn, als je boutjes gaan roesten staat de machine zowiezo in een verkeerde omgeving dunkt mij. ;-)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Breaker »

Tiny schreef: 16 apr 2018 10:48 waardes om een Rollon monorail vast te zetten zijn:

M4 staal 4 Nm, alu 2Nm
M5 staal 9 Nm, alu 4 Nm
M6 staal 14 Nm, alu 7 Nm
Is dat niet wat veel? Dat is zo ongeveer de maximale treksterkte voor 10.9 bouten. Lijkt veel te overdreven om een rail vast te zetten. Met 4.6 zit het op 1 / 2 en 3,5Nm. Aluminium zal inderdaad de grens wel bepalen, dus deze momentsleutel is niet erg geschikt... Zijn er wel voldoende draadgangen?

Als rails goed gevlakt liggen is het toch geen probleem om de rails handvast + wat extra op gevoel. Een momentsleutel alleen als het echt tot de grens moet, (vlaggemast vastbouten o.i.d.) of als de boutjes zo zwak zijn dat je ze met de hand af kan draaien, (kleppendeksel motorfiets of zo iets).
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

In dit specifieke geval (lineaire rails) is het staal op staal omdat er sleufmoeren gebruikt worden.
Maar overal vind ik handvast plus wat meer nogal vaag omdat dit per persoon verschilt en flink scheelt ;)
Net even gebeld met de gereedschapswinkel en op het net gekeken maar momentsleutels van 1-4Nm zijn echt enorm duur, gauw 4x duurder dan die van 5Nm-10Nm :shock: .
Dus ik ga inderdaad maar de handvast plus iets meer regel aanhouden voor nu.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Breaker »

Handvast verschilt wel, maar als de boutjes niet constant lostrillen of afbreken zit je toch in het goede gebied, ze hebben mechanisch weinig te houden. En op gevoel is best nog nauwkeurig.
Die hele kleine momentsleutels zijn inderdaad alleen hun geld waard om te voorkomen dat je een boutkop in de hand en een draadeind in het blok hebt zitten...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

assink schreef: 16 apr 2018 12:56 Aluminium in RVS gaat vreten
Daar zit 'm nu ook net het voordeel: Ik heb vrij lang van die 8.8 en lagere soorten gebruikt, maar had toch regelmatig dat boutjes op de meest ontoegankelijke plekken (wet van Murphy) loswerkten. (er is niet altijd plaats voor tandringetjes etc)
Toen de boel goed schoongemaakt, RVS boutjes geplaatst en die bleven zitten. Als ik nu zo'n boutje los draai hoor je eerst een tik en dan komt hij er uit.
Echt op elkaar invreten heb je geen last van zolang je de constructie niet op volle zee ( zout water) wil gebruiken, maar ik denk dat de meeste constructies toch in een gemiddeld schuurtje-milieu staan waar de vochtigheid en, met name, de saliniteit van de lucht erg meevallen.
De treksterkte van RVS is inderdaad behoorlijk minder. Je maakt eerder kans dat je de kop er af draait dan dat je het schroefdraad uit het aluminium trekt. Het is een keuze..
Gemiddeld kan je een redelijke kwaliteit RVS-bout (zoals door RVS-paleis geleverd) best wel aardig aandraaien.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door assink »

audiomanics schreef: 16 apr 2018 14:14
assink schreef: 16 apr 2018 12:56 Aluminium in RVS gaat vreten
Daar zit 'm nu ook net het voordeel: Ik heb vrij lang van die 8.8 en lagere soorten gebruikt, maar had toch regelmatig dat boutjes op de meest ontoegankelijke plekken (wet van Murphy) loswerkten. (er is niet altijd plaats voor tandringetjes etc)
Toen de boel goed schoongemaakt, RVS boutjes geplaatst en die bleven zitten. Als ik nu zo'n boutje los draai hoor je eerst een tik en dan komt hij er uit.
Echt op elkaar invreten heb je geen last van zolang je de constructie niet op volle zee ( zout water) wil gebruiken, maar ik denk dat de meeste constructies toch in een gemiddeld schuurtje-milieu staan waar de vochtigheid en, met name, de saliniteit van de lucht erg meevallen.
De treksterkte van RVS is inderdaad behoorlijk minder. Je maakt eerder kans dat je de kop er af draait dan dat je het schroefdraad uit het aluminium trekt. Het is een keuze..
Gemiddeld kan je een redelijke kwaliteit RVS-bout (zoals door RVS-paleis geleverd) best wel aardig aandraaien.
Kees
Daar is loctite voor bedacht, en dat komt wel los met iets warmte. Dat ga je met rvs/alu niet redden dunkt me.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door skillalot »

RVS vastvreten in aluminium hebben ze dan weer vet voor bedacht
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Kjelt schreef: 16 apr 2018 09:35 Ik had een 5-10Nm momentsleutel gekocht maar zelfs de 8mm bouten gaan al "piepen" voor het 5Nm moment is bereikt dus ik denk dat dit teveel is.
Goed ik post dit liever niet maar doe het toch onder het mom van openheid van zaken op een forum en als je stupiditeiten uithaalt ook die gewoon delen :oops:
Dit was dus mijn stupiditeit:
ik had al jaren een grote Carolus momentsleutel voor de autowielen en die schiet als ik hem op bv 12Nm instel met veel geklik door dus geeft ie keurig aan als ie dat bereikt heeft.
Die andere momentsleutel 5-10Nm was ook een Carolus maar vanwege dat die niet doorschoot heb ik vandaag een andere momentsleutel geprobeerd.
Dit was een Gedore 1-5Nm momentsleutel.
Weer de 8mm bouten gechecked en weer gebeurde er niets, maar ik durfde niet teveel kracht er op te zetten dus heb ik het eens met een paar schroeven in hout gechecked en mijn accuschroefmachine waarvan ik het moment kende,
en en wat blijkt, deze momentsleutels die klikken niet zoals de eerste maar die buigen hun handvat 10 graden tov de kop. Dus niet Klikkerdeklik maar heel subtiel flop. Heb ik weer. :oops:
Net dus even de bouten opnieuw gecontroleerd en die zitten dus met dik 15Nm vast oftewel strakker dan mijn wielbouten dus dan zit dat echt wel goed.

Nou weer een raadsel opgelost en weer iets geleerd, foutje bedankt en hopelijk mijn dure momentsleutel niet vertiefd want 15Nm op een max 10Nm momentsleutel die op 5Nm ingesteld stond .........
Hij lijkt het nog te doen.
Achteraf had ik dus geen andere momentsleutel hoeven te kopen maar ach komt wel een keer weer van pas.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Zo weer wat verder gekomen.

Ik had een tegenslag, de X zijpanelen pasten niet lekker, dit kwam waarschijnlijk door het vastlager dat misschien wat groter was.
Een van de hoeken heb ik rondgevijlt maar toen was er nog net niet genoeg ruimte dus heb ik de opening in het X zijpaneel wat dieper en breder uitgefreesd.
Paar uur later paste het allemaal prima. Het blote ijzer van het vastlager in de Hammerite gezet en afgemonteerd.
Ik vermoed wel dat de zijpanelen onder 0,5mm ofzo uitsteken onder het frame. Je ziet het nauwelijks maar voelt het wel met je vinger, loopt niet helemaal glad met de profielen.
Moet ik dat dan nog afvijlen of kan ik dat later corrigeren door er iets onder te leggen ofzo?

Nu op naar de Y en de Z-as daar zit ik nog even met een kip-ei probleem dus ga ik Kees voor de zekerheid maar even een mailtje sturen met alle stappen die ik denk te moeten nemen helemaal uitgewerkt.
Dan kan hij er even naar kijken en eventueel corrigeren en post ik het hier wel voor degene die volgen.

De elektronica montage staat volledig stil maar aangezien deze voor het uitlijnen van de X en Y as klaar moet zijn ga ik daar ook maar rustig aan mee verder.
Grootste probleem: tijd! :cry:
16831
Plaats reactie