Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door Kjelt »

Welke spindels zijn dat Kees voor die bedverplaatsing? Neem aan dat je daar geen Isel voor inzet?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Nee hoor, geen ISEl… gewoon Chinese 12x4 op maat gemaakte spindeltjes met de bijbehorende moeren.. Dat was makkelijk in te passen en ook heel goedkoop (4 spindels, met moeren op maat gemaakt voor nog geen 63 euro)
Voor het liften van de tafel is dat goed genoeg want de sensor bij de kop bepaalt toch de juiste hoogte (focuspunt) en is daarna vast. Vandaar dat ik daar ook een gewone stappenmotor ingezet heb: als hij een stapfout maakt is dat niet belangrijk.. dan moet hij gewoon nog een extra stap maken tot de sensor zegt dat het goed is en vooral: als de driver in de fout gaat door dat stappenverlies (zoals bij closed-loop het geval is) hoef je de drivers niet te resetten als het object op de tafel te zwaar is om te liften. Nu kan je zelfs met de hand nog even meehelpen... Hoewel dat bij de Klaser toch al een aanzienlijk gewicht zal zijn.. Mijn eigen Käser krijgt met moeite slechts 8 kilo omhoog... ik denk dat de Klaser eerder in de buurt van 50 kilo komt zover we wat geprobeerd hebben..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door Kjelt »

Mooi gemaakt en dat is echt goedkoop inderdaad.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

En het mooie was: de spindels hebben een buiten diameter van 11,82 mm. De 4 stuks 20Tands T5 tandriemwielen heb ik in China laten maken (samen met het 10 tands wieltje en transport slechts 21,29 euro) en ze hebben de gaten, op verzoek, ook 11,82mm gemaakt.. Ik kon ze er, op de draaibank, zo omheen persen (wel evengoed de schroeven aangedraaid..)
Mooi dat er daar fabriekjes zijn die je wensen ook uitvoeren..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 07 aug 2018 23:39 Ik kon ze er, op de draaibank, zo omheen persen (wel evengoed de schroeven aangedraaid..)
Mooi dat er daar fabriekjes zijn die je wensen ook uitvoeren..

Kees
Ik zou er de volgende keer toch maar even een platte kant aan frezen zodat het uitgesloten is dat een wieltje ooit doorslipt. Je kunt dan wel automatische hoogte regeling hebben, een scheefstaande tafel ga je niet constateren.
Heel vast kan ook los rammelen, of heb jij vroeger op de fiets nooit een klapperend crankstel gehad ? Dus zelfs een platte kant is niet feilloos.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Dat platte kantje had ik er even aangeslepen (eigenlijk niet meer dan een putje) want het idee bekroop me dat als ik de schroef zou aandraaien dat hij wel eens net naast een flank van de schroefdraad (die 12x4 dus) zou komen en het zaakje zou verschuiven.. Met het op persen in de draaibank kon ik dan ook keurig dat gaatje voor zien komen..
Die scheefstand van de tafel is ook nog een apart gevalletje: de vier schroefspindels moeten op exact de goede tand in de riem staan.. Dat lukt natuurlijk nooit in een keer tijdens de montage.. Het truukje om dat goed te krijgen is om met de laserkop zelf in alle hoeken een hoogtemeting te doen en dan de tandriem over het tandriemwiel een of meerdere tanden te verschuiven. Om dat makkelijk voor elkaar te krijgen laat ik een voelermaatje (0,15 ofzo) meerollen met de tandriem tot het tandriem wiel vrij kan draaien. Dan zoveel draaien als nodig is en de het voelermaatje er weer uit trekken..
We hebben het hier over een ruim 4 meter lange T5 riem, dus ondanks dat de spanning vrij hoog is gaat dit vrij makkelijk..
De variatie in hoogte is zo 1/5 mm (4mm spoed/20 tanden) Met een Depth-of-Field van ca 0,5mm voor een 35mm lens binnen de marge.. Hoewel je een grotere afwijking zal hebben van het doorbuigen van het rooster onder het gewicht.
Overigens is bij zo'n 35mm lens de zichtbare DOF bijna 3mm.. (actueel focuspunt bepalen op hellingblokje)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Een handje foto's
Het frontpaneeltje met verdiept schakelpaneel
17265
De Y motor onder de laserbuis
17266
De eerste spiegel
17267
Compartiment en ophanging laserbuis
17268
De geschakelde uitgangen en WaterProtect-aansluiting
17269
Z-motor met spanner
17270
Y-Idler, lift-spindle en home-Y-Proxy
17271
Achterzijde brug met kabelrupsgoot
17272
Z-as pulley met spindle en lagerhouder
17273
X-motor
17274
2e spiegel en X-Idler
17275
Kop (met proxy >> Ultrasoonsensor en teach-in schakelaar
17276
Y-as aandrijving (Ad, bedankt!) en gehard zilverstalen drijfstangen
17277

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Het wachten is op de onderdeeltjes uit China (Hendeltjes, een paar lagertjes, motor, tandriem en tandriemwielen en M5-knoppen) en dan de juiste boutjes en moertjes nog even bestellen.
Maar vandaag de Rotary-onderdelen gefreesd uit POM en Aluminium en in elkaar gezet.
17286
17287

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door ruudderooy »

ziet er allemaal weer zeer netjes uit Kees,
ik zit ook al met een schuin ook naar een laser te kijken voor als mij portaal frees klaar is (de adons van diode lasers is soms best handig maar heeft veel beperkingen).
mooi project.

gr Ruud
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Vandaag de zaak in bedrijf gesteld, uitgelijnd en veel lopen spelen...
Nooit aan gedacht, zelf, maar het eerste dat gelaserd werd was een …… Boterham :shock: … (heb ik een tostie-ijzer voor... al krijg je dan nooit je eigen gezicht op een boterham)
Nu alleen nog het rooster een keer krijgen (besteld in Nederland, bijna twee weken terug..) en twee platen in het voorluik..
Maar Klaas is er helemaal happy mee... SUPER zegt ie..
De 80W laser levert 102 Watt.. (Reci)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

5mm dik multiplex model is ca 100x120mm
https://www.facebook.com/10000964875085 ... 986033420/
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door Kjelt »

Was dat 5mm multiplex, leek wel papier 8)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door skillalot »

Wat kost die machine nu aan onderdelen totaal, en hoeveel zou die kant en klaar kosten?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

We hebben het niet echt bij gehouden.. de CW5000 cooler had Klaas nog staan (dat scheelt al ca 800 euro) en de afzuiging was er ook al.... Maar reken maar op ca 6000 euro plus een maand of 3 werk.... De buis en voeding alleen al waren bijna 1000 euro...
EN!!!! Geen cent invoer hoeven betalen voor alle ingevoerde onderdelen 😁
Ik ben geen fabriek die machines aflevert.. (al lijkt het daar soms aardig op). Dus echt kant en klare machines leveren?? Nee, dat ligt niet in mijn bedoeling.... De ontwerpen en tekeningen, info etc zijn gratis, maar een beetje zelfwerkzaamheid is hier wel gevraagd...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie