Ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Kjelt »

BenB schreef: 07 mar 2018 07:31 Vergeten te melden, had hier en daar al gelezen dat het beter is om een 48v voeding te hebben. Nu is dat bij deze set waarschijnlijk niet mogelijk en zal ik die er los bij moeten bestellen.
Dat hangt echt van je drivers af. Vanwege motorspanningen die bij het afremmen op kunnen lopen zou ik adviseren de max. Bedrijfsspanning vd drivers zeker 20% te deraten.
Voorbeeld mijn drivers zijn geschikt tot max. 50V echter overal ook in de handleiding wordt 36V aangeraden. 40V zou ook nog gaan (-20%) maar dat is geen gebruikelijke voedingsspanning vandaar de 36V.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Toxiq »

BenB schreef: 06 mar 2018 20:56
16540
Ben, ik zou zelf de onderkant iets anders doen, als je de dwarsbalken door laat lopen, en de balk van voor naar achter als tussen stukken doet dan kan je de dwarsbalk voorbij de staande delen laten steken en daar schoren maken, daar word de boel heel veel stijver van
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »


Ben, ik zou zelf de onderkant iets anders doen, als je de dwarsbalken door laat lopen, en de balk van voor naar achter als tussen stukken doet dan kan je de dwarsbalk voorbij de staande delen laten steken en daar schoren maken, daar word de boel heel veel stijver van
Moest het even 3x lezen, maar snap je 😁
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Toxiq »

Daar was ik al bang voor maar goed dat je het snapt
Er gaat iets meer materiaal in zitten maar je krijgt er een hoop voor terug
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Toxiq schreef: 07 mar 2018 18:48 Daar was ik al bang voor maar goed dat je het snapt
Er gaat iets meer materiaal in zitten maar je krijgt er een hoop voor terug

Bedoel je zoiets?

16554
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Kjelt schreef: 07 mar 2018 10:09
BenB schreef: 07 mar 2018 07:31 Vergeten te melden, had hier en daar al gelezen dat het beter is om een 48v voeding te hebben. Nu is dat bij deze set waarschijnlijk niet mogelijk en zal ik die er los bij moeten bestellen.
Dat hangt echt van je drivers af. Vanwege motorspanningen die bij het afremmen op kunnen lopen zou ik adviseren de max. Bedrijfsspanning vd drivers zeker 20% te deraten.
Voorbeeld mijn drivers zijn geschikt tot max. 50V echter overal ook in de handleiding wordt 36V aangeraden. 40V zou ook nog gaan (-20%) maar dat is geen gebruikelijke voedingsspanning vandaar de 36V.
thnx voor de uitleg.

Ik zie bij de drivers van de set die ik gevonden heb, dat ze tot 50V gaan. dus zou dat goed moeten zijn.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Toxiq »

Yup, dat is wat ik bedoel, zo zou ik het doen...
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Toxiq schreef: 07 mar 2018 20:51 Yup, dat is wat ik bedoel, zo zou ik het doen...
Valt mee met het extra materiaal, 1mtr 80x80 wat hoekjes en montage materiaal extra.

Dat is ook de rede dat ik het hier post 😁, zodat ik zomenteen wel een degelijke machine heb.
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Aan de zijkant van het 80x160 profiel komt ook nog een plaat alu.

Alleen twijfel ik of er op elke 90graden hoek van de profielen ook een extra beugel moet... iemand hier een idee over?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Kjelt »

BenB schreef: 07 mar 2018 20:41
Kjelt schreef: 07 mar 2018 10:09
BenB schreef: 07 mar 2018 07:31 Vergeten te melden, had hier en daar al gelezen dat het beter is om een 48v voeding te hebben. Nu is dat bij deze set waarschijnlijk niet mogelijk en zal ik die er los bij moeten bestellen.
Dat hangt echt van je drivers af. Vanwege motorspanningen die bij het afremmen op kunnen lopen zou ik adviseren de max. Bedrijfsspanning vd drivers zeker 20% te deraten.
Voorbeeld mijn drivers zijn geschikt tot max. 50V echter overal ook in de handleiding wordt 36V aangeraden. 40V zou ook nog gaan (-20%) maar dat is geen gebruikelijke voedingsspanning vandaar de 36V.
thnx voor de uitleg.
Ik zie bij de drivers van de set die ik gevonden heb, dat ze tot 50V gaan. dus zou dat goed moeten zijn.
Nee want dan heb je maar 2V marge (4%) en dat is echt heel erg weinig bij motordrivers. Een motor is eigenlijk een spoel en als je de stroom onderbreekt van een spoel krijg je dat de spoel de stroom wil doorlaten lopen en dus stijgt de spanning.
Welke drivers merk, typenr heb je precies want bij de meeste staat ook een geadviseerde voedingsspanning.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb nu een jaar 4 DM542A drivers draaien op 48V.
Deze worden gespecificeerd als 18-50V
Geen centje pijn tot nu toe.
Voedingen heb ik bij dezelfde shop als de drivers gekocht, in overleg.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Kjelt »

DirkSchipper schreef: 07 mar 2018 21:40 Ik heb nu een jaar 4 DM542A drivers draaien op 48V.
Deze worden gespecificeerd als 18-50V
Geen centje pijn tot nu toe.
Voedingen heb ik bij dezelfde shop als de drivers gekocht, in overleg.
Je zult gewoon in de datasheet van je driver willen kijken wat daar gespecificeerd staat. Die chinezen maken het soms erg lastig.
Hier een voorbeeld van de HBS507 driver, daar staat op pagina 1 dat de ingangsspanning minimaal 20V is en maximaal 50V, typisch 36V.
Dan zou 48V dus mogen?
Nee! Want dat is de maximale spanning onder alle omstandigheden, de spanning mag onder geen enkel beding daar boven komen of je loopt kans op schade.
Op pagina 4 staat vervolgens dat de geadviseerde ingangsspanning tussen de 20V en 45V moet liggen (derating van 10%) om marge te houden voor de back-EMF van de motor.
Dat is dus precies wat ik bedoel als die motor een keer op toeren is en een noodstop voor zijn kiezen krijgt en daardoor de spanning spiked is er een kans dat je driver er uit vliegt.
Dit hoeft in jaren niet voor te komen maar is gewoon een veiligheidsmarge. 10% is dus kennelijk voldoende en de meeste SMPS voedingen kun je de uitgangsspanning wel iets van terug regelen.
16555
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Kjelt schreef: 07 mar 2018 22:15
DirkSchipper schreef: 07 mar 2018 21:40 Ik heb nu een jaar 4 DM542A drivers draaien op 48V.
Deze worden gespecificeerd als 18-50V
Geen centje pijn tot nu toe.
Voedingen heb ik bij dezelfde shop als de drivers gekocht, in overleg.
Je zult gewoon in de datasheet van je driver willen kijken wat daar gespecificeerd staat. Die chinezen maken het soms erg lastig.
Hier een voorbeeld van de HBS507 driver, daar staat op pagina 1 dat de ingangsspanning minimaal 20V is en maximaal 50V, typisch 36V.
Dan zou 48V dus mogen?
Nee! Want dat is de maximale spanning onder alle omstandigheden, de spanning mag onder geen enkel beding daar boven komen of je loopt kans op schade.
Op pagina 4 staat vervolgens dat de geadviseerde ingangsspanning tussen de 20V en 45V moet liggen (derating van 10%) om marge te houden voor de back-EMF van de motor.
Dat is dus precies wat ik bedoel als die motor een keer op toeren is en een noodstop voor zijn kiezen krijgt en daardoor de spanning spiked is er een kans dat je driver er uit vliegt.
Dit hoeft in jaren niet voor te komen maar is gewoon een veiligheidsmarge. 10% is dus kennelijk voldoende en de meeste SMPS voedingen kun je de uitgangsspanning wel iets van terug regelen.
16555

Als ik dus gewoon de 36v voeding pak die er bij komt zit ik goed. In de zin van 20% spike.
Nu heb ik inderdaad gelezen dat er veel een 48v voeding hebben en dat dit wel goed gaat. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen hou ik het wel bij de 36v die er bij komt.
Nu natuurlijk de big question, die set die ik op P2 posten, is dit dan ook wat? Of moet ik verder kijken?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Ik kan niet in je portemonnaie kijken maar het is echt heel goedkoop dus voor dat budget is het zeker veel waar voor je geld. Maar heb er zelf geen ervaring mee. Ik weet ook niet wat je eisen zijn.
Ter vergelijking de motor en driver die bij de open portaal frees wordt geadviseerd kost $160 per set dus 1 motor en 1 driver en dus zonder voeding maar die zijn wel closed loop (servo) maar dat zal wel buiten budget zijn, scheelt ook een hoop.
Plaats reactie