Bouwverslag CNC portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Goedemiddag,

Ik ben Job en ben nieuw op dit forum. Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een portaal freesbank. Hiervoor ga ik gebruikmaken van een dremel als spindel, aanstuiving Arduino met GRBL en verder wordt het frame van multiplex en geleidingen en spindels van staal. Het bereik van de freesbank moet +/- 500x500x300 mm worden.

Ik ben begonnen met het moduleren van het ontwerp in Inventor:
Afbeelding

Voordat ik ben begonnen met bouwen heb ik eerst een paar testopstellingen gemaakt van diverse soorten geleidingen, welke de minste speling had heb ik gekozen.
Afbeelding

De volgende componenten heb ik op Aliexpress / Ebay besteld:
- THSL-500-8T spindel
- KFL08 Lagers
- SBR16UU geleidingen
- Nema 17 Wantai 42BYGHW811 (47N/cm)
- Stepperdrivers TB6560
- Arduino UNO met GRBL

Als eerste ben ik begonnen met het conventioneel frezen van de motorophangingen:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Daarna ben ik begonnen met het houtwerk. Alles netjes op maat gemaakt en mijn eerste reactie is redelijk positief. Er zit nauwelijks speling in en de geleiding loopt erg soepel!
Afbeelding

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. En zeker tips en trucks waar ik rekening mee moet houden!

Groetjes,
Job
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Ik ga er helemaal niets over zeggen. Ik wil je alleen uitnodigen om mijn draadje te lezen: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13339
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door benkr »

Ja, hier sluit ik me voor 200% bij aan.
Bezint eer gij begint.
Beter ten halve..............................
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door audiomanics »

Leuke machine Job, bewegen zal hij waarschijnlijk wel.. Balsahout en piepschuim frezen misschien ook nog.
Maar je gaat er een hoop leermomenten mee krijgen EN je hebt het dan gefikst om een compleet werkende machine neer te zetten voor 1/25ste van de prijs die een beetje normale portaalfrees je zou kosten. (ik denk dat je met ca 200 euro klaar bent?).. Goed bezig!

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga eerst de freesbank eens aan de praat proberen te krijgen met NEMA17 motoren. Waarschijnlijk zal blijken dat deze niet sterk genoeg zijn, dan zal ik ze vervangen door NEMA23 of iets dergelijks. Nu is het de komende tijd afwachten op onderdelen uit China, als deze binnen zijn kan het bouwen hervat worden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door serum »

Dus ik stap op 24 januari 2018 in de tijdmachine en stel de knoppen in op 02-10-2016, de 3e verjaardag van onze eerstgeborene. In een vlaag van verstandsverbijstering open ik het internet. Ik weet dat je dit niet moet doen als je net uit de tijdmachine stapt. Natuurlijk moet je eerst even bijkomen van de 'jetlag' en het risico dat je jezelf online tegenkomt is te groot.

maar goed, gewoontebeestje als ik ben ik open ik Chrome en open de oude vertrouwde interface van CNCzone. (naar verwachting weer ouderwets lekker op zo'n 27" 5k scherm, fullscreen, en niet h e l e m a a l uitgerekt zoals het op 24 januari 2018 was.

Terloops lees ik een topic van Ballegooien (kennelijk operationeel onder een pseudoniem), over de start van zijn CNC machine. Het oude vertrouwde CNCzone is en blijft! Maar.. Ik zie vanuit mijn ooghoek dat er helemaal geen slingers hangen voor de verjaardag van mijn zoon. Onwerkelijk, dat zou ik niet vergeten. Maar deze ervaring, ik snap hem niet? De nooit teleurstellende tijdmachine? Defect? Is het allemaal een illusie?

Dat topic bestaat toch echt. Ik knipper nog eens met mijn ogen. Knijp mezelf. Het is echt. Ballegooijen heeft een gelijkdenkende!

Ik voorzie een zee van upgrades voor deze machine! Mooi werk, prima start om te beginnen in de CNC wereld en je er bekend mee te maken! Ben erg benieuwd hoe je er over 2 jaar op terugkijkt! (ik meen oprecht dat je een prima start maakt om jezelf bekend te maken met de CNC-wereld)!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Het is echt. Ballegooijen heeft een gelijkdenkende!
En ik maar denken dat ik uniek was!!! :shock: :shock:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door vincent1971 »

Ik voor mij weet niet wat jij allemaal wil frezen. Heb zelf wel eens ontwerpen gezien van metaal met een nema17 waarmee prima aluminium valt te frezen. Ik zelf heb een houten Frankenbot gebouwd met sbr16's en nema23. Haal een fouttolerantie van <1%. Voor wat ik er mee doe ben ik er tevreden over. Enige minpunt dat ik heb met die sbr16 is dat je geregeld alles moet nalopen en afstellen. Zorg ervoor dat die afstelschroefjes goed te bereiken zijn.

Oh nog 1 klein puntje. Er zijn hier lieden op het forum die alles afkraken dat geen portaalfrees is. Wel jammer want ik zie op andere cnc fora erg leuke machine's voorbij komen waar ik veel van leer.

Succes met de bouw en als er nog vragen en of opmerkingen zijn hoor ik het.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Thanks daar kan ik wat mee. Mijn voornaamste doeleinde is het frezen van hout, polystyreen en cibatool. Oftewel relatief zachte kunststoffen en hout.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Sven »

vincent1971 schreef: 25 jan 2018 11:56 Enige minpunt dat ik heb met die sbr16 is dat je geregeld alles moet nalopen en afstellen. Zorg ervoor dat die afstelschroefjes goed te bereiken zijn.
Op mijn vorige machine leek dat vooral te komen door het gebruik van hout, dat kan de druk niet aan die nodig is om de boutjes en moeren vast genoeg aan te draaien.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door vincent1971 »

Sven schreef: 25 jan 2018 15:08
vincent1971 schreef: 25 jan 2018 11:56 Enige minpunt dat ik heb met die sbr16 is dat je geregeld alles moet nalopen en afstellen. Zorg ervoor dat die afstelschroefjes goed te bereiken zijn.
Op mijn vorige machine leek dat vooral te komen door het gebruik van hout, dat kan de druk niet aan die nodig is om de boutjes en moeren vast genoeg aan te draaien.
Zal het eens proberen met draadeind.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

De eerst onderdelen uit china druppelen rustig binnen. De spindels, lagers en de geleiding voor de Z as zijn binnengekomen.
Afbeelding

Helaas ook stukken maar gelukkig makkelijk te fixen met een niet schakelaartje:
Afbeelding

NEMA 17 motortjes eens testen via GRBL op een Arduino Uno:
Afbeelding

Lagertje gemonteerd spindel en motor kunnen nu geplaatst worden.
Afbeelding

Moer incl veer kan gemonteerd worden. Ik heb het blokje waarin hij gemonteerd wordt een klein beetje moeten aanpassen zodat de veer er in past.
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Het monteren geen zeer gemakkelijk, alle gaten zaten gelukkig perfect op de juiste plek. Bewegen gaat erg soepel, echter zit er een kleine slag in de spindel... Missen binnen kort eens proberen het asje een beetje te richten zodat hij wat rechter loopt. Motor is steker dan ik verwacht had ben benieuwd wat er straks allemaal mogelijk is!

Hier een video van de beweging + Slingering in de as:
https://www.youtube.com/watch?v=JkRZVOTkmio

Vanavond voorbereidingen treffen voor de X as en Z as. Hopelijk komen volgende week daarvoor de SC16UU binnen.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden, tips zijn altijd welkom!!

Groetjes,
Job
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Er zijn hier lieden op het forum die alles afkraken dat geen portaalfrees is
Wellicht heeft het iets met ervaring te maken?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door benkr »

Nee, ik wil het zeker niet afkraken, maar inderdaad laat ik wel de ervaring spreken.
Daarom stel ik voor dat je nu al overstapt op een aandrijving van het portaal aan zowel de linker- als aan de rechterzijde.
Die ronde geleidingen zijn dusdanig instabiel dat je zoals het nu is gegarandeerd je tafel scheef trekt wanneer je iets gaat frezen wat uit het midden ligt. Met een tweezijdige aandrijving ondervang je dat.
En ja, zoals je ook in het topic van Ballegooijen kunt lezen zul je in de toekomst waarschijnlijk nog wel meer aanpassingen maken, maar je bent op de goede weg, het leertraject is begonnen en besmet ben je al, anders was je al wel afgehaakt. En.. eh.. die besmetting dat is iets wat heel hardnekkig is, je komt er waarschijnlijk nooit meer van af. Maar goed, wat dat betreft ben je hier onder lotgenoten dus wij zullen er verder niets van merken.
Plaats reactie