Portaalfrees Epoxy & Staal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Roy093
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:00
Locatie: Stadskanaal

Portaalfrees Epoxy & Staal

Bericht door Roy093 »

Hallo allemaal,

Ik lees al een hele poos mee op dit forum en heb nu dan eindelijk de knop doorgehakt en ik ga een portaalfrees bouwen.

ik ben gisteren flink aan het tekenen geweest en heb hier op het forum veel ideeën opgedaan. Onder andere de frees van Firehunter stond mij wel aan! vandaar dat je ook redelijk wat dingen ziet die overeen komen met zijn machine.

Ik wil de basis van de machine gaan maken van epoxy beton met daarin ingegoten strips waarop ik onder andere de geleidingen op kan monteren.

de overspanning van de brug bestaat uit 2 80x80x5 kokers, waar momenteel alleen aan de voorkant nog een plaat op gemonteerd is. Wellicht dat ik aan de achterkant ook nog een plaat maak voor extra stijfheid.

De Y as heeft rails van 2000mm lang (Hiwin HGR25R)
De X as heeft rails van 948mm lang (Hiwin HGR20R)
De Z as heeft rails van 500mm lang (Hiwin HGR15R)

De stepenmotoren zijn (voorlopig) NEMA34 4.0 Nm (close loop)
De 2 motoren van de Y as zitten gemonteerd op de steunen van DamenCNC.
Spindels voor de Y en X as zijn 20mm met een spoed van 10. (Kan de spindel de lengte van de Y as wel aan?)

15143

Zoals je ziet ben ik nog bezig met de Z as.

het ontwerp van de frees begint al aardig vorm te krijgen, maar er zijn nog zat dingen die nog even getekend of veranderd moeten worden voordat ze definitief zijn. Daarom stel ik ook jullie mening en ideeën op prijs!

Het doel is om uiteindelijk een mooie frees te hebben staan, waarmee ik voornamelijk aluminium mee kan verspanen, maar ook staal zou ik graag kunnen frezen.
Laatst gewijzigd door Roy093 op 25 mar 2018 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwen

Bericht door Sven »

Hey Roy,

Prima eerste opzet.

Maar ik roep toch maar wat dingen:

- 2 meter is erg lang, goede kans dat je zonder de schroefspindles te richten geen hoge snelheden kan halen.
Ergens in een van mijn draadjes komen de snelheden van kogelomlopen in een grafiek voorbij.

edit:
Afbeelding

- Zeker bij lagere snelheden is 4 nm overkill. Als ik alle uitlijning op mijn eigen machine klaar heb dan moet ik 10 meter per minuut kunnen halen, op een slag van 1300 mm.
- neem voor montagegemak 20 mm rails. Kleiner is niet goedkoper en 25 mm is niet beter voor dit formaat machine.
- De uitstekende raildragers missen stijfheid als de machine in zijn extreme posities werkt.
Je wint denk ik meer door het bed langer te maken als je nu wint met het korter maken.
Roy093 schreef:Wellicht dat ik aan de achterkant ook nog een plaat maak voor extra stijfheid.
zeker doen.
- De z-as van een _ nog even veranderen in een |_|
- De 2000 mm schroefspillen naar de zijkant verplaatsen maakt het eenvoudiger om de brug te demonteren, nu moeten de schroefspillen ook los (denk ik)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwen

Bericht door Ballegooijen »

- 2 meter is erg lang, goede kans dat je zonder de schroefspindles te richten geen hoge snelheden kan halen.
Ik heb onlangs begrepen dat er ook aangedreven KO moeren zijn (gemaakt). Misschien is dat een goede oplossing voor die lengte?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwen

Bericht door joopbos »

Deze aandrijving is ook heel fraai:

https://www.youtube.com/watch?v=aWGmWSA9k-w

Jammer dat het nogal duur is.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwen

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar dat is geen aangedreven moer, systeem is niet nieuw, ik heb het in de kelder staan op een machine van 1986.
Volgens mij is snelheid niet zo gunstig bij dit type, nauwkeurigheid dan weer wel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste portaal frees bouwen

Bericht door benkr »

Ik heb ze zelf gemaakt, zal ze meebrengen naar de CNCZone dag, dan hebben we nog wat extra's om over te discussiëren, anders wordt het zo saai, Of toch niet, ik ben benieuwd wat we dit jaar allemaal kunnen aanschouwen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwen

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb ze zelf gemaakt, zal ze meebrengen naar de CNCZone dag
Ja, dat vind ik een goed idee. Ik wil dat wel eens van dichtbij zien.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Roy093
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:00
Locatie: Stadskanaal

Re: Eerste portaal frees bouwen

Bericht door Roy093 »

Bedankt voor de inbreng tot zover!

In reactie op jullie feedback:

De Z as word nog aan gewerkt, het stond al in de planning om deze plaat nog verder te verstevigen.

Ik zal alle geleidingen wijzigen naar de 20mm versies.

De Y as ga ik inkorten. De reden van de oversteek had te maken met standaard rail lengte,
Maar als ik alles met 20 mm rail ga uitvoeren kan ik de resteren stukken gebruiken voor de Z-as.
De oversteek was ook niet echt bedoeld als werkgebied, maar meer als ruimte voor bijvoorbeeld tool carrousel in de toekomst.

Qua spindels, zou ik die dan niet beter nog een maatje groter nemen (25mm)? als ik de spindels inkort win ik wel aan snelheid. dat is wel gewenst.
Ook werd er geopperd om de spillen naar de zijkant te verplaatsen i.v.m demontage gemak. is dat nou echt zoveel gemakkelijker? in principe gaat het niet vaak uit elkaar toch? ik had de spillen eerst aan de zijkant zitten, maar later weer gewijzigd naar boven de geleiding, om zo een compactere machine te krijgen.

Qua motoren zat ik te denken aan deze sets:
http://www.damencnc.com/assortiment/cnc ... _1243_NL_1

Nou werd er gezegd dat 4.0 Nm overkill is? Wat is reëler? Hoe kan ik dit uitrekenen?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Eerste portaal frees bouwen

Bericht door Sven »

Roy093 schreef:De oversteek was ook niet echt bedoeld als werkgebied, maar meer als ruimte voor bijvoorbeeld tool carrousel in de toekomst.
Prima idee!
Roy093 schreef:Nou werd er gezegd dat 4.0 Nm overkill is? Wat is reëler? Hoe kan ik dit uitrekenen?
viewtopic.php?f=25&t=12526&p=133882#p133882

Als je dikkere spillen neemt dan gaat dat vreten aan je acceleratie.
Er is ergens in mijn draadjes ook een link naar een rekentool waar alles in samenkomt, erg de moeite waard.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Roy093
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:00
Locatie: Stadskanaal

Re: Eerste portaal frees bouwen

Bericht door Roy093 »

Erg nuttige info Sven, bedankt daarvoor!
Ook via PB kreeg ik leuke berichten binnen over het ontwerp!

Zelf ben ik ook aan het zoeken gegaan, en kwam ik het volgende tegen:
15257
15258

Ik ben van plan om een vast (fixed) lager te gebruiken aan de aangedreven zijde,
En om voor de niet aangedreven zijde een supported lager te gebruiken, dit zodat de spindel vrij kan uitzetten en niet onder spanning komt te staan.

Als ik me niet vergis kom ik dan met 25x10 spindels op net iets over de 1000 toeren,
samen met de spoed van 10 mm kom ik dan op grofweg 10 m/min. Dat is toch redelijk? of is dit langzaam?
om dus een afstand van 2 meter af te leggen zou hij er dus 12 seconden over doen.
maar dan ga ik weer een stap groter qua spindels, en verlies is zoals Sven zegt weer acceleratie, misschien toch het werkbereik wat korter maken...

Omdat er geopperd werd dat 4.0Nm overkill was heb ik gekeken naar lichtere stappenmotoren en kwam ik bij de volgende motoren uit met 2.0Nm:
15259
15261
Is dit geschikt voor alle assen? of zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Op of aanmerkingen, tips en suggesties zijn meer dan welkom!

Voor de aansturing lijkt mij momenteel deze uitvoering van USBCNC wel geschikt. Bied ook genoeg mogelijkheden voor uitbreiding.
15260

Als laatste heb ik ook de portaal wat aangepast aan de hand van de terechte kritiek die ik hierop kreeg, hij is nog steeds niet perfect, maar wel een stuk beter al. er word nog aan gewerkt! Benieuwd wat jullie er tot zo ver van vinden!
15263
Roy093
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:00
Locatie: Stadskanaal

Re: Portaalfrees Epoxy & Staal

Bericht door Roy093 »

Hallo allemaal,

Ik heb een poos niks van mij laten horen, maar ik ben nog steeds bezig met het project.
Ik heb het ontwerp iets aangepast, omdat ik denk dat het zo beter is.
Het gaat om de positie van de rails op de brug. Graag jullie mening!

1e ontwerp
16657

2e ontwerp
16658
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Epoxy & Staal

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat hoe verder de rails uit elkaar zit hoe steviger het is!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Portaalfrees Epoxy & Staal

Bericht door lordprimoz »

De epoxy beton(graniet?) basis ben je van plan zelf te maken?

Ik weet nog wel een paar adresjes om de granulaat mix te krijgen. Nadeel is wel dat het per pallet a 1000kg wordt verkocht. Dat is wat veel....
Plaats reactie