Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door hainjedaf »

DaBit: +1
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door serum »

Dank voor je hartonderderiem Bart, die light bulb change was nieuw voor mij, maar niet onbekend :)

Ondertussen ben ik heel gedwee opnieuw aan het tekenen in een poging de beide geleiders op hetzelfde vlak te krijgen. Wie weet. Anekdote; (over resonanties geproken) Vanmiddag een 8mm vhm kapot gemaakt op een 4mm dun plaatje aluminium. Ding kwam in resonantie (het dunne plaatje, was een uitstekend randje van 10x4mm). Dat had ik nog niet eerder meegemaakt met een vhm freesje.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door hrscharft »



In het kader van resonanties en stijfheid enz.
Kwam deze net tegen en een veertje is blijkbaar nog merkbaar op een flinke vlakplaat.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door serum »

Maar in dat kader (trilling van objecten). Logisch, maar slim uitgevoerd, audio uitlezen van van een object in een andere ruimte dmv video;
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door DaBit »

Dat granieten blok en het veertje geloof ik wel; dat had met een blok van een meter dik ook gewerkt. De schokgolf veroorzaakt door de steel van de veer verplaatst zich met een paar km/sec door het materiaal heen.

Maar geluid terughalen uit video door gebruik te maken van de rolling shutter, gaaf!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door serum »

Ondertussen zijn de plannen wat gewijzigd en het ontwerp ook nog maar eens op de schop gegooid.
15923

15922

15921

Idee was om hem relatief eenvoudig te houden qua bewerkingen; de vier motorsteunen zijn identiek.

15920

15919

Leeuwendeel van de onderdelen uit 25mm plaat;
(weet niet wat dat is, liefde voor het potgat, is dat een afwijking)?

15916

Sleufjes van de motorhouders komen hier weer in;
15917

15918
Laatst gewijzigd door serum op 02 nov 2017 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door serum »

Jaja.. eigenwijs als ie is alvast begonnen aan het uitbikken van de aluminium onderdelen.. (om te voorkomen dat ik nog meer aan het twijfelen word gebracht en de bouw weer een half jaar vooruit schuif).
Werkbereik is aangepast naar 840x540x240. Lineaire geleiders, kogelomloopspindels, 2.2kw motor+vfd is ondertussen ook binnen, pulleys, snaren etc ook, (HTD-5M, 15mm). Gisteren de schroeven besteld.

De 2.2kw motor is een goed exemplaar! <0,005 runout, dat valt mij niet tegen. Heeft toevallig nog iemand een vector-gebaseerde VFD liggen?

Aluminium ga ik bij SMT bestellen, erg degelijk en qua prijs komt het redelijk overeen met Motedis.

Voor de motoren heb ik een 4-tal 180W servo's binnen; (JMC). Dat ziet er goed uit, eerste filmpjes welke ik ervan op youtube heb gezien zijn erg overtuigend. Ik denk dat die motoren een hit worden in zelfbouwland.

Deze machine zal ik hoofdzakelijk gebruiken voor 3d houtbewerkingen/sculpturen/baffles van luidsprekers met geintegreerder hoorns en andere opsmuk.

Mijn idee is om de tafel aan de voorkant diep te maken, en het achterste deel stijf, zodat ik daar evt aluminium op kan verspanen. Een 2 vacuumbed bet 2 verdiepingen; voorin de machine kan ik dan weer een 'box' zetten, waardoor het bed geheel vlak wordt en ik er wat groter plaatmateriaal op kan bewerken.

De spindel kan weer een aardig eind vooraan de machine uitsteken, zodat ik voor het maken van meubelen vrij eenvoudig verbindingen kan frezen op langere onderdelen.

De noodzaak voor het bewerken van groter plaatmateriaal is momenteel wat kleiner, aangezien er een 1550x3050 werkbereik onderweg is. (maar die past weer niet op mijn zolderkamertje en zal dus in de werkplaats moeten komen, elders im gelande.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Dat ziet er heel netjes uit serum.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door serum »

Dank je Tony;

15936

15935

15934

Ondertussen nog een beetje aan het frezen en schroeven geweest. Leeuwendeel van de aluminium delen heb ik dit weekend gefreesd en gisteren nog wat tijd gevonden om de laatste gaatjes te tappen en de Z as uit te klokken (kijken hoe het allemaal past)

Gaat keurig, viel mij niet tegen; :mrgreen: vrij eenvoudig op 0,005 uit kunnen klokken. Zal bij een lichte temperatuurschommeling weer anders zijn met dat bimetaal, maar gezien de minimaal geinvesteerde hoeveelheid tijd..

Ik overweeg om een raamwaterpas aan te schaffen, zag dat die dingen voor 80e ex van de hand gaan met een nauwkeurigheid van 2cm per kilometer.

Vanavond bezig om de 7001 lagers juist uit te shimmen voor in de lagerhuizen.
Laatst gewijzigd door serum op 07 nov 2017 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door serum »

PS, plaatjes laden niet fijn; Openen in nieuw tabblad.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Mooi stukkie werk Serum, ziet er prima en netjes uit allemaal!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door DaBit »

Ziet er smakelijk uit allemaal!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door serum »

Dank u! De motoren ben ik erg benieuwd naar hoe die gaan werken.

Zit nog een beetje te dubben over het onderstel/bed.

De voorkant van het bed vind ik handig als de frees daar overheen hangt, zodat ik wat langswerk kan doen. (meerendeel houtbewerkingen, gok ik)

Ik wil eigenlijk een stabiel deel in de frees hebben, zodat ik bij gebleken geschikheid evt. de BF 20 kan vervangen voor het bewerken van aluminium. Kwam een knap stukje geslepen staal tegen van 40mm of 50 dik, in 250mm breedte. (~200e ex voor 1M) Dit leek mij een mooie basis voor een 'gatenkaaspatroon' voor het opspannen van werkstukken, dit stalen deel direct onder de 160x80 kokers te maken, aan de achterkant van het bed voor optimale stijfheid. (Aan de andere kant kriebelt het mij ook wel om een bedje van Dabit's befaamde epoxy mortel te maken). Om vervolgens met de resterende 840-250=590mm een 2e verdieping in te maken om de volle 240mm+ een beetje meer voor de freeslengte te kunnen gebruiken, waarbij dit onderste deel weer voorzien is van een vacuumtafel. Om hierop vervolgens weer een kubus te kunnen zettten, zodat het hele bed weer vlak wordt (en in die kubus weer de aansluitingen van het onderliggende vacuumbed te gekruiken voor een volledige vaccuumtafel voor het bewerken van platen tot ~50mm dikte.
Misschien toch uit staal dan is zo'n onderstel net wat voordeliger te fabriceren dan met de aluminium profielen. Maar goed, aluminium biedt weer bouwgemak (voor mij althans)

Nog een praktische vraag; ik heb een CPU5A van Eding, 4 assig. Wil eigenlijk in de toekomst nog wel een 4 as erop bouwen; is er iets op tegen om de 2 motoren voor de Y te koppelen op 1 output van de eding-kaart? Lijkt mij geen probleem? ik zet er aan 1 kant een home-sensor op en de motoren werken in closed loop, Zou er iets mis kunnen gaan? Motoren krijgen beiden dezelfde PID settings. Zou persoonlijk verwachten dat je eerder ellende krijgt van 2 home sensoren en 2 aansturingen dan 1 sensor en 1 aansturing?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door DaBit »

Als je wel direct reageert op de alarms van beide motoren zou het moeten kunnen. Anders is het risicovol; steppers gaan een beetje prrr doen als het te gek word, maar die servo's kunnen een hoop meer schade aanrichten als er eentje wel draait en de ander niet.
En de volgens mij meest voorkomende foutsituatie 'losse/stukke koppeling' pak je er nog niet mee, maar dat lukt met 2 motoren en homeswitches ook niet.

Anders misschien toch maar een elcheapo 6mm GT2 riempje tussen de twee kanten. Kost weinig en da's elastiek genoeg om die servos er geen last van te laten hebben bij normaal bedrijf, maar als de boel de mist in gaat werkt het wel als vangelastiek, euh, vangnet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie