Ombouw Black en Red C1 draaifreescombinatie naar CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
mosoft
Contacteer:

Ombouw Black en Red C1 draaifreescombinatie naar CNC

Bericht door mosoft »

Ik ben begonnen aan de ombouw van mijn Black en Red draaifreescombinatie naar CNC.
Ik heb reeds eerder een router gebouwd die mij uitstekend bevalt dus nu ook de freesmachine maar ombouwen.

Afbeelding
De draaifreescombinatie zoals ik hem heb aangeschaft.

Ten eerste heb ik de freescombinatie losgekoppeld van de draaimachine. Door een losse kruistafel aan te schaffen met een opspanvlak van 420 x 240 mm. Hierdoor is de freesmachine standalone te gebruiken wat makkelijker is als de combinatie.

Afbeelding
De losse kruistafel aan de freeskolom bevestigd waardoor een standalone freesmachine is ontstaan.

Hierna heb ik de machine digitaal gemaakt met digitale schuifmaten die niet veel meer kosten.
De maatnauwkeurigheid is prima alleen de refresh tijd is wat trager als bij dure merken.
Hierdoor is er al op 0,01 mm te frezen en te draaien.

Afbeelding
Hier ziet u hoe een schuifmaat gebruikt kan worden voor digitale aflezing.

Als eerste de kruistafel helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw afgesteld met de gespleten moer die met een imbusboutje geknepen kan worden waardoor de speling kleiner wordt. De speling is nu nog maar 0,12 mm voor de x-as en 0,08 mm. voor de y as maar toch draait alles keurig soepel.

Gisteren de stepperkaart aangeschaft bij hobbycnc en vandaag de steppermotoren de Nema 23 met een koppel van 425 OZ. op mijn router de zelfde stepperkaart en motoren van 127 OZ koppel en die zijn toch behoorlijk sterk maar voor de zekerheid maar iets sterkere motoren de kaart kan tot 4,4 Ampere per fase aan. dus voldoende voor deze motoren.

Zodra ik meer gebouwd heb zal ik dat melden hier op het forum en zo misschien anderen over de streep halen om ook de stap te zetten.

Ook voor vragen kun je me altijd bereiken.
Laatst gewijzigd door mosoft op 06 mar 2009 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Peter Bijlholt

Re: Ombouw Black en Red C1 draaifreescombinatie naar CNC

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi mosoft,

Het ziet er gelikt uit.
Misschien in de toekomst ook kogelomloopspindels voor nog meer precisie?
Blijf de standaard zo hoog houden!

Groetjes Peter
Jensorie

Bericht door Jensorie »

krijg je die losse voet voor de combinatie los te maken erbij??:)
mosoft
Contacteer:

Bericht door mosoft »

Nou over de omloopspillen heb ik gedacht maar wil hem eerst uitvoeren met de orginele spindels wel rekening houdend met de backslash (dus de speling tussen moer en spindel).

De kruistafel is los bijgekocht en de voet had ik nog staan die gebruik ik nu voor de freesvoet.
Ondertussen ook de eind- en homeschakelaars binnen gekregen. De pret kan dus onderhand beginnen.
Btje
Contacteer:

Bericht door Btje »

Hoi,

Wat voor schuifmaten gebruik je.

Ik heb er wel een in een aanbieding aangeschaft die dezelfde kleurtjes had als op jouw plaatje maar die vond ik niet erg goed.

Telkens als je hem uit en inschuift kwam hij niet terug op 0
BF20 maar nog niet CNC
mosoft
Contacteer:

Bericht door mosoft »

De schuifmaten die op de machientjes gebruikt zijn heb ik gekocht bij Cranenbroek, maar de Aldi had ze onlangs ook in de aanbieding voor 8 euro per stuk. deze zijn uitstekend te gebruiken en hebben een grote repeteer nauwkeurigheid. Alleen de refrtesh tijd is langer dus er wordt minder keer per seconde gemeten als bij dure merken.
Maar ze keren steeds weer terug naar 0.
Ook hebben deze laatste een spaarregeling en schakelt automatisch het display uit wat weer ingeschakeld wordt zodra je het nonius (losse meetbek) beweegt.
Lude

Bericht door Lude »

Prachtig, en dan voornamenlijk die helicopter!
André
Contacteer:

Bericht door André »

Prachtig !

Had niet verwacht dat die schijfmaten ed resultaat zouden geven.
Misschien het proberen toch eens waard.
René
Contacteer:

Bericht door René »

Wat een vakwerk :!: Jij moet toch wel oneindig veel geduld hebben.
Mvg René
mosoft
Contacteer:

Bericht door mosoft »

Zo het stepper board voorzien van alle componenten en alles netjes op hun plaats gesoldeerd.
Ook de stepper motoren zijn ondertussen gearriveerd waardoor er schot in het geheel begint te komen.

Afbeelding
De onderdelen bij het solderen.

Afbeelding
De stepperprint gemonteerd en gesoldeerd.

Vanavond de voeding besteld van 12 Ampére.
Dus zodra ik onderdelen ga maken zal ik ze ook op tekening zetten voor iedereen die ze wil gebruiken.
markde2e

Bericht door markde2e »

Wouw goed bezig!
Zou je het gedeelte waar je nu mee bezig bent (alle elektronische componenten) goed en kompleet kunnen updaten tot alles af is.
Ik denk dat een hoop mensen (waaronder ik zelf) hier veel aan hebben.
Graag wil ik ook weten of deze set goed functioneert.

Ik heb zelf totaal geen kaas gegeten van elektronica, behalve dat ik wel redelijk goed om kan gaan met CAD/CAM software.
Het mechanische gedeelte is voor mij echter geen probleem..

(offtopic)
Edit: Als ik het goed begrijp heb je bij hobby cnc een complete besturingsset voor 4 assige aansturing met 4 stepper motoren en alle overige componenten behalve de behuizing en de voeding, voor maar 350 euro incl verzending :shock:
Alleen is deze zet met 305oz motoren, hoeveel Nm is dit?
Met een voeding van 50 euro, heb je voor ca 400 euro alle electrische componenten om bijvoorbeeld een freesbankje zoals optimum BF 20 op HBM BF30 aan te sturen??
(offtopic)
mosoft
Contacteer:

Bericht door mosoft »

Hallo Mark.

Ik heb de stepperbesturing gekocht als bouwpakket bij CNChobby maar de 3 motoren losgekocht.
voor totaal ongeveer 220 euro inclusief de verzending.

Trouwens 1 N-cm = 141 Oz-inch dus jouw motor van 305 Oz is 305/141 = 2,16 Ncm koppel.

Ik zal het verloop van de bouw, ook het elektrische laten zien, zodat je er iets mee kunt doen.
De stepperkaart kan trouwens 3 ampére per fase verwerken terwijl de motor unipolar geschakeld maar 2 Ampére vraagt.
Deze zelfde kaart gebruik ik nu ook al in een router en doet het met mach3 heel goed ook met Kcam. Het voordeel is dat de assen gelijktijdig aangestuurd kunnen worden.
markde2e

Bericht door markde2e »

Hallo,
Bedankt voor je reactie
Mooi dat ik nu weet hoe het zit met het koppel van de motoren en helemaal mooi dat ik nu weet dat deze kaart goed werkt icm met mach3.
Wat kost zo'n mach 3 software pakket eigenlijk? (of heeft iemand hier nog een kopie van :oops: )
Verder begrijp ik uit je verhaal dat je alleen het bouwpakket van de stepperkaart via hobby cnc hebt aangeschaft.
Maar zie dat je in het complete pakket nog een hoop extra zaken hebt, zoals condensator etc.
Moet je al deze dingen nog los kopen; of had je dit nog los liggen.

mark
André
Contacteer:

Bericht door André »

markde2e schreef:Hallo,
Bedankt voor je reactie
Mooi dat ik nu weet hoe het zit met het koppel van de motoren en helemaal mooi dat ik nu weet dat deze kaart goed werkt icm met mach3.
Wat kost zo'n mach 3 software pakket eigenlijk? (of heeft iemand hier nog een kopie van :oops: )
Verder begrijp ik uit je verhaal dat je alleen het bouwpakket van de stepperkaart via hobby cnc hebt aangeschaft.
Maar zie dat je in het complete pakket nog een hoop extra zaken hebt, zoals condensator etc.
Moet je al deze dingen nog los kopen; of had je dit nog los liggen.

mark
Mach 3 is de downloaden als evaluatie versie met een max van 1000 regels code.
Genoeg om even te proberen.
Daarna is het iets van 100euro, kun je geen buil aan vallen!

Ti. gebruik deze kaar ook en bevalt prima. Voor weinig een kaart met veel mogelijkheden.
Plaats reactie