CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Richardoe
Donateur
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 aug 2015 22:08
Locatie: Omg. Groningen
Contacteer:

CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door Richardoe »

Ook ik zal een nieuwe frees gaan bouwen naar voorbeeld van de OpenSource frees van dit forum.

Werkbereik 1000*600*125

Met dank aan Henry (TATH) en Kees (audiomanics) een vliegende start kunnen maken. Kees heeft de alu delen gefreesd omdat ik zeker wilde zijn dat die goed waren. De overige zaken zal ik zelf gaan doen.

Begin september besloten dit te gaan doen en alle bestellingen in gang gezet.

Inmiddels binnen:
* Alu onderdelen (liggen klaar bij Kees)
* Item profielen (item24)
* Boikon onderdelen
* Bouten (rvspaleis)
* Nema 23/HBS507 (620 eur incl btw/inklaring/verzend)
* Motor mounts. (30$ + 42 Euro btw, daar moeten we nog even over mailen met belastingdienst. 100$ verzendkosten rekenen ipv 4$ die het echt waren is een beetje gortig)
* BreakoutBoard (simpel paar euro ding)
* Mach3 had ik al.
* 2.2KW frees (lucht) + VFD had ik al en zal hergebruikt worden. Verder zal de huidige CNC compleet verkocht worden omdat ik denk dat dat beter is dan in onderdelen.

Nog onderweg:
* Kogelomloop (Damen)
* Proximity switches
* HiWin + karretjes (Aliexpress/China)
* Voedingen
* Lagers

Nog bestellen
* Tandriemen en spindelhouder

Nog nodig:
* Tafelblad (metalen onderstel heb ik (~150cm*~86cm))

Omdat ik nog moet beginnen met bouwen hierbij de uitnodiging voor bouwers die nog moeten starten. Als jullie vragen hebben over de bouw dan kan ik daar allicht proberen wat extra aandacht aan te geven.

Doelstelling is rond 1 oktober te starten met bouwen, eind oktober hoop ik toch wel beweging te hebben in de frees en dan nog netjes afmaken in nov/dec.

Nog geen foto's die volgen zodra de bouw start.
Laatst gewijzigd door Richardoe op 21 sep 2016 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door kevertje »

Leuk, bouwverslagen blijven interessant om te lezen. Je planning leek me nogal ambitieus maar ik zie op je site dat je zeker geen beginner meer bent. Succes!
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door TATH »

Veel bouwplezier toegewenst.

"en nog bedankt voor het sturen van de schroef". :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door TATH »

He Richard,

Wat is de stand van zaken rondom de bouw!. ;-)
Hoe gaat het met de bestellingen voor de machine.

Pictures
Henry Tates (TATH)
Richardoe
Donateur
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 aug 2015 22:08
Locatie: Omg. Groningen
Contacteer:

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door Richardoe »

De oude cnc is van zijn frame af en staat op een tijdelijk onderstel. De nieuwe tafel is gereed en daar kan de cnc opgebouwd worden.

Alles behalve wat elektra is binnen (maandag de kogelomlopen nog van damen) dus het kan nu echt beginnen.
Ik ben nu niet thuis, dus foto's toeveoegen wordt pas na het weekend.

Eerste stappen die moeten gebeuren:
Tappen van de gaten in de item profielen, en de gaten boren aan de zijkant van de liggers om de ribben vast te kunnen zetten.

Mal is al gemaakt (op de oude frees) en is klaar en getest.
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door TATH »

Super. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door audiomanics »

Mocht je na 1 gat M8 x 35 tappen denken "mmm dat gaat toch niet zo makkelijk en ik moet er nog een stuk of 70..", dan weet je me te vinden.. Dat enorm sterke tapmachien van mij heeft er geen moeite mee...
Even de profielen in de auto, kilometer of 30 knorren en een uurtje later weer op huis aan met alle gaten getapt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Richardoe
Donateur
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 aug 2015 22:08
Locatie: Omg. Groningen
Contacteer:

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door Richardoe »

Zo even wat tijd voor een plaatjes update. Ik merk het zelf ook altijd lezen is leuk maar een stripverhaal is beter ;-)

Waar staan we (ik bouw met een kameraad samen dus daarom soms in de we vorm, ik heb geen koninklijke ambities ofzo.)

De tafel...
De tafel is onder de oude frees uit gehaald (het metalen frame) en aan de hoeveelheid kauwgom die we daar tegenkwamen kon je wel zien dat het een oude handen arbeid (heet tegenwoordig vast anders) tafel is geweest.

Afbeelding

Op de tafel een nieuw blad gelegd van 25mm dik multiplex. De zijkanten van de frees komen boven het metalen frame, dus voor doorzakken van het hout ben ik niet bang omdat er vrijwel geen gewicht in het midden komt.
hier even alles los erop.

Afbeelding

En omdat je op multiplex alles ziet maar even een witte grondverf/zwarte zijdeglans (nog nat)
Afbeelding
Afbeelding

Ik vroeg mij af hoe die hoekijzers gingen passen want die zijn er normaal voor om te gebruiken in de lengte van de profielen. Mailtje naar Kees, oh zegt kees lipjes gewoon even met een tang eruit breken. Al doende kwam ik erachter dat een schroevendraaier handiger is, dus voor diegenen die het nog moeten doen hierbij. Oh ja met 1 hand filmen en via het beeldscherm je andere hand geleiden is lastig, dus sorry voor het slechte filmpje ;-)


En toen kon het echt werk beginnen. Allereerst de schroefdraad M8 tappen. 32* zijkanten, 28* in de ribben en dan nog 6 in de y-as. Nieuwe snijder gekocht bij RVS Paleis https://www.rvspaleis.nl/ even zoeken op 22600 en dan de M8.

Bosch Blauw accuboor gepakt, tap erin en verwacht dat dat wel heel lastig zou gaan. Het viel alleszins mee. 1,5 uur noeste arbeid later (en een paar warme accu's) zaten de gaten erin.
en laten we eerlijk zijn, we blijven soms kinderen, dus het ijzerslijpsel er met een luchtcompressor uitblazen in een doos blijft leuk. Dit omdat het profiel een soort geweerloop van 1m+ wordt en zo lekker klinkt.

En het bewijs:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu de zijkanten boren. De eerste paar gaten gedaan om de mal te testen en dat ging goed, nu de overige nog 'even'.

Meer info volgt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door audiomanics »

Goed bezig.. Eventueel nog even met een souvereinboortje de uitgangen van de schroefgaten opvrolijken.. Past het ook allemaal net iets beter.. (nu staat er toch, waarschijnlijk, een kraagje op van een paar tienden)
Ik geef voor aluminium de voorkeur aan zo'n exemplaar:
Afbeelding

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Richardoe
Donateur
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 aug 2015 22:08
Locatie: Omg. Groningen
Contacteer:

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door Richardoe »

Een watte...

wikipedia:
"Hoewel (vaak oudere) vaklieden nog het woord "souvereinboor" gebruiken, wordt er ook meer en meer gebruikgemaakt van de woorden "verzinken" en ..."

Daarmee wil ik natuurlijk niets over jouw leeftijd zeggen :shock: , maar ik snap nu dat je een verzinkboor bedoelt. Maar je hebt gelijk, profielen moeten ook nog wat beter schoon. maar dat doen we allemaal bij het in elkaar zetten.

Hou ons scherp....

update, ah ik zie dat je een plaatje erbij hebt gezet, dat helpt ook :-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door audiomanics »

Richardoe schreef:(vaak oudere) vaklieden
:mrgreen:
(btw.. ik ben slechts 58, maar al wel jaren met pensioen/functioneel leeftijdsontslag.. Aan de andere kant: als ik de respectabele leeftijd haal van 83.. dan heb ik nog maar 25 jaar :cry: ... even niet aan denken..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door TATH »

audiomanics schreef:Goed bezig.. Eventueel nog even met een souvereinboortje de uitgangen van de schroefgaten opvrolijken.. Past het ook allemaal net iets beter.. (nu staat er toch, waarschijnlijk, een kraagje op van een paar tienden)
Ik geef voor aluminium de voorkeur aan zo'n exemplaar:
Afbeelding

Kees
Mooi boortje\ verzinkfreesje.
Gebruik ik zelf ook Super spul.

https://www.rvspaleis.nl/metaalbewerkin ... /frees-hss[-]co,-schuin-gat

Grrr. de site werkt niet mee, metaalbewerking, verzinken. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Richardoe
Donateur
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 aug 2015 22:08
Locatie: Omg. Groningen
Contacteer:

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door Richardoe »

Tijd voor een tussen update, niet zo veel tijd aan kunnen besteden, maar weer een paar stapjes verder. Natuurlijk ook weer enkele foto's toegevoegd.

- De ribben zitten nu vast, daarvoor dus de zijgaten moeten boren. Onder de kolomboor met een juiste mal prima te doen.
- De twee x-as rails gemonteerd +2 karretjes
- 1 kogelomloopspindel gemonteerd (2e moet nog) + moer
- Lagers gemonteerd op kogelomloop spindel en aan frame

Gaten om de bouten van de ribben vast te kunnen zetten
Afbeelding

De proximity switches
Afbeelding

Inkeping in het item profiel voor vastlager
Afbeelding

Totaalplaatje
Afbeelding

Moer tussen de karretjes
Afbeelding

Loslager zijde:
Afbeelding

Vastlager zijde:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: CNCzone Portaalfrees Build (Richardoe)

Bericht door Bjornski1976 »

Zitten die karretjes wel goed? Ik heb begrepen dat een zijde al referentie dient en zodoende het HinWin logo gelijk moet zijn.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie