YaosB (Yet another open source Build)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

cnzim
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016 13:45
Contacteer:

YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door cnzim »

Na een lange tijd van twijfel, veel lezen over CNC, kwam ik hier op de opensource build. Deze zit net binnen mijn prijsklasse en kan makkelijk lichtjes aangepast worden naar de noden. Fantastisch gewoon!

Ondertussen al met dank aan Audiomanics en That al begonnen met bestellen. En ook veel aan het bijleren over CNC en de onderdelen ervoor.

Ik heb al een basis metalen frame van 1000x2000mm dat ik zal ombouwen naar 1000x1500mm. Hierop komt een opensource cnc met bereik van 780x1200x125mm. Rechtstreeks op het frame gebouwd. Het zal er dus iets anders uitzien als de standaard opensource builds.

Als ik begin komen er wat fotootjes.

Wim
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door TATH »

Alvast veel bouwplezier. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
cnzim
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016 13:45
Contacteer:

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door cnzim »

Merci!

Na het opzoeken van spindels ben ik weer wat onzekerder geworden. Blijkbaar kunnen de gewone chinese spindels niet goed een lager toerental aan voor hardere metalen te kunnen frezen. Ik heb nu ook gezien dat er 3kW modellen zijn die 0-18000 rpm zou aankunnen maar die is ofwel luchtgekoeld met een vierkant huis of rond met waterkoeling en 100mm diameter. Ook een 2.2kW met een vierkant huis die dit zou kunnen. Heeft er iemand ervaring met een van deze modellen? Kan het opensource model 3kW spindel aan?

Voorbeelden:
- http://www.ebay.nl/itm/UK-Stock-Square- ... SwiylXBNAq
- http://www.ebay.nl/itm/3KW-AIR-COOLED-S ... Sw-kdX14Nk

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat op lagere snelheid deze sneller warm lopen en dus het beste is om een watergekoelde te nemen.

Wim
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door Sven »

Uhm, wil je staal gaan frezen op de OS machine, en dan met grote diameter frezen?

Ik denk dat de OS machine daar bij lange na niet stijf genoeg voor is.

En die tweede advertentie? Die verkopen alles wat los en vast zit, en de details in de advertentie komen niet met elkaar overeen.
Ik zou ergens anders kopen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
cnzim
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016 13:45
Contacteer:

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door cnzim »

Met grote diameter frezen zeker niet, maar wel zien wat mogelijkheden zijn om kleine stukken staal te frezen.
Stijfheid zou best een probleem kunnen vormen, maar zonder proberen gaat het zeker niet.

Die advertenties waren maar een voorbeeld. Ik moet zeker nog eens uitzoeken wat het beste is. Ik heb ook gevonden dat de 2.2kW trager kan werken mits genoeg koeling. De luchtgekoelde kunnen dit niet aan, maar watergekoeld wel.
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door TATH »

Nee het is geen stalken :roll:

Hoe gaat het met je project.
Wat moet je nog bestellen.

Gedachten en overdenkingen, plan van aanpak.

Gr. henry
Henry Tates (TATH)
cnzim
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016 13:45
Contacteer:

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door cnzim »

Weer al even geleden dat ik hier tijd voor had. Ik ben samen met mijn broer ook nog het nieuwe gedeelte van de werkplaats aan het inrichten. Pas beton in laten storten en nu al een eerste stuk pleister op de muur gezet. Ondertussen nog wat dingen op het werk die verandert waardoor ik wat minder tijd heb om er dan aan te werken.

Het meeste is ondertussen al binnen. Wat er nog besteld moet worden is het volgende:
  • elektrokast en onderdelen
    tandriemwiel
    lager voor z-as
    bedplaat
    nog wat kleine ditjes en datjes
Ik ben ondertussen ook al aan het frame begonnen met dit in stukken te slijpen om het wat korter te kunnen maken. Ook nog wat extra plaats voorzien voor een lade in het frame en voor de elektrokast. Ik heb al wat foto's gemaakt maar nog geen tijd gehad om we te uploaden. Ik hoop dat ik er snel wat kan plaatsen.
cnzim
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016 13:45
Contacteer:

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door cnzim »

Dat is alweer een tijd geleden dat ik hieraan ging beginnen. Weer wat dingen tussen gekomen. Zoals het jaarlijkse appelsap maken.
Hier in ieder geval al 2 foto's van het frame waarop mijn CNC komt. De originele grootte was iets te groot dus moest ik het wat kleiner maken :P
13399

13398

En er moet ook een trap gemaakt worden voor in de werkplaats. Zodat alles wat gemakkelijker naar boven kan worden gebracht. Daar komt al het gebruiksmateriaal. Ondertussen ook nog even iets op de muren gezet.
13397
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door Jensorie »

Dat ziet er best frisjes uit, zo zonder raam en deur :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door audiomanics »

Even over het frezen van staal.. ik denk dat dat prima gaat op de opensource portaalfrees: als ik zie wat de oppervlakte is bij mijn BF20L en hoe dat ding staat te trillen bij aluminium frezen, dan geef ik echt de voorkeur aan mijn portaalfrees, en die is nog lang niet zo stijf als de opensource..
Je moet echte wel een spindel hebben die lager in toerental staat. Desnoods iets van een Kress ofzo.. Je freesjes moeten ook van goede kwaliteit zijn en niet te dik. Een wolkje snijolie helpt ook EN niet te veel in een keer willen verspanen. Aan het machien zal het niet liggen.
Dat de luchtgekoelde spindels de lage toeren niet aankunnen is omdat het ventilatortje niet hard genoeg draait om een goede luchtstroom te geven. Je kunt die motoren ook gemakkelijk van een ventilator voorzien zodat je altijd dezelfde sterke luchtstroom door de motor hebt. Dan kun je ze ook bij lagere toerentallen gebruiken. Maar dan is de kracht niet toereikend misschien.. Dat maakt niet uit of het nu water of lucht gekoeld is..
Wat voor spindelmotor je er op hangt maakt voor het ontwerp niet uit... Je moet natuurlijk niet met een 17kw motor van een meter lengte aankomen, maar dat zal duidelijk zijn.
Je kan natuurlijk ook twee motoren nemen, een voor lage en een voor de hogere toerentallen. Als je dan een bajonetplaat construeert kun je de motoren zo omwisselen. Ik zou de dan wel een aparte steker geven want ik verwacht niet dat je de VFD iedere keer wil omprogrammeren. Omschakelen zou ook nog kunnen zodat je een VFD voor de hoge toeren motor gebruikt en een andere regeling (bijv een DC-servo) voor de lage toeren.
Hoge toeren motoren op lage toeren late draaien werkt gewoon niet fantastisch omdat ze bij lage toeren nu eenmaal geen echte kracht meer hebben..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door DaBit »

Ik kon met zo'n 3kW Chinees prima staal frezen: 10000rpm, stevig stukje staal. Dat moet op de OS machine ook gewoon kunnen; zo hoog is de belasting van de machine niet.
Of deze: 12000rpm, 4500mm/min. Dat is dan weliswaar een iets beter klasse Chinese spindel, maar het had met die 3kW ook gekund.

Iedereen doet net alsof staal zo'n eng spul is. Dat is helemaal niet waar, je kunt enkel niet de groffe fouten maken met voeding en toerental die je met hout oid wel kunt maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cnzim
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016 13:45
Contacteer:

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door cnzim »

Alleen in het weekend eraan werken gaat niet zo goed vooruit. Ik moet nu redelijk ver weg werken en verlies dan veel tijd. Maar trap is toch al af. Foto komt later nog. Nu ben ik wat opzoekwerk aan het doen voor laatste onderdelen te kopen. Hier heb ik een vraagje over de kabels. Waarvoor dienen deze allemaal? Ik vermoed dat deze voor het volgende dienen:
  • - 4x0,25: Sensoren. Waarom 4 aders als een sensor er maar 3 gebruikt?
    - 3G0,75: Stappenmotoren. Wordt de aardingsdraad hier gebruikt als gewone geleider?
    - 3G1: Spindle. Wordt hier ook de aardingsdraad als geleider gebruikt? Dan neem ik hier liever 4G1 en sluit de aarding juist aan. Zoals ook vermeld in http://cnc.a-ueberbach.de/spindel/alles ... naspindel/
Is dit juist of mis ik ergens iets?

Merci
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door audiomanics »

1) In het initiële ontwerp ging er naar de aansluitkastjes een kabel waar zowel de 12V als 5V gevoerd werd, Vandaar de 4 aderige kabel. Maar als je die 5V niet wil gebruiken kan je ook een 3 aderige afgeschermde kabel gebruiken.
2) De aardingsdraad is net zo'n draad als die anderen, alleen de kleur is anders, die kan je dus gewoon gebruiken. De andere aders zijn genummerd 1 en 2, dan is die geel/groene gewoon nummer 3...
3) Bij alle Chinese spindels met een 4 polige plug, die ik in mijn handen gehad heb (een stuk of 6) waren er maar 3 pennen aangesloten intern. De vierde zat nergens aan vast, ook niet aan de behuizing.. Overigens krijgt de behuizing de aarde via de klem en de hele machine. Dus als je zelf intern die zwevende 4e pen aan de behuizing zou leggen en een 4e draad zou aansluiten maak je een machtig mooie aardlus!! Wat meneer Ueberbach ook schrijft...
Gewoon een goede 3 aderige afgeschermde kabel nemen en de afscherming ALLEEN aan de kastzijde via een aparte draad aansluiten op het centrale aardpunt.. Dat houdt dan in dat je, als je aan de kastzijde ook een plug wil maken dat die wel vier polig moet zijn want je moet de afscherming immers doorvoeren naar het centrale aardpunt. Normaal voer je die kabel rechtstreeks op de VFD aan door een wartel in de onderzijde van de kast.. Scheelt weer een plug en eventuele overgangsweerstand..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
cnzim
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016 13:45
Contacteer:

Re: YaosB (Yet another open source Build)

Bericht door cnzim »

Bedankt voor de verduidelijking.
1)zelf ga ik 5V niet gebruiken. Maar het maakt niet zo erg veel uit. Dat soort kabels zijn niet zo gemakkelijk te vinden. Conrad heeft ze wel maar nogal aan de dure kant.
2)Uiteraard is dat een draad net zoals de anderen, maar de regel is er voor iets. Dat kan soms onduidelijke of gevaarlijke situaties veroorzaken. Hiervoor zou een 3x0,75 beter zijn, maar dat is niet te vinden in flexibele kabel. Zal nog wel zien.
3)Inderdaad, deze is standaard niet aangesloten. De stekker zelf is eigenlijk ook niet echt conform. Dus die ga ik ook vervangen. Dan is aarding in een moeite ook gedaan. Zoals ik aardlussen ken, zou dat hier niet bestaan. Het gaat hier namelijk over 1 apparaat waarbij alles aan 1 zelfde aarde naar het stopcontact gaat. Meestal komen aardlussen voor bij het aaneensluiten van meerdere apparaten via afgeschermde kabels(computer, versterker, meetinstrumenten). Terwijl deze apparaten op verschillende stopcontacten(aardingen) zijn aangesloten. Over het algemeen geeft dit problemen voor gevoelig materiaal, wat er niet echt in een CNC zit denk ik.

Mijn CNC is met een vaste kast in het frame, dus wartels gaan voor mij gemakkelijk. Zijn ook wat goedkoper.

Hier nog foto van de trap ;-)

14485

14484
Plaats reactie