Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ja daar heb je helemaal gelijk in Kees.
Zeker een super machine.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Vandaag weer lekker bezig met frezen.

Voornamelijk acryl en eiken. Ondanks dat ik geen tijd vrijmaak voor het afmaken van de machine frees ik bijna iedere dag. Vandaag weer een bordje gemaakt voor een collega.

Een voetstuk rond 140mm gemaakt uit 2 lagen eiken 18mm en een ring van acryl 8mm.
ik wilde de foto uploaden maar krijg tot 2 maal toe de code http error 500.

Morgen nog maar eens proberen de foto is gereduceerd tot 195kb dus daaraan kan het niet liggen.

Ill be back
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

ik ben jaloers.....ben klaar met de build maaaaaaaar.........
problemen met het opstarten.
nu zijn we zo ver dat ik met bert eding mail.
dit omdat het cpu5a4e geen 4assen maar 3assen is.
vreemd omdat dit type pcb juist en 4assen pcb zou moeten zijn. :?: :?:
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

TATH schreef:
Morgen nog maar eens proberen de foto is gereduceerd tot 195kb dus daaraan kan het niet liggen.
ik verklein mijn foto's in paint op een windows laptop.
gewoon de grote verkleinen naar 800x600, meestal goed.


15225
humm, meten is....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Als je de foto 700 breed maakt past hij helemaal in het scherm.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Zo eindelijk weer een teken van leven.

Even een korte terugblik.
De machine draait en maakt de dingen die ik zelf bedenk.
Inmiddels ben ik de 11km al voorbij een teken dat er wel mee gewerkt wordt zou ik zeggen.
Ik blijf een beetje hangen in de verlichte bordjes en huisnummers. Dit komt waarschijnlijk omdat ik 4 pakketten met 8 mm acryl gekocht heb. De 2 andere pakketten of moet ik zeggen staan onaangeroerd in de kast.
Even denk ik terug wat iemand zij over het in gebruik nemen van de machine "zodra je de machine hebt wil je gaan frezen" dit i.p.v. alles goed in te stellen. Helaas moet ik bekennen dat dit ook bij mijn het geval is.
De t-slot plaat ligt nog steeds los op de ribben en ik neem de afwijking voor lief tot op dit moment. "Ja het is hard nodig om het allemaal in orde te maken". Het inrichten van mijn hobby hoek kost de nodige tijd en knaken dus gaat alles een stuk langzamer. Maar ik mag niet klagen. De werkbank voor de montage van de bordjes en elektra werk voor mijn computers staat op zijn plaats.

Een bordje voor een bosnie veteraan. Hiervoor moesten we weer afwijken van de maten van het oorspronkelijke bordje. Door het maken van dit afwijkende spul leer je ook sneller werken.

15882

Verder ben ik bezig met diverse logo's op verzoek. Hier gaat echt veel tijd inzitten. Ter meer omdat ik een pietje precies ben.

he ik kan niet meer terug naar galerij eerst even opslaan dan maar.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Zo eindelijk heb ik weer toegang.
Ze staan niet helemaal in de juiste volgorde maar goed het is even niet anders.

Zij aanzicht van mijn nieuw gemaakte voetstuk. 2 lagen van 18mm hardhout en een laag acryl clear 8mm.
Het hardhout gedeelte is voorzien van 8 lagen teakbeits.
15890

Iets wat ik al langer geleden ontworpen en gemaakt heb is mijn eigen logo. Deze graveer ik standaard op de 2mm dikke afdekplaat.
15889

Nieuw voetstuk ± 490 mm op zijn kant. Deze keer met afgeronde uiteinden.
15888

Even een 8mm bordje erin en lights on.
15887

Naderhand nog een 170 en 230mm versie gemaakt.
15886

De lange versie bijna klaar voor het schuur en beitswerk.
15885

De losse delen van mijn voetstuk. 2mm zwart acryl afdekplaat, bodem 18mm hardhout, 8mm acryl ring en als top ook weer een 18mm hardhout stuk.
15884

Best druk in je eentje. :lol:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

hallo die henry,...das i.d. lang geleden dat ik een bericht zag langs komen.
ben jij a.s. 4nov ook van de partij.
humm, meten is....
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ja Ewoud het is inderdaad lang gelden dat ik wat geschreven heb op het forum.

Ik ga deze keer niet omdat mijn batterij een beetje leeg is en ik nog wat klussen in en rond het huis af wil hebben. Daarna doe ik even niks.
In de voor aankondiging las ik dat er allemaal leuke dingen voorbereid worden. Wel jammer maar ik heb even
geen zin.

Komt wel weer.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Het is weer even wennen om updates te plaatsen met de foto's.
Na 2 eerdere pogingen om foto's te uploaden heb ik eerst wat geselecteerde foto's omgezet naar het formaat 1068 x 678.
Dit keer lukt het uploden.

Ik heb eerst de maten van de plaat overgenomen en in autocad gezet.
Daarna heb ik een verdeling gemaakt waar ik wil frezen\ boren.
Ik heb eerst alle plaatsen gemarkeerd m.b.v. de frees. Met behulp van de eding software en de draadloze pendant kon ik alle locaties exact instellen voor het frezen.
Je bent er wel een tijd mee bezig maar dat is niet zo erg.

Na het markeren van de laatste locatie ben ik dezelfde weg terug gegaan.
Even een schroef op zijn kop in het gat steken en kijken of het diep genoeg is. Voor het frezen heb ik natuurlijk overal de zelfde diepte aangehouden anders ziet het er niet uit.

16234

Na het frezen van de kopmaten van de schroeven moest ik de gaten boren\ frezen voor het tappen van de gaten in de liggers.
Om gelijk uit te komen was het dus handig om dit gelijk te doen. De maat was kleiner dan de M5 schroeven dus heb ik een geleider gemaakt om de gaten te boren.
Ik heb dit op deze manier gedaan omdat ik geen frezen had die zo diep konden frezen. Dus boren.

Aangezien ik weinig materiaal weggooi had ik al snel een busje gefreest van een stuk acryl.

Alle gaten zitten er netjes in en de ligger is net doorgeboord.
16235

Nu alle gaten zijn voorgeboord kan de t-slot plaat eraf zodat ik alle voorgeboorde gaten kan tappen.

16236

Op naar het tapwerk.
Ik heb hiervoor een handtapset gekocht M5x0,8.
Alles heb ik met de hand gedaan om te voorkomen dat de tap ergens af zou breken.

Lekker bezig 35 x 3 = 105 x de tap erin en eruit.

16237

Alle gaten zijn voorzien van schroefdraad dus kunnen we de t-slot plaat erweer opleggen.
Inmiddels was het al avond en moest ik het doen met de plafondlamp.

Zover ik mij kon herinneren heb ik de beschermstrippen al een maand of 6 onder de machine liggen.
Ha ha het schiet me te binnen dat iemand op een buitenlandse forum schreef "zodra de machine loopt wil je gelijk aan de gang \ maar vergeet men om alles uit te lijnen". En ja zo ging het ook bij mij dus.

Als ik terugdenk aan deze dingen realiseer ik mij dat er best wat kleine afwijkingen zullen zitten omdat ik een paar dingen niet heb gedaan simpelweg omdat het mij ontbrak aan de nodige kennis. En wat betreft sommige dingen het kwartje pas later viel.
Maar goed even terug naar de volgende stap het bevestigen van de beschermstroken.
Als het goed is heb ik er genoeg. "he 4 stroken zonder folie\ zeker van een andere plaat gezaagd".
Wat mij opvalt is dat een strook waarschijnlijk het reststuk is van de plaat. Ku........ heb ik weer. Dat wordt weer vijlen. Taai spul om te vijlen.

16238

Een paar weken terug was de rol bannertape al binnegekomen die ik via Kees heb aangeschaft.

Ik had er lang over na kunnen denken hoe ik de stroken erop ging plakken.
Hiervoor heb ik al lang geleden wat aanslag geleiders gefreest. Hi hi als het goed is past alles perfect en kan er weinig meer misgaan.

16239

Dit is mijn eerste ervaring met deze dubbelzijdige tape "bannertape noemt kees dit". Super dun. De eerste strook zit erop nu de eerste beschermstrip.
16241

No dezelfde avond zitten alle stroken erop. We vlakken de stroken morgen wel het is weer genoeg geweest voor vandaag.

16242
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Goed bezig Henry!!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

whaaaaaaaaa, wat een mooie frees hebben we, wat een plaatjes mooi gedaan.
zo zal mijn frees er ook uit te komen zien.
had jij de foto's gezien van de cnczone open dag 4nov. 2017 ????
dan had je kunnen zien hoe alle op die dag heeft genoten van de full size portaalfrees.
was heeeeeeeeeel veeeeeeeeel werk om mijn frees daar op te stellen, maar hij draaide.
leuke dag met veel interesse in de frees.
humm, meten is....
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Super dat je de machine mee hebt genomen voor de open dag.
Ik zie mij hem nog niet uit elkaar halen en weer naar beneden sjouwen en weer opbouwen en weer afbreken en weer opbouwen. Pffff niks voor mij.
Henry Tates (TATH)
eded1
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2018 21:46

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door eded1 »

Henry, heb je ook een idee wat de totaalkosten zijn van je overigens heel mooie machine.
Als je dit liever niet zegt ,mijn begrip hiervoor.
Ik heb ook een machine, minder netjes uiteraard en mijn totaal kosten net iets over de 400eur.
Mijn bereik is X500 Y300 Z70.
Ik vraag mij overigens af d.i.v. met het frezen van acrill/perspex dat de frees wel eens het materiaal niet raakt.
Ik heb dat niet omdat ik eerst een surface scan doet waardoor het programma de afwijkende Z waarde in het te frezen werkstuk mee-berekend.
Plaats reactie