Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Het overzicht met alle kosten staat onderaan dit bericht

Voor het resultaat zie: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=158427#p158427

===============================================

Het is een lange tijd stil geweest in mijn topic over de zelfbouw aluminium portaalfrees. Wegens drukte heb ik helaas niet veel tijd aan het project kunnen besteden. Maar de tijd die ik had, heb ik veel zitten lezen, uitzoeken, nadenken en uiteindelijk ontwerpen. In m'n topic over de aluminium portaalfrees is veel gepraat over het ontwerp, om hem zo stijf mogelijk te krijgen. Eigenlijk is dit iets wat je in vrijwel alle topics over (aluminium) portaalfrezen voorbij ziet komen.

Daarom dacht ik op een gegeven moment, laat die aluminium profielen maar zitten, ik ga aan de slag met staal. Voordeel is, dat ik inmiddels ook meer heb kunnen sparen voor bijvoorbeeld een lasapparaat. Aluminium profielen kan je wel vanalles bij aan bouwen, maar het blijft aluminium. Vervolgens veel informatie opgezocht over stalen frames, op diverse forums. Grootste "probleem" zou het uitlijnen zijn. Gelast staal heeft de neiging om (in loop van tijd) krom te trekken.

Dus toen maar op zoek gegaan naar voorbeelden van stalen frames die NIET gelast zijn. In die zoektocht kwam ik nog wat interessants tegen, namelijk het uitlijnen door middel van zelfnivellerende epoxy. Helaas is dit iets waar weinig informatie over te vinden is. Het idee opzich lijkt erg interessant: bouw een frame en laat epoxy het werk doen voor wat betreft het "uitlijnen". Met uitlijnen bedoel ik met name het recht maken van de vlakken waar de rails op komen. Bij het zoeken naar informatie over epoxy, kwam ik natuurlijk ook epoxygraniet machines tegen. Dus, nog maar meer lezen (vooral in de 4800+ berichten topic in het cnczone.com forum staat veel info, eigenlijk te veel). In eerste instantie leek me dit veel te hoog gegrepen, maar bij nader inzien valt het eigenlijk best wel mee. Ik ben dus maar aan de slag gegaan met het prachtige Fusion 360 en ben tot het volgende gekomen:

10879 10880 10881 10882

Het is de bedoeling om de basis, de U-vorm, van epoxy+basalt (of beton?) te maken. Vervolgens zat ik er aan te denken om gebruik te maken van zelfnivellerende epoxy om het werkvlak en de vlakken waar de rails op komen vlak te maken. De module op de brug is een Bosch Rexroth CKK 15-110 die ik van een forumlid gekocht heb. Deze module heeft een bereik van 50cm. De brug bestaat verder uit twee 50x50x4mm en één 60x60x4mm stalen kokerprofielen en stalen platen. Verder zijn alle de geleidingen van Hiwin. Het ontwerp is nog niet af. De KO-spindels moeten bijvoorbeeld nog geplaatst worden. Maar voordat ik met de details bezig ga, ben ik eerst benieuwd naar jullie mening. En dan met name over de volgende punten:
  1. Het gebruik van epoxy en basalt split voor de basis. Of misschien beton? Al zou dat, ook na langere tijd, meer krimpen.
  2. Het gebruik van zelfnivellerende epoxy voor de werk- en railsvlakken. Heeft iemand op dit forum dat al gedaan?
  3. Plaatsing van de stappenmotor voor de z-as. Op de brug of op de spindelplaat?
  4. Gebruik maken van BK/BF12 of zelf lagerhouders ontwerpen?
  5. Gewicht van de basis is nu ongeveer 200kg. Zou ik, om gewicht (en kosten) te besparen, er grote gaten in kunnen maken? Of zal dit erg ten nadele zijn van de stijfheid? Voorbeeld waarbij de basis ongeveer 150kg is:
    10888
=================================================

De totale kosten
Scroll in het vak naar beneden voor het volledige overzicht.
Sommige kosten zijn geschat en misschien ben ik ook nog wel wat dingen vergeten.

Code: Selecteer alles

Bosch (Star Linear) CKK 15-110				€ 365	1	€ 365,00
			
Vermeulen			
Zilverzand 25kg						€ 2,75	2	€ 5,50
Basalt split 0,02-2mm 25kg				€ 5,50	3	€ 16,50
Basalt split 8-16mm 25kg				€ 3,50	3	€ 10,50
									€ 32,50
			
Hout en staal (gekregen, dus geschatte kosten)			
Betonplex 18mm 						€ 60	1	€ 60,00
Stalen strips en staf voor in de basis			€ 60	1	€ 60,00
Stalen kokers voor onderstel en brug			€ 200	1	€ 200,00
									€ 320,00
			
Polyestershoppen.nl - 1e bestelling			
Mengbekers 385ml					€ 0,48	10	€ 4,80
Mengbekers 1400ml					€ 0,69	10	€ 6,90
Universele epoxyhars langzaam - 15KG			€179,95	1	€ 179,95
Universele epoxyhars langzaam - 1,5KG			€ 29,95	1	€ 29,95
Mirror glaze lossingswas				€ 24,95	1	€ 24,95
Nitril handschoenen - 100 stuks				€ 9,95	1	€ 9,95
									€ 256,50
			
Polyestershoppen.nl - 3e bestelling			
Universele epoxyhars langzaam - 7,5kg			€ 99,95	1	€ 99,95
									€ 99,95
			
Polystershoppen.nl - 2e bestelling			
Universele epoxyhars langzaam - 3KG			€ 47,95	1	€ 47,95
Mengbekers 1400ml					€ 0,69	5	€ 3,45
Mengbekers 2300ml					€ 0,98	5	€ 4,90
									€ 56,30
			
Bestellijst stappenmotor.nl			
H2-80 aluminum bevestiging voor spindel 80mm		€ 53,49	1	€ 53,49
									€ 53,49
			
Damencnc.com			
HG15R rails - lengte 125cm (x-as)			€118,87	2	€ 237,74
HG15R rails - lengte 35cm (z-as)			€ 39,39	2	€ 78,78
HGH-15CA carriage					€ 41,13	8	€ 329,04
Kabelgoot 31x43x1000					€ 10,88	1	€ 10,88
									€ 656,40
			
Hardware-cnc.nl - 1e bestelling			
Spindel 20x5 1200mm (inclusief moer)			€109,95	2	€ 219,90
Spindel 16x5 350mm (inclusief moer)			€ 67,99	1	€ 67,99
FK12 vastlager						€ 39,95	1	€ 39,95
FK15 vastlager						€ 44,95	2	€ 89,90
FF15 loslager						€ 29,95	2	€ 59,90
Oldham D25 L30 - D1 8 - D2 12				€ 17,55	2	€ 35,10
Klauw koppeling 12 D1 8 D2 10				€ 12,50	2	€ 25,00
Proximity switch NPM M8 NO				€ 7,95	5	€ 39,75
									€ 577,49
			
Hardware-cnc.nl - 2e bestelling			
CPU5 - B Advanced (incl. Software)			€482,79	1	€ 482,79
CPU5B PWM->VOLT Module					€ 78,65	1	€ 78,65
Voeding 24VDC/5VDC 1/2,2A				€ 16,95	1	€ 16,95
CPU5B Connection Kit Eding CNC				€ 95,59	1	€ 95,59
Pendant EdingCNC CPU5B* (T1) (MPG) kit			€119,95	1	€ 119,95
Hoofdschakelaar						€ 26,62	1	€ 26,62
									€ 820,55
			
Vakuumtisch.de			
T-Nutenplatte 8060					€416,00	1	€ 416,00
Gussaluminium T-Nutensteine mit M6			€ 12,99	1	€ 12,99
10 Meter Moosgummischnur 4mm				€ 6,90	1	€ 6,90
									€ 435,89
			
ImpulseCNC.nl Stappenmotoren + drivers			
4-assige besturingsset					€580,00	1	€ 580,00
4 stuks Nema 23 - 3 Nm stappenmotor			
4 stuks Leadshine DM556			
1 stuk 48VDC voeding			
10 meter 4 x 0,75 mm2 kabel (afgeschermd)			
3 meter 6 x 0,14 mm2 kabel (afgeschermd)			
			
ImpulseCNC.nl 2e bestelling			
2.2kw watergekoelde freesspindel en VFD			€ 380	1	€ 380
			
			
247 Tailorsteel			
Lasergesneden staal					€ 150	1	€ 150
			
			
Conrad			
Diverse elektra zoals:					€ 300	1	€ 300
Kabels en draad			
Adereindhulzen en bijbehorende tang			
Kabelwartels			
Insteekklemmen voor op DIN-rails en toebehoren			
Relais voor DIN-rails			
Noodstopschakelaar			
Krimpkous			
Afgeschermde kabel			
Polyamide slang (voor bio-ethanol)			
Totaal (ongeveer)			
			
			
Igus			
Kabelrups serie 117 formaat/type 117.080.075.0		€ 46,90	1	€ 46,90
Kabelrups serie 117 formaat/type 117.100.075.0		€ 54,93	1	€ 54,93
			€ 101,83
			
Pneumatiekvoordeel.nl			
Magneetventielen, koppelingen, slangen			€ 164	1	€ 164
en reduceerventielen
			
			
			
Touchscreen monitor via Marktplaats			€ 75	1	€ 75
Schakelkast via Marktplaats				€ 50	1	€ 50
			
			
Totaal incl. BTW							€ 5.474,90
Laatst gewijzigd door Firehunter op 05 nov 2018 13:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik begrijp uit je verhaal dat je er dan vanuit gaat dat je vlakke basis door de gietmassa gaat ontstaan.
Voordat je daar blind op af gaat, misschien handig om dat eerst echt goed uit te zoeken, of een testje te doen.
En hoe vlak dat dan is ?

Daarnaast is dan het probleem dat zo'n hiwin (oid) geleiding in 2 richtingen recht opgespannen dient te worden, en met gieten zou je maximaal 1 richting bereiken.

Maar verder vind ik het er strak uit zien, en afhankelijk van je verwachtingen is het misschien allemaal goed haalbaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Firehunter schreef: Het gebruik van epoxy en basalt split voor de basis. Of misschien beton? Al zou dat, ook na langere tijd, meer krimpen.
Ik heb het nog nooit zelf gedaan, een frame van cementbeton bouwen. Maar ik beschouw gewoon gewapend cementbeton inmiddels als zeer geschikte kandidaat. Zeker in combinatie met bijv. prefab delen zoals betonbandjes en betontegels die al de nodige jaren oud zijn; kost niks tot bijna niks en krimpt nauwelijks nog.
Maak de basis, laat het een maandje met rust, en ga het dan afwerken. Laat het daarna maar lekker 10 micrometer per jaar krimpen, dat boeit helemaal niks voor een portaalfrees.
Het gebruik van zelfnivellerende epoxy voor de werk- en railsvlakken. Heeft iemand op dit forum dat al gedaan?
Ik niet, maar helemaal triviaal is het ook niet. Je moet toch een vrij groot volume gieten wil het zelfnivellerend zijn en aan de randen kruiper het toch omhoog. Zo uit de duim: minimaal een mm of 8 hoog en 10-15mm extra bij de randen.
Uiteindelijk zijn een paar stelbare stalen strips en een vlakplaat+meetklok toch handiger denk ik. Of niet-stelbare strips en leren schrapen.
Gebruik maken van BK/BF12 of zelf lagerhouders ontwerpen?
Ik zou BK/BF12 inkopen. Je hebt al zat zelf te maken en gemak is ook wat waard. In die Chinese dingen zitten waardeloze lagers, maar ze doen het bij mij toch alweer een aardig aantal bedrijfsuren. Je kunt altijd in een later stadium naderhand die dingen uit (laten) draaien en 7201 lagers plaatsen of nieuwe maken.
Gewicht van de basis is nu ongeveer 200kg. Zou ik, om gewicht (en kosten) te besparen, er grote gaten in kunnen maken? Of zal dit erg ten nadele zijn van de stijfheid? Voorbeeld waarbij de basis ongeveer 150kg is:
10888[/list]
Hangt er vanaf wat je wil gaan frezen. Met metaal is een wat zwaardere basis toch wel prettig. Als die 200kg logistiek geen probleem oplevert voor je zou ik het lekker op 200kg houden. Dat levert uiteindelijk een stillere en stabielere machine op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik juich elk "out of the box" concept toe als het daadwerkelijk tot een goede constrcutie kan leiden..

Persoonlijk denk ik even aan de volgende "insteek".. Stel!.. je neemt een materiaal voor de mal, dat kan staal zijn, maar ook hout of MDF.. maakt weinig uit.. Maar.. op die plekken waar je nauwkeurigheid wenst.. leg je metalen strippen of platen in de mal. en dan zo dat ze later na het gieten/storten nog enige millimeters boven de Epoxymortel uitsteken.. , op die ribben zou je dan een "reep" metaal( met gaten voor de rails) geintegreerd hebben in je Epoxy.. vlak(laten) frezen.. rails monteren.. klaar..de plaat waar het spanbed op moet komen.. die kun je dan met de machine zelf vlakken.. T-Gleuven-of Rasterplaat erop.. Klaarrrr
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Ik ben blij dat er vooral positieve reacties op komen, is het niet voor niets geweest dat ik deze nieuwe plannen een beetje heb uitgewerkt.

Als ik gewoon bevestigingspunten in de basis verwerk, bijvoorbeeld rampa moeren, kan ik later nog bekijken wat het handigste is om alles vlak te krijgen. Zelfnivellerende epoxy, schrapen of laten vlakfrezen.

Nu moet ik nog uitzoeken welke soort epoxy het beste is voor epoxybasalt en het zelfnivellerende gedeelte.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Ik heb voor het epoxybeton goeie ervaringen met R&G hars L en harder GL2 samen met een drupje aminosilaan. Een traag en erg vloeibaar systeem.
Zou me niks verbazen als het voor zelfnivellerend ook werkt; het is er vloeibaar genoeg voor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door assink »

Waarom geen een of andere gietmortel? Dat nivelleert zichzelf ook wel? Volgens mij loopt die basis van jou aardig in de kosten als je met epoxy graniet wilt werken namelijk?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef:leg je metalen strippen of platen in de mal. en dan zo dat ze later na het gieten/storten nog enige millimeters boven de Epoxymortel uitsteken.. , op die ribben zou je dan een "reep" metaal( met gaten voor de rails) geintegreerd hebben in je Epoxy.. vlak(laten) frezen.. rails monteren.. klaar.
Als ik me goed herinner heeft Dabit dat zo gedaan. Die strips waren iets krom na uitharden.

Misschien niet universeel, de theorie zegt dat epoxy niet krimpt, maar wel goed om hier rekening mee te houden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door hainjedaf »

Als die metalen strippen dik genoeg zijn en ver genoeg uitsteken, kan je ze toch ook nog vlakken na het uitharden?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef:Als die metalen strippen dik genoeg zijn en ver genoeg uitsteken, kan je ze toch ook nog vlakken na het uitharden?
Als je makkelijk kunt vlakken hoef je niet moeilijk te doen, deze nivelleer methode is juist bedoelt als het vanzelf vlak moet worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door hainjedaf »

Ik had zo'n koffiebruin vermoeden :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou persoonlijk kiezen voor nabewerken van bevestigings-strips, in plaats van met zelfnivellerende meuk te gaan werken.. vind dat een beetje een "diep-oplossing".. maar.. dan moet je natuurlijk nog wel een manier vinden om dat te laten nabewerken.. (iemand met een grotere machine. dan degene die je aan het bouwen bent.. :))
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Sven »

Ik heb laatst met Mytri gebeld en die willen best praten over het vlakslijpen van epoxybeton.

Daarmee heb ik nog geen benul van wat het kost maar het is wel een makkelijke optie.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

assink schreef:Waarom geen een of andere gietmortel? Dat nivelleert zichzelf ook wel? Volgens mij loopt die basis van jou aardig in de kosten als je met epoxy graniet wilt werken namelijk?
Even uit het hoofdje: ik meen dat ik alles bij elkaar zo'n 80 cent de kilo kwijt was, waarvan een redelijk deel opging aan al die transportkosten. Moet ik er wel bijzeggen dat mijn mengsel heel schraal was met 3-4% w/w epoxy.
Sven schreef: Als ik me goed herinner heeft Dabit dat zo gedaan. Die strips waren iets krom na uitharden.
Nouja, iets? Als je het midden als 0 pakt stonden de uiteinden zo'n 0,3mm naar binnen...
Misschien niet universeel, de theorie zegt dat epoxy niet krimpt
Oh, jawel hoor. Niet veel, maar het krimpt wel.
Sven schreef:Ik heb laatst met Mytri gebeld en die willen best praten over het vlakslijpen van epoxybeton.
Daarmee heb ik nog geen benul van wat het kost maar het is wel een makkelijke optie.
Dat zou ik wel eens willen weten. Denk niet dat ik het wil betalen, maar het zou inderdaad wel een hele mooie oplossing zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie