EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door mostudio »

Dat klopt als een bus.
Maar je heb met toleranties te maken en zekker als je een ligt voorspanning wil hebben. Het beste is het ongeveer te tekenen en rekening te houden dat je genoeg stel weg heb zeg zo 2 mm
Je weet niet precies waar de spoed begind in de ko moer.
Het mooiste is als je de moeren op de spindel draaid zodat ze tegen elkaar aanlopen en dan de tussen afstand meet tussen de flensen van de ko moeren. En dan zorgen dat je een stel weg heb van 2 mm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

xp7amrkr schreef:Misschien een domme vraag maar ik ga hem toch stellen: Kunnen we op voorhand bepalen wat de "theoretische" tussenafstand moet zijn tussen de twee moeren? De flenzen moeten toch simpelweg een veelvoud van de spoed uit elkaar staan?
Dat zijn dus 2 vragen :mrgreen: welke van de 2 zou dan de domme moeten zijn. :lol:
Die 1ste kun je zelf verzinnen, die 2de:
Stel die moeren zijn exact gelijk. En de gang van de schroefdraad begint b.v. op 0 graden ( vanaf ons zelfgekozen punt) Dan zitten beide moeren dus op dezelfde plek bij gelijke hoek.
Maar... jij monteert die moeren in tegenovergestelde richting, en nu gaat het hele verhaal niet op.
( als die gang bij allebei op 30 graden zou zitten, zitten ze nu dus op +30 en -30. enz. )
Is verder niet zo spannend, draai ze op de KO spil, en meet de afstand onderling wanneer ze in de buurt zitten zoals je ze wilt gebruiken. ( en zorg er dan wel voor dat de gaten ook zo zitten als ze straks gemonteerd worden )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Swake »

Ik las een tijd geleden over een Italiaanse firma die hun gietijzeren stukken na het gieten nog een jaar of twee laten liggen alvorens deze te gebruiken. Was een kwestie van de spanningen eruit te halen zodat het kromtrekken achter de rug is.
Als je nu zo'n blok gietijzer koopt, moet je daar ook iets mee aanvangen ivm de spanningen of kan je die gelijk gaan bewerken en vlakken slijpen?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swake schreef:Ik las een tijd geleden over een Italiaanse firma die hun gietijzeren stukken na het gieten nog een jaar of twee laten liggen alvorens deze te gebruiken. Was een kwestie van de spanningen eruit te halen zodat het kromtrekken achter de rug is.
Als je nu zo'n blok gietijzer koopt, moet je daar ook iets mee aanvangen ivm de spanningen of kan je die gelijk gaan bewerken en vlakken slijpen?
Dat was vroeger de gebruikelijke methode bij alle machinebouwers.
( volgens mij doen de meeste dat verouderen tegenwoordig kunstmatig )

Daarna hoeven ze natuurlijk alleen de vlakken maar na te bewerken, dat brengt geen spanningen meer in het materiaal waar je last van hebt. ( en gaten boren, tappen enz )
Dat is natuurlijk ook het voordeel van gietstukken, dat je daarna net voldoende. maar zo min mogelijk hoeft te verspanen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Leo.D »

Voor wat betreft de schotelveren, deze kun je ook tussen de moeren plaatsen.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld shotelveren voor lagers
Door het stapelen van meerdere veren, om en om, heb je de veerweg beter onder controle.
De ene moer zet je goed vast aan de 'vaste wereld', de andere heeft slechts een geleiding nodig om roteren tegen te gaan. De ondelinge afstand wordt gedicteerd door de spindel, de veren drukken de speling eruit.
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door xp7amrkr »

De noodzaak van de veren om de twee moeren uit elkaar te duwen is mij volledig duidelijk. Ik zie alleen nog niet de toegevoegde waarde van een extra set veren aan de tegenovergestelde kant. Is dit puur zodat de moer nog wat bewegingsvrijheid heeft en de veerkracht enig sinds wordt opgeven?

Wat betreft het gietijzer, ik wist niet dat je het materiaal verouderd moet worden. Heeft iemand hier meer info over? Ik ging er eigenlijk vanuit dat het materiaal redelijk spanningsvrij zou zijn en het wordt niet heel veel nabewerkt.

Heb ook weer wat stapjes gemaakt met het ontwerp. Opzet voor de afscherming ingetekend en druk aan het stoeien voor de motor montage van de Y-tafel.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Sven »

Heb je overwogen een kant en klare t-sleuf van vakuumtisch.de toe te passen?

http://www.vakuumtisch.de/index.php?pag ... rie&cat=64
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13487
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou de opspantafel een kwartslag draaien.. wat de T-Gleuven betreft.. dan heb je geen last van het portaal als je er een T-moer in moet prutsen.. 't is maar even een ideetje.. :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door DaBit »

Ik ben inmiddels van de schotelveren tussen de 2 moeren af op mijn machine. De moeren zitten een cm of 10 uit elkaar, een moer zit hard vastgeschroefd, van de tweede zitten de bouten net op lichte spanning vast (met drupje Loctite 243 om loslopen te voorkomen). De vering in dat geheel is voldoende om de boel onder voorspanning te houden en om te voorkomen dat bij ongunstige spoedfout de voorspanning te hard oploopt. Schotelveren voegden weinig toe.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door mostudio »

DaBit schreef:Ik ben inmiddels van de schotelveren tussen de 2 moeren af op mijn machine. De moeren zitten een cm of 10 uit elkaar, een moer zit hard vastgeschroefd, van de tweede zitten de bouten net op lichte spanning vast (met drupje Loctite 243 om loslopen te voorkomen). De vering in dat geheel is voldoende om de boel onder voorspanning te houden en om te voorkomen dat bij ongunstige spoedfout de voorspanning te hard oploopt. Schotelveren voegden weinig toe.

De schotel veren doen zeker wel wat hoor stel spoed is op de nul lijn dan heb je in de min en plus geen spanning(theorie) zit de spoed in min lijn dan vangen de ene kant van de veren het op zit de spoed in de plus dan vangt de andere kant van de schotelveren het op.
Je wil inmiddels eigelijk geen omkeer speling hebben.
En je wil gewoon met gerolde spindels werken omdat deze veel goedkoper zijn.
De geslepen spindels kan je inderdaat gewoon twee moeren opspannen tegen elkaar om dat de spoed zeer nauwkeurig is geslepen.
Deze spindels hebben vaak een spoed van drie gangen zodat je zelf de keuze heb in welke baan je de ko moer laat lopen en daar al een heeleind zonder backslach kan komen.
Wat ik voorstelde is een beproeft model dat heel vaak word gebruikt en zonder al te moeilijke dingen uit tehalen.
En makelijk is te service in de praktijk.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Linki »

mostudio schreef:
De ko moer zwevent te maken is niet zo moeilijk hoor je heb de zes gaten waar je hem mee vast zet gebruik twee gaten voor geharde pennen die zijn je axiale geleidingen de andere gaten gebruik je voor bout dan schotelveer ko flens schotelveer dan het montage blok en aan de andere zijde de vaste ko moer.
De voorspanning haal je uit de schotelveren en die breng je opspanning met je boutjes en een drupje borgmiddel.
Dan kan je zelf de axiale voor spanning regelen en heb je het voordeel dat je met gerolde ko spindels afkan en geen over size kogels er in dat loopt nooit echt lekker om dat de radius dan niet overeen komt met de spindel.
De twede moer die is er alleen om de voorspanning te regelen niet de aandrijf kracht die haal je immers uit de vaste ko moer.

De schotel veren doen zeker wel wat hoor stel spoed is op de nul lijn dan heb je in de min en plus geen spanning(theorie) zit de spoed in min lijn dan vangen de ene kant van de veren het op zit de spoed in de plus dan vangt de andere kant van de schotelveren het op.
Je wil inmiddels eigelijk geen omkeer speling hebben.

Er zitten een paar dingen die elkaar tegen spreken in jou beschrijving, en de uitwerking van de methode die je voorstelt is ook anders dan beschreven.

Er zijn meerdere situaties mogelijk.

1 De tweede moer zit tussen de schotelveren gespannen precies in het midden van de omkeerspeling (of ergens anders in het omkeerspelings gebied) net als bij de vast gemonteerde moer.

Dan heb je nog steeds omkeerspeling.

2 De tweede moer tussen de schotelveren drukt met de resulterende veerspanning de kogels tegen de naar buiten gerichte flanken van de groef in de spindel. De vaste moer doet dit dan ook.

Spoedverschillen zullen dan een verandering in de voorspanning geven die gelijk is aan de spoedfout (plus of min), maal de resulterende veerstijfheid van de schotelveren.
Deze situatie is ook te bewerkstelligen met slechts veren aan een (1) zijde.

Bij een van de twee kracht richtingen is hier de stijfheid nooit groter dan de (momentane) voorspanning van de veren.

3 Het zelfde verhaal als 2, maar dan met de voorspanning op de andere flanken van de spindel gericht.

4 De tussen schotelveren opgespannen moer bevind zich bij situatie spoedfout nul precies met de kogels tegen de tegenovergestelde flank van de spindel als bij de vaste moer.

Nu heb je geen omkeerspeling.
Bij een spoedfout krijg je nu afhankelijk van de richting van de spoedfout omkeerspeling ten grootte van de spoedfout, of een voorspanning ten grootte van de spoedfout maal de resulterende veerstijfheid.

Ook hier is de stijfheid in een krachtrichting nooit groter dan de resulterende spanning van de veren.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door mostudio »

Tuurlijk is het systeem niet supper maar
1 beter dan enkele moer
2 goedkoper dan een geslepen multi spoed ko spindel.
Die is niet te betalen voor een hobbyist.
3 geslepen enkele spoed heeft nog steeds een backslach
Van 0.02 tot 0.05 deze moeren kun je met een voorspanning
Kopen maar zijn rete duur.
4 met de oplossing die ik aandraag kan je met goedkopen
Niet nauwkeurig moeren en gerolde spindels af.
5 als je de simpele oplossing doet is oversizes kogels enkele
Moer. Dan zal je zien dat binnen de kortse keer een uitgewalsde spindel heb.
6 neem eens een kijkje en verdiep je eens in spindels v.b. skf thk noem maar op als je de handleidingen leest dan zie je de zelfde oplossingen. Maar volgens mij weten ze er niets van ;)
En we vinden het wiel hier toch weer opnieuw uit.
Ben benieuwd of het nieuwe wiel beter is als de ronde schijf hout sins de oudheid.
Ik laat me graag verassen door de nieuwe uitvinders
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door DaBit »

Linki, er is 1 'maar': wat als de veervoorspanning tussen de kogelomloopmoeren groter is dan de hoogst voorkomende lineaire kracht?

Even uitgaande van moeren en spindel met oneindige stijfheid.
Stel, ik trek de moeren samen met 10kN. De kogelbanen van beide moeren worden dan elk aan 1 zijde belast met10kN.
Nu 1kN lineaire kracht op dat samenstelsel. De balans tussen de krachten op de 2 moeren verandert. Zeg 9kN op de ene kogelbaan en 11kN op de andere. Maar kwa locatie van de moeren tov de spindel verandert er niks....

Zijn spindel en moeren niet oneindig stijf, dan heeft de kracht wel degelijk invloed op de positie, maar niet meer dan een enkele spelingsvrije moer.

Het feit dat de moeren, bevestiging van die moeren en spindel niet oneindig stijf zijn zorgt er trouwens voor dat ik weg kan komen met simpelweg bouten zonder schotelveren. Dat zijn immers ook veren, en zolang de variatie van de spoed maar klein genoeg is blijft de variatie in voorspanning acceptabel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door xp7amrkr »

Het blijkt maar weer dat er meer wegen naar Rome lijden en de moeren op verschillende manieren gemonteerd kunnen worden. Leuk discussieonderwerp.

Arie, zou het verdraaien van de T-sleuven op de tafel geen nadelig effect hebben op de stijfheid van de tafel over de X-as? Je verminderd immers de oppervlaktetraagheidsmoment. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre dit daadwerkelijk van invloed is.

Sven, bedankt voor de post naar de website. Mooie producten zoals de T-sleuf tafel. Zou deze echter niet wat dun zijn? De tafel die ik nu heb ingetekend is 30mm dik.

Kan iemand indicaties geven van belastingen waar ik tijdens het frezen rekening mee moet houden? Dan kan ik eens wat eenvoudige FEM analyses los gaan laten op bepaalde delen.
diepchess schreef:
mostudio schreef:Hepco ken ik de prijzen vallen mee voor industriële kwaliteit.
Lin motion (thk) kan je ook eens benaderen en vertellen over je project hobby en hun de hemel in prijzen dat kan soms wel deuren openen. Googel maar eens ze zitten in nederland
THK zit hier op loopafstand bijna. Die hoef je geen offerte te vragen voor kogelomlopen hoor :)

Gaat maand of 1.5 kosten voor ze je terugbellen/e-mailen met offerte nadat je ze gesproken hebt en langs bent geweest bij ze. Iets van 5000 euro ex BTW voor 3 kogelomloopjes?

Levertijd maand of 3+.
Vandaag een offerte van THK gekregen voor de lineaire rails en kogelomloopspindels, vlot maar prijzig. Zit vrijdag samen met HepcoMotion om eens te kijken of zij iets voor mij kunnen betekenen. Hoop volgende week ook een offerte van Bosch Rexroth te ontvangen.
Plaats reactie