EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door karangetang »

Enig idee wat zo'n frame los ongeveer moet kosten ?
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door veteq »

2200
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door xp7amrkr »

De FS3 en FS4 machines zien er erg goed uit, ze vormen zeker een bron van inspiratie. Voor mij is het echter niet enkel het hebben van een freesmachine maar ook zeker de uitdaging van het ontwerpen en bouwen. Ik weet dat er met mijn budget (semi) kant en klare mogelijkheden zijn maar ik zoek de uitdaging in het ontwerp en bouwen!

Vandaag de eerste spullen weten te bemachtigen, de stalen strippen voor in de basis van het graniet. Welke kwaliteit staal het is weet ik niet zeker. De kop van de strippen waren rood geverfd, iemand een idee?

Afbeelding

Ter referentie, materiaal is 25mm dik en de langste strippen zijn 670mm.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hmm me like what me see..

als zo'n frame ongeveer 2½K kost.. dan is dat het overwegen waard..ik heb een Conceptje voor een A-B as in mijn hoofd.. en daarmee kan ik horlogekasten in één opspanning de contouren frezen, en de stiftgaten boren.. en.. nog veel meer leuke dingen..

Ik ga ze eens voorzichtig een mailtje sturen denk ik..
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door xp7amrkr »

Korte praktische vraag voor jullie: één van de type platen van de bovenstaande afbeelding zijn 120x260x25mm. Deze moet ik aan beide kanten vlakken maar kan deze niet in mijn machineklem opspannen. Hoe kan ik deze het beste in een HBM BF25 opspannen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door DaBit »

Door ze op een grotere plaat te bouten die je vast kunt schroeven aan je T-gleuven. Er zullen toch gaten in die strips moeten komen neem ik aan; kans is groot dat je wel een paar boutjes verzonken kunt monteren of desnoods tijdelijk een gat iets kleiner kunt boren en kunt voorzien van draad zodat je de platen van onderaf vast kunt zetten.

Op de kopse kanten klemmen kan ook, maar tegen de tijd dat je dat stevig genoeg hebt dat het blijft liggen betwijfel ik of die plaat vlak van de machine af komt na het frezen..

Als het alleen maar vlak moet en de afwijking is niet zo groot, dan is een lapje schuurpapier op een vlakke ondergrond en he tgewoon even handmatig doen eigenlijk zeker zo handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In de kopse kanten gaatjes tappen en korte boutjes in draaien.
Dan kun je met kikkertjes die plaat op tafel spannen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door spikee »

https://goo.gl/photos/JRh3MqJC2aja6u5b8
https://goo.gl/photos/5Fyd4tTiK5Sxxarg8
https://goo.gl/photos/VT2hExkWeS5yaHKP9
In de hoek is een FS3 frame te zien, dat is pas echt een beest :)

Gewicht van frame was zn 300-360kg en is echt super solide. Een BF25 o.i.d. is er niks bij...

Kost wat maar dan heb je ook een super machine waar je de rest van je leven mee kan doen.

Ik heb er (M12?) machine voeten onder gezet en een hijsoog gehaald bij de gamma en deze op de bovenkant.
Hierdoor kan je de machine met een boels motor / garage hijs ding hem op je werkbank krijgen. Je hebt we 2 man nodig aangezien zn hijs ding het maar net aan kan. je moet aardig wat klooien :P

https://goo.gl/photos/XFVZqfPmfWqNFmD29
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door xp7amrkr »

Arie Kabaalstra schreef:ik heb een Conceptje voor een A-B as in mijn hoofd.. en daarmee kan ik horlogekasten in één opspanning de contouren frezen, en de stiftgaten boren.. en.. nog veel meer leuke dingen.
Arie, ik ben erg benieuwd wat voor een concept je in je hoofd hebt! Op termijn wil ik voor deze machine waarschijnlijk ook een A-B as bijplaatsen en wil daar nu al wat voorbereidingen voor treffen.

Gisteren het eerste onderdeel voor de machine gefreesd, gaat nog best een tijd in zitten :oops: Het is één van de steunen die in de EG basis gegoten gaat worden, voor de montage van de motorplaat.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door DaBit »

Ik vind het er in ieder geval smakelijk uit zien! :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mach1
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2010 11:23
Locatie: Hattem

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door mach1 »

Hoe is het met de bouw afgelopen?

Met vriendelijke groet,
John
Plaats reactie