EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Rob65 »

Damocles schreef:Dan moet je meer voorspannen dan de uitzetting ooit kan zijn.
Brr... voorspannen kan natuurlijk alleen als beide componenten dezelfde uitzettingscoefficiënt hebben, anders is je voorspanning afhankelijk van de temperatuur - en dat kan nooit de bedoeling zijn.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Linki »

Rob65 schreef:
Brr... voorspannen kan natuurlijk alleen als beide componenten dezelfde uitzettingscoefficiënt hebben, anders is je voorspanning afhankelijk van de temperatuur - en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Waarom niet?



Sommige fabrikanten spannen een (stalen) spindel op een (gietijzeren) machine zover voor dat ook al wordt door intensief bewegen de spindel een stuk warmer dan het machine frame, de spindel toch nog onder trek spanning staat.

De spindel fabrikant produceert in zo'n geval de spindel met een kleinere spoed, zodanig dat in uitgerekte toestand de spoed correct is.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Rob65 »

Linki schreef: Waarom niet?
Hoe wil je de juiste voorspanning aanhouden als je kogelomloopspindel meer of minder krimpt dan de machine waar deze in hangt?

Staal en gietijzer hebben uitzettingscoëfficienten van 12 en 9 um/mK dus bij 3°C temperatuursverschil heb je dan al 1/100 mm aan lengteverschil te pakken.

Echt warm zal een kogelomloopspindel zelfs bij intensief bewegen niet worden daar maak ik me geen zorgen over en machines waar de spindels met voorspannig worden gemonteerd daarbij wordt uiteraard altijd gebruik gemaakt van spindels waarbij dit door de fabrikant vereist is en ook zo dat bij normale bedrijfstemperatuur de spindels de juiste voorspanning hebben.

Maar goed, we dwalen wel een beetje af van het topic, spindels zoals hobbyisten die veelal kopen hebben nergens in de specs staan dat ze voorgespannen moeten worden.

Backlash op je spindelmoer door speling in de aandrijving.
Assink had het goed gezien, in mijn Bridgeport zitten rotexkoppelingen met een sterretje met een dicht hart: Spelingsvrij, zolang je meetklokje maar niet te nauwkeurig is want ik meet toch echt nog wel 2 um speling (who cares en in de machineparameters aangepast).
Gebruik je riemen, ga dan voor T5 of T10 en zoek dan even een leverancier die daar de juiste riemwielen bij kan leveren. Mijn leverancier (Eltrex Motion) levert 3 soorten wielen: standaard, SE en 0-vertanding:

10646
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Tonybryden »

Hallo misschien een beetje een domme vraag van mij....
Maar wat bedoelen jullie met, voorspanning.
Mvg tony
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door xp7amrkr »

Weer wat voortgang geboekt! Inmiddels de motor voor de X-as met spindel ophanging ingetekend. Ben er best tevreden over. Heb hiervoor wel de tussenafstand tussen de twee lineaire rails moeten vergroten tot 200mm. Komt de constructie gelukkig enkel ten goede.

Afbeelding

(foto's zijn klikbaar)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Damocles »

Mooi!

Maar kan je niet de motor langs de achterkant monteren? Het lijkt me niet zo handig dat de kogelomloop er uit moet als je van motor zou willen veranderen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door stekkestim »

Is het gat niet door en door? dus dat de motor er langs achter uit kan? Dit lijkt mij zo als ik de bevestigingsplaat bekijk en hoe dicht de motor aan de achterzijde staat.
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Robbie »

@ Tony,

Voorspanning betekent dat men de spil (meestal) wat uitrekt, daarvoor moet de spil op trek worden belast en dan moet de spil weer aan beide einden worden gelagerd.

Groet,
Rob.
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door xp7amrkr »

Damocles schreef:Mooi!

Maar kan je niet de motor langs de achterkant monteren? Het lijkt me niet zo handig dat de kogelomloop er uit moet als je van motor zou willen veranderen.
Het gat is door en door, ik zou de motor dus via de achterzijde weg kunnen kantelen :lol:
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door spikee »

Zoek eens naar de FS4 frees machine en de FS4 lang. Ik heb het lang model en het is wel erg fijn om dat extra stukje ruimte te hebben. Het bedrijf verkoopt ook het frame los. Afh van je kosten is dat misschien een goede afweging (weet je meteen wat allemaal past)
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door skillalot »

@Spikee
Heb je ergens wat foto's en ervaringen met je machine staan?
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door spikee »

is een top ding , niks mis mee. Super steving , hoge kwaliteit en redelijk geprijst.
Zal eens zoeken naar wat foto's. Enige wens is een spindel met ATC ... maarja geld
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb gezocht.. maar niets gevonden.. plaats een een plaatje van die FS4?
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: EG CNC Machine (ontwerp stadium)

Bericht door Tiny »

Plaats reactie