CNC portaalfrees zelfbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
kooij

CNC portaalfrees zelfbouw

Bericht door kooij »

Hallo allemaal,


Ik ben sinds lange tijd van plan een cnc gestuurde frees te bouwen en nu moet het ervan gaan komen. Ik wil een bereik van ca. 100 x 70 cm, dus word het een portaalfrees.
Ik wil het geheel gaan opbouwen met een alu/stalen frame.

Geleiding lange zijde: 30 mm geharde as met lineaire kogellagers
Geleiding korte zijde: 25 mm geharde as met lineaire kogellagers
Geleiding Z as: 25 mm geharde as met lineaire kogellagers

Als aandrijving heb ik onderstaande in gedachten. Ik wil dit rechtstreeks op de spindels gaan plaatsen (zonder vertraging), zal dat gaan?

De set voor wat grotere systemen. De set bestaat uit 2 stappenmotor van 2.5 Nm ( 23SM112-030-8W-S-2.5 ) voor de X en Y as, 1 stappenmotor van 1.7 Nm voor de Z as ( 23SM080-28-8W-F-1.7 ) en 3 bijpassende microstapdrivers ( SJ030 ).

Voor de verstelling zelf heb ik trapezium spindels in gedachten, ik ga dan zelf een moer maken om de speling weg te nemen (met een veer principe).

De freesmotor zal (voorlopig) een Kress worden, ik hoor daar goede berichten over. Zal alleen voor Non Ferro een veel te hoog toerental zijn, maar wellicht kan ik daar iets op vinden met frees diameter en voeding parameters...

Zou het met een stevige frameconstructie mogelijk moeten maken om in elk geval hout en kunststoffen te frezen, wellicht ook wat Non-Ferro spul.

Software welke ik wil gebruiken:

SolidEdge voor het ontwerpen
MasterCam + Virtual CNC voor het genereren van G-Code (geen idee of dat met deze pakketten lukt, moet ik nog testen.)
Mach3 voor het aansturen van de machine.

Tekeningen van dit alles moet ik nog maken (staat al wel op de planning), maar ik ben vooral benieuwd of iemand op/aanmerkingen heeft welke ik mee kan nemen in de ontwikkeling van mijn 1e CNC portaalfrees.

Wat ik ermee wil gaan doen: Kastdeuren, houten speelgoed, modelbouw onderdelen (schepen) en allerhande logo's e.d.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC portaalfrees zelfbouw

Bericht door Erik »

kooij schreef: Als aandrijving heb ik onderstaande in gedachten. Ik wil dit rechtstreeks op de spindels gaan plaatsen (zonder vertraging), zal dat gaan?
Niks mis met de hele opzet.
kooij schreef: De freesmotor zal (voorlopig) een Kress worden, ik hoor daar goede berichten over. Zal alleen voor Non Ferro een veel te hoog toerental zijn, maar wellicht kan ik daar iets op vinden met frees diameter en voeding parameters...
Aluminium e.d. kun je vergeten met die hoogtoerige Kress. Voor aluminium e.d. moet je denken aan toerentallen ong. 2000rpm. Wellicht een systeempje om spindelmotor makkelijk te wisselen?
kooij schreef: SolidEdge voor het ontwerpen
MasterCam + Virtual CNC voor het genereren van G-Code (geen idee of dat met deze pakketten lukt, moet ik nog testen.)
Mach3 voor het aansturen van de machine.
De eerste 2 pakketten heb ik geen ervaring mee, Mach3 is in ieder geval het beste wat goed onder Windows draait. Een beetje teveel toeters en bellen naar mijn smaak.

Gr.

Erik
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: CNC portaalfrees zelfbouw

Bericht door MJB Agribouw »

Hallo Kooij,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een soortgelijke portaal. (Iets kleiner bereik), maar kwa software in principe gelijk. Gebruik je SolidWorks als tekenpakket?

Ik ben zeer benieuwd naar een schets/plaatje/foto van je portaal. Ik vind de diameters van de rechtgeleiding nogal zwaar klinken...


Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: CNC portaalfrees zelfbouw

Bericht door MJB Agribouw »

Is dit draadje wel/niet verplaatst naar algemeen?

Als wel dan kan hier een 'slotje' op...
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: CNC portaalfrees zelfbouw

Bericht door create »

offtopic

Nee Marien nog niet, het gaat over een alu/staal frame dus laat hem voorlopig hier even staan.

gr Create

ontopic

Ben ook benieuwd naar het eerste plaatje van het ontwerp
kooij

Re: CNC portaalfrees zelfbouw

Bericht door kooij »

MJB Agribouw schreef:Hallo Kooij,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een soortgelijke portaal. (Iets kleiner bereik), maar kwa software in principe gelijk. Gebruik je SolidWorks als tekenpakket?

Ik ben zeer benieuwd naar een schets/plaatje/foto van je portaal. Ik vind de diameters van de rechtgeleiding nogal zwaar klinken...


Marien
Ik teken in SolidEdge op dit moment, werkt prima tot nu toe.
Helaas is mijn webservertje dood, die moet ik opnieuw opbouwen, dus een plaatje kan ik even niet plaatsen. Ik heb een eerste schetsje gerenderd met het basis frame en 1 drager van het portaal.
De reden voor de dikte van de geleiding is dat de X + Z as op deze geleiding komt te "hangen" en ik er ook wat licht Alu werk op wil doen.
Lineare rails vind ik wel erg prijzig, dus ik hoop met deze oplossing weg te komen. Ik maak het wel zo dat ik later alsnog een mooie kogelomloop geleiding aan kan brengen.

Ik zal een andere locatie zoeken voor de plaatjes, dat maakt het zoveel makkelijker.
Bert
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jan 2007 21:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: CNC portaalfrees zelfbouw

Bericht door Bert »

Hoi,

Waarom niet USBCNC i.p.v. MACH?
Draait prima op windows, zelfs op windows 2000 op
een oude PIII 450 MHz.
Geen tweaking van windows nodig zoals bij MACH.
Minder toeters en bellen, dus makkelijk in gebruik.
Werkt met USB i.p.v. parallele poort.

En natuurlijk nederlandstalig en support in het Nederlands.
Kijk en oordeel zelf, http://www.usbcnc.com

Groeten,
Bert
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: CNC portaalfrees zelfbouw

Bericht door aw »

kooij schreef: Als aandrijving heb ik onderstaande in gedachten. Ik wil dit rechtstreeks op de spindels gaan plaatsen (zonder vertraging), zal dat gaan?
Hoi Kooij,

Dat denk ik wel. Ik gebruik zelf de MSD-32-2.5 driver in combinatie met de 1.3 NM stappenmotoren die rechtstreeks gekoppeld zijn aan kogelomloopspindels met 20 mm spoed.

Mvg
Arthur
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: CNC portaalfrees zelfbouw

Bericht door boutje »

Bert schreef:Hoi,

Waarom niet USBCNC i.p.v. MACH?
Draait prima op windows, zelfs op windows 2000 op
een oude PIII 450 MHz.
Geen tweaking van windows nodig zoals bij MACH.
Minder toeters en bellen, dus makkelijk in gebruik.
Werkt met USB i.p.v. parallele poort.

En natuurlijk nederlandstalig en support in het Nederlands.
Kijk en oordeel zelf, http://www.usbcnc.com

Groeten,
Bert
Werkt het alleen voor freesmachines of ook voor draaibanken? :idea:
joepiejan
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2007 15:51
Locatie: Rotterdam

Re: CNC portaalfrees zelfbouw

Bericht door joepiejan »

Kijk eens op mijn "site" . Moet het zoiets worden ?

Groetjes
Jan
standard

Re: CNC portaalfrees zelfbouw

Bericht door standard »

hier het adres van een site waar volledige tekeningen op te halen zijn van de stalen "mech mate" en zeer veel overige info betr spindels_stappenmotoren, drivers mach etc.>www.mechmate.com

deze is gebaseerd op oorspronkelijke shopbot machine (usa)
forum van deze machine is zeer uitgebreid , niet alleen mbt deze machine maar ook alle overige cnc vragen (vacuum ,drivers software etc)
machine is voornamelijk voor hout kunststof en non ferro.
adres shopbot >www.shopbottools.com,


groeten
Plaats reactie