Bouw 2e machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
PaulBng
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door PaulBng »

Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
e.i. Genwys
Contacteer:

Bericht door e.i. Genwys »

Afgelopen dagen wat bekabeling gedaan , niet interessant om er een fotootje van te plaatsen.

De kabel naar de spindel is me nog wat onduidelijk, afgeschermd: ja , 1,5mm2: ja maar hoeveel polig?

Hier een paar foto's van de inverter en de stekker die op de spindel zit:
Inverter:
Afbeelding

close up van de aansluitingen:
Afbeelding

De connector aan de spindel:
Afbeelding

Omdat de connector 4 aansluitpunten heb, ga ik ervan uit dat er een kabel moet komen van 4-aders + afscherming. of gaat, of wordt er 1 aansluitpunt niet gebruikt bij de spindel?

Door een verhuizing ben ik de gebruiksaanwijzing nog eventjes kwijt van de spindel, iemand die een idee heeft hoe het aan te sluiten op USBcnc4? Ik heb deze print erbij gekocht:
http://www.damencnc.com/nl/software/usb ... sories/661
Afbeelding

Bedankt,
Cor
AnkoD
Contacteer:

Bericht door AnkoD »

3 aderig, + afscherming. meer is niet nodig. gaat alleen maar fout. spindel zit vast aan machine, en machine is geaard.
e.i. Genwys
Contacteer:

Oh ... ik snap hem ..... wel de 4 aansluitpunten gebruiken , maar de afscherming van de spindel vastmaken aan de machine zelf en de afscherming van de kabel gebruiken op een van de aansluitpunten.... correct? :-) ....... zo ja, duidelijk :-)

Thanks.

Iemand die weet hoe het allemaal aan te sluiten?, want er zitten wel een heleboel aansluitpunten op de inverter.

Cor
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

AnkoD
Contacteer:

Bericht door AnkoD »

e.i. Genwys schreef:Oh ... ik snap hem ..... wel de 4 aansluitpunten gebruiken , maar de afscherming van de spindel vastmaken aan de machine zelf en de afscherming van de kabel gebruiken op een van de aansluitpunten.... correct? :-) .......
je snapt m dus niet.

de spindel ALLEEN aansluiten met de 3 draden die voor het vermogen gaan zorgen. de afscherming van die kabel sluit je aan bij de VFD op de aarde. en niet aan de stekker van de Spindle, of aan de spindle. gewoon afknippen die afscherming daar en tape of krimpkous eromheen.

Ga je meer draden aansluiten en trekken heb je binnen notime een aardlus, en dan kan je lachen :| Not.

Graftakken-pleuris-internet-van-ziggo.
Laatst gewijzigd door AnkoD op 29 mar 2013 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.
e.i. Genwys
Contacteer:

@ Assink ,

Dank voor de link, als ik USBcnc aan de praat heb gekregen ga ik me met de spindel bezighouden :-)

Cor
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Aansluitschema:
http://www.jinlantrade.com/Stock%20files/0008.jpg
Linkje naar de manual:
http://www.jinlantrade.com/ebay/invertermanual.pdf
Instellingen:
3. I just tell you how to set up VFD as following
Firstly, adjust the PD013 to 8 (set the setting to factory setting)
Secondly, adjust the PD005 to 400
Thirdly, adjust the PD004 to 400
Finally, adjust the PD003 to 400
Finally, adjust the PD144 to 3000
Note: you should set PD013, PD005, PD004,PD003, PD144 in order. It mean you should firstly set PD013, then PD005, then PD004, then set PD003, finally set PD144.
Note: after you set the all above parameter, then please recheck the PD005, PD004, PD003 value is 400 or not to confirmed that you already set it. (note: please do not check the PD013, or all the setting will go to factory setting)
The reason we let you recheck is that if you do not set it at 400, then when you run the spindle motor, the spindle motor will be over-current, then the spindle will very hot and then within 5 minutes, it will broken.
Bron: http://www.cnczone.com/forums/diy_cnc_r ... _here.html
e.i. Genwys
Contacteer:

@ Assink; dat is mooi,met dat ga ik er denk ik wel uitkomen .... alhoewel ik wel wat tegenop zie om het aan te sturen via USB cnc ..... maar zal wat tijd nodig hebben, komende week goed de handleiding lezen en bovenstaand bericht lezen.

@ Anko: ok, nu is het me wel duidelijk , dank voor de goede uitleg, zeker met het plaatje van Assink weet ik welke ik aan moet sluiten. Maar welke aansluitpunten gebruik ik op de bijgeleverde connector, daar zitten dus 4-aansluitpunten op , ik begrijp dat ik er maar 3 van moet gaan gebruiken.

Afbeelding
Dat is de stekker op de spindel, staat alleen op 1,2,4,6 (mantel gebruik ik dus niet :-) )

3-aansluitingen gaan naar de spindel... zie dit plaatje.
Afbeelding
Ik zie dat wat tekst wegvalt omdat het plaatje wat groot is... er staat aan de rechterkant:
"connect to any one of spindle 3 input terminals" en dat staat er 3 keer.

Maar welke 3 aansluitpunten van de connector op de spindel moet ik gebruiken, want er zijn er 4?

Wederom bedankt,
Cor
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Pak eens een multimeter en zet hem ens op ohmse weerstand meten, en meet dan eens welke van die 4 aan de behuizing ligt... Die moet je niet hebben, de andere drie wel.
AnkoD
Contacteer:

Bericht door AnkoD »

Bij mij zit pin 4 niet aangesloten aan de behuizing dus dan gaat dat iet op.

Gewoon multimeter op doormeetstand, en alle 4 afgaan. Er blijft er dan 1 over die geen connectie met n andere heb. Hoe je die 3 aansluit op de vfd maakt geen hol uit. Draait ie de verkeerde kant op, gewoon 2 omdraaien.
e.i. Genwys
Contacteer:

Vandaag de spindel doorgemeten en idd, 3 van de 4 pinnen die zijn met elkaar verbonden , eentje niet.. Dus dat is opgelost :-)

Nu zit ik met een probleempje ivm het aansluiten.

Ik heb 2 solid state relais (stofzuiger & vacuumtafel)
En de VDF; voor de vdf heb ik dit printje gekocht bij damen:
http://www.damencnc.com/nl/software/usb ... sories/661
Afbeelding

Waar wordt dit printje op aangesloten? op de "out" op CPU4 ?
Maar waar worden de 2 relais dan op aangesloten? , volgens onderstaand plaatje wordt dit ook op "out" aangesloten :-s
Afbeelding
Dat printje heb ik overigens niet.

Laatste vraag (voor het moment) is over zekeringen. "moet" ik in de kast tussen de verschillende onderdelen nog zekeringen plaatsen , zo ja , wat voor soort zekeringen?

Bedankt,
Cor
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

het printje moet inderdaad via de out uitgang..

je moet 1 lang stuk flatcable namen en daar ter hoogte van beide printjes een stekkertje op knijpen...

elk printje gebruikt andere pinnetjes, afhankelijk waar je het 1 en ander voor gebruikt.

gezien dat je een vfd gebruikt zul je de solidstates niet voor tool/tooldir gaan gebruiken.. er zit een jumper op de solistates print die hem op mist/flood functie gaat zetten.....

dan kun je beide printjes gebruiken op 1 flatcable..

Ik heb ooit 3 printjes gebruikt via 1 flatcable.. omdat ik nog niet het nieuwe 0-10V printje had wat NPN OF PNP schakelde dus een opto printje moest maken voor wat relaitjes.. zie hieronder:

6139
6140

1 lange flatcable met bij elkaar 4 connectors op geknepen

[edit] lees net dat je de solidstates niet gebruikt, maar je afgebeelde printje moet op de out.... wil je toch solidstates dam kan je die via dezelfde uitgang aansluiten met meerdere stekkers

Relais zitten al op het nieuwe printje van damen zoals je kunt zien

qua zekeringen..

wat wil je zekeren..

ik zet meestal wel een 16A schakelautomaat op de regeaar
zekeringetje voor eventuele direct spanning invoeren op de cpu..

zekeringen voor je drives allemaal afhankelijk hoeveel alles gebruikt zeg maar ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
e.i. Genwys
Contacteer:

Mcgyver schreef: [edit] lees net dat je de solidstates niet gebruikt, maar je afgebeelde printje moet op de out.... wil je toch solidstates dam kan je die via dezelfde uitgang aansluiten met meerdere stekkers
Aye ...... dat printje voor de solid state relais heb ik dus niet :-s Heeft ook weinig zin dat ik het koop omdat ik de solid state relais onder elkaar heb , en ze niet op het printje kan zetten... :-s
Is er een andere manier, of moet dat printje er perse tussen , is het niet eenvoudigweg 4 draden van die flatkabel losknippen en die rechtsstreeks op de solid state relais aansluiten?

Mcgyver schreef: qua zekeringen..
....
....
zekeringen voor je drives allemaal afhankelijk hoeveel alles gebruikt zeg maar ;-)
*Dus en zekering op elke driver.
*een zekering op de VDF
*zekering voor de 12V voor de Vextop de USBcpu

Wat voor soort zekeringen?,glas zekeringen, van die automatische zekeringen die ook in de meterkast zitten , of van die plastic dingen met een stukje koper ertussen.?

De 12V gaat 3 ventilatoren aandrijven + de proximity switchen, ik zal morgen kijken of ik kan zien hoeveel ze verbruiken , maar als iemand al kan zeggen welke zekering ertussen moet , dan is dat natuurlijk ideaal.

De VDF is een 1,5KW , dat is 6,5A (denk ik) .. afzekeren dan op ? 10A ?
De drivers, dat zijn deze:
http://www.damencnc.com/nl/componenten/ ... uringen/23
HP 8078 7,8A 80V driver 1/256 microstep
Ook afzekeren op 10A?

Bedankt ,
Cor
Plaats reactie