Delta printer met 3 extruders

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

Staal op alu gaat vreten. Zeker bij de veelvuldige korte beweginkies die jij gaat maken. ik weet niet of je de BerryBot kent ? ( hij laat mooi zien op youtube hoe hij dat magneetverhaal opgelost heeft)

Als ik het goed zie monteer je je geleidingen nu zijwaarts in je machine ? Waarom heb je niet gewoon op de voorkant van de 2 profielen een plaat gemonteerd ( lekker stevig) of er 1 gepakt en ze op de voorkant gemonteerd ? Dat lijkt me veel makkelijker qua monteren, en de krachten worden ook beter verdeelt ( ook al heb je daar eigenlijk geen last van met je oversized geleidingen en de 3d printer toepassing )
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stef stuntpiloot schreef: 13 september?
Ik geloof dat er dan iets te doen is met een CNCzone dag oid. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb geen ervaring met extruders ( of andere 3D print zaken) maar volgens mij is zo'n lange bowden-aanvoer constructie geen voordeel. En door de motoren van de extruders onderin te plaatsen wordt de weg alleen maar langer.
Maar ik kan me voorstellen dat bovenin plaatsen weer andere problemen opleverd.

Een heel vreemd idee misschien, maar op elk wagentje van de armen een extruder plaatsen, dan zit het gewicht wel een beetje op de aandrijving, maar niet op de printkop, en het stukje bowden naar de printkop hoeft niet meer te buigen en is lekker kort.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik denk dat ik dan die cupjes maar overnieuw moet gaan maken van staal. Ik ga wel testdraaien met het alumnium, dat heb ik immers toch al liggen (en klaar)

De reden dat ik het aan de binnenkant heb is hoofzakelijk cosmetisch. het leek mij mooier om alles weg te werken dan dat er halverwege de printruimte nog aandrijfsnaren hangen en zo. Het zou inderdaad wel makkelijker geweest zijn om ze er recht op te monteren in plaats van haaks. Ik denk overigens niet dat dat een probleem gaat zijn met deze constructie, de lineargeleidingen en de profielen zijn sterk zat om de krachten van een 400 gram zware printkop te kunnen houden, ook bij hoge snelheden en acceleraties.

Ik heb bovenin ook overwogen ( extruder motoren plaatsen) maar op de karretjes nog niet, leuk idee! Ik heb bovenin en onderin overwogen en heb gekozen voor onderin (net onder het bed, gelijke hoogte met de drivers) om twee redenen:
- Bowden kabels zijn net zo lang als ik ze daar onderin plaats of bovenin
- Als ik ze onderin plaats heb ik gelijk een mooie plek om de rollen met filament te plaatsen, bovenin zou ik daar geen ruimte voor hebben.

Bowden en direct drive hebben beiden voor en nadelen, het nadeel is duidelijk, er zit altijd iets speling in de slang met filament, het voordeel is dat de printkop zelf veel lichter kan (hij weegt nu 15% van wat hij zou wegen met de motoren en constructie die daar bij hoort er op) Beide methoden worden overigens veel gebruikt in de print markt en ik zie dat printers met bowden constructie zeker een net zo'n mooie afwerking van het geprinte object kunnen hebben. Goed afstellen dus lijkt het op.

Het nadeel overigens van extruders op de wagentjes is de aanvoer van plastic naar die extruders

Deze snelheid wil ik overigens kunnen halen met mijn printer, met behoud van kwaliteit:

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

Kijk iedereen bang zijn dat ie zijn mooie foto's topic dicht gooit :lol: tig racties in 1 dag...

Ps. die berrybot ken je al denk met je ontwerp, maar hier hoe hij het deed: The Dimple Die Zero-Lash Magnetic Joint End Effector

Als je nou een profiel pakt van de halve dikte van die andere profielen en die tussen twee liggers kwakt, ligt je geleiding nog steeds mooi verdiept en recht ( je hebt dan wel een duur u profiel gemaakt, 1 profiel was genoeg geweest denk ik ;-) )

De extruder op de wagentjes lijkt me ook wel leuk idee... en de aanvoer kan geen probleem zijn ? Gewoon boven op de machine 3 rollen naast elkaar monteren die van binnenuit afrollen en door 1 geleider met 3 gaatjes wordt gevoerd ? omdat je nu eenmaal niet ineens heel hoog print en dan weer laag, maar je machine laagje voor laagje ophoog kruipt gaat dat perfect denk ik, je eet het overtollige materiaal weer op als je omhoog komt..
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Berrybot ken ik inderdaad, ik heb zijn filmpjes gezien. Ik heb alleen niet gezien dat hij zijn cupjes van een ander metaal had gemaakt.

Ik snap niet helemaal wat je hier uitlegt, wat voor profiel moet waar tussen?

Extruders op de karretjes is niet mogelijk, je bent inderdaad niet de hele tijd met de extruder naar boven en naar beneden aan het vliegen tijdens het printen, maar om van links naar rechts te bewegen moeten de karretjes veel bewegen. de extruders zullen constant op hoge snelheid heen en weer gegooid worden en als een idioot aan de rollen plastic trekken.

In dit filmpje zie je wat beter hoe veel het nog beweegt om op alle posities bij het bed te komen:

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

dat wist ik al...ik vindt het wel meevallen, je rol zal niet recht afrollen he, maar spiraal vormig ( dus verend ).. dus de meest bewegingen (omhoog) zijn geen probleem, en als je auto level gebruikt, is de spool al op zijn max getrokken ( en ook daar zal niet heel veel weerstand op mogen zitten.. ik zeg...ik denk dat het werkt.
Ik denk eigenlijk dat het gewicht van de extruder meer impact zal hebben dan de drag van de spool.

Maar anders doe je dit misschien ?

extra armjes nodig... maar ook wel slim om de afstand kort te houden tov de kop.
CNC you later
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Ah dus dat bedoel je, ja dat is best een goed idee eigenlijk, eens kijken naar de mogelijkheden. Ik heb niet gek veel geld meer, ik ga hem eerst even afmaken met de zaken die ik hier al heb liggen, als hij eenmaal draait komt de upgrade ronde. Dat hoort immers ook bij het prototypen.

Even zien wat ik nu gehoord heb:
- Extruders ergens anders plaatsen dan naast het bed
- Stalen kogel linkjes in plaats van aluminium

(ik hou een lijstje bij met tips ;) )
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door DaBit »

Extruders op de karretjes, en met een bowden-constructie van rol naar extruder toe?
Dan buigt de aanvoer-bowden als een gek als de karretjes op en neer gaan, maar word er niet als een gek aan de rol getrokken. En veel extra vermogen kost het niet om zo'n extrudertje met een rotgang op en neer te gooiden.

Het systeem met die extra armpjes vind ik trouwens wel nog mooier. Korter stukje tussen extruder en printkop, en de extruder beweegt relatief niet zoveel en vreet dus ook minder vermogen voor acceleratie/deceleratie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door stef stuntpiloot »

Nou ik ben op de helft van een onaangenaam klusje. Ik heb kogels waarop de stangen bewegen en die moeten aan de printkop vast gemaakt worden, ik heb dit geprobeerd met lijm maar dat blijft niet betrouwbaar zitten. Wat ik nu gedaan heb is de kgeltjes vlak maken een 1 kant en dan center boren, boren, tappen zodat ik ze met een M3 boutje vast kan zetten. Nog 6 te gaan, hier een tussenstand:

Afbeelding
https://farm6.staticflickr.com/5556/147 ... a029_o.jpg

Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3901/149 ... 834f_o.jpg
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door Zee&Zee »

Mooi hoor !
Lijmen zou ook goed moeten kunnen hoor (met de juiste lijm!). Staat ook in een filmpje van die berry bot uitgelegd hoe hij het lijmt trouwens.
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kogels boren / tappen ?? Dan zijn dat niet de kogels die ik me voorstel. Een kogellagerkogel is in de buurt van 64 HRc, daar boor je zomaar niet in. Maar blijkbaar bestaan er ook ongeharde kogels. Of je daar geluk mee heb , weet ik niet. Nu even wel, maar voor de werking slijt gehard natuurlijk minder.
Maar goed eerst maar werken met die printer, tegen de tijd dat je last van slijtage krijgt kun je altijd nog zien of het opweegt om geharde kogels te gebruiken.
( misschien dat het in deze gunstig is dat je alu cupjes gebruikt, ik zou er dan wel wat molycote op smeren )

Als ik zo die cupjes op die kogels zie zitten, vind in de diameter van de cupjes wat klein, maar dat is puur gevoel. Zijn daar ontwerp tekeningen voor, of heb je die verhouding zelf ontworpen ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Delta printer met 3 extruders

Bericht door ruudpg »

Het gaat er wel heel erg mooi uit zien zo!
Gevoelsmatig lijken mij de verbindingsstangen tussen gegeleidingen en printkoppen wat kort, is het niet zo dat als deze iets langer zijn dat je de printkoppen dan ook sneller kunt bewegen?
Plaats reactie