Kistje Printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, ik heb al gezien dat bij PETG veelal gebruik wordt gemaakt van een "Speciale Pritt-stift"
Stringing is vooral als je veel ijlgang bewegingen hebt, waarbij de nozzle van hot naar her moet..
dat zal met een kistje op zich wel meevallen..
en 't is makkelijk genoeg weg te werken met een heteluchtpistool.. Braampjes op Freeswerk hou je ook..
'k heb vandeweek ook al op Youtroep gezien dat bij bepaalde merken Filament de rol in een Ziplock Bag zit ingepakt, da's maatregel 1 om vocht buiten de deur te houden.. Silicagel lijkt me een goede tweede..
'k ben daar wel mee bekend.. 'k heb veel PU gegoten, en als je dat bij een te hoge luchtvochtigheid doet, dan is het resultaat net kroepoek :lol:
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Quepee »

Nog geen mm geprint en het al over stringing hebben :')
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Re: Kistje Printen

Bericht door bartbrouwer »

https://www.amazon.nl/GoMaihe-Voorraadd ... B08JTH2NZJ

Hier past ook heel mooi een rolletje filament in. Maak er nog een 6mm slangkoppeling op en je kunt je filament rechtstreeks in je printer klikken
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 18 mar 2024 21:15 Nog geen mm geprint en het al over stringing hebben :')
ach.. dat is net als in onze tienerjaren.. toen we't al over strings hadden.. maar onze "Broekpython" alleen nog maar gebruikten om te plassen.. :lol:

zie dit als "Voorlichting"
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Re: Kistje Printen

Bericht door bartbrouwer »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

eh>?...wait.. zie ik daar een Luchtdichte Bewaardoos?.. waar je een Rol Filament in kan stoppen, en dan door dat nippeltje naar buiten trekken?.. Da's wel een idee ja!.. zakkie SilicaGel erbij.. and Bob's your auntie!
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Kistje Printen

Bericht door P1-Engineering »

andrefc101 schreef: 18 mar 2024 06:29
DaBit schreef: 17 mar 2024 23:14 Nozzle bij pauze gauw naar een apart plekje laten gaan, bij einde pauze/verder gaan primen, afvegen aan een stukje siliconen, en meteen weer verder.
Jeetje, dat doet die Bambu allemaal zelf. Maar die had Arie zeker ff over het hoofd gezien in al zijn research.
:lol: :lol:
Het leven is zo fijn met een Bambu. Bijna net zoals een freesmachine met een professionele besturing :lol:
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Kistje Printen

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 18 mar 2024 13:58
Nog een dingetje.. mijn Brother Labelprinter heeft diverse maten labels, en de printer herkent ze door een gaatjes patroon in de voet van een Rolletje labels.. zou dat voor 3D printers ook niet een idee zijn?
Bij Bambu filament zit er een RFID chip in de rol. Zodra je het in de AMS gooit leest ie de materiaalsoort en kleur uit. Hoeveelheid nog op de rol wordt ook bijgehouden, wanneer je tekort komt krijg je een waarschuwing voordat je start met printen. OF nog mooier, stop er een verse rol bij (sister tool ;) en hij gaat naadloos verder met het verse rolletje. 8)
AMS is ook gelijk je droogbox, zit silica in en een vochtsensor.
Echt het drogen van het filament kan je trouwens alleen doen door te verwarmen, silica is puur om vocht op te nemen wat anders in het filament gaat zitten.

Sta er nog steeds van te kijken dat ze het kunnen maken voor het geld.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 18 mar 2024 22:11 Bijna net zoals een freesmachine met een professionele besturing
Nou... Ik heb met diverse Heidenhain besturingen gewerkt.. maar de modernere?.. laat maar.. maar da's weer een heel ander onderwerp..
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Kistje Printen

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 18 mar 2024 13:58 Wacht even.. Rijgklemmen.. die kan ik ook printen..
Nou, voor die paar centen zet ik de printer niet aan: https://nl.aliexpress.com/item/1005006099918599.html
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

mjeuring schreef: 19 mar 2024 12:16
Arie Kabaalstra schreef: 18 mar 2024 13:58 Wacht even.. Rijgklemmen.. die kan ik ook printen..
Nou, voor die paar centen zet ik de printer niet aan: https://nl.aliexpress.com/item/1005006099918599.html
Ja.. daar zeg je zo wat.. Die had ik nog niet eerder gevonden.. omdat ik er nog niet naar gezocht had.. aan de andere kant..

een paar adapters om bijvoorbeeld je EdingCNC CPU erop te monteren, of een UIO-10, Tuurlijk.. daar zijn al DinRail adapters voor.. maar die kosten ook aanzienlijk meer..
en een Adaptertje om andere Periferie op te monteren, die spuug je er ook zo uit..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is door iemand hier ook al een keer genoemd, "GridFinity"... dat moest ik even opzoeken.. maar als ik het goed begrepen heb zijn dat Modulaire bakjes, met veelvouden van 7 als basis maateenheid.., hoogtes lopen per 7 mm op, en de kleinste bakjes zijn 42 x 42 mm, dus.. 2x1 is een bakje van 84 x 42, 2x2 is 84 x 84.. enzovoorts.. mooi idee.. Hou ik ook even in mijn achterhoofd.. alleen jammer dat de Ladekast bij de Draabank nou niet bepaald op veelvouden van 7 is gemaakt.., dan hou je weer een Randje over.. Maar daar is ook vast wel een oplossing voor te printen.. :lol:
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

Qidi Q1 pro is vandaag gereleased. Bambulabs P1 competitie. Zitten nog wat nieuwigheden quirks aan, maar ziet er verder goed uit.
https://eu.qidi3d.com/products/q1-pro-3d-printer
€470

Staan sinds vandaag ook reviews op YouTube.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

't kriebelt nog steeds.. helaas gooide mijn APK roet in de maaltijd.. Maar.. er staan wat orders op de rol.. dus dat moet goed komen..
die Qidi ziet er aan de buitenkant in elk geval goed uit.. en die verwarmde kamer ja.. da's een "Nice to have" blijkbaar kan deze machine ook overweg met vezelversterkte filamenten, hij kan met de eigen slicer, maar ook met Prusa en Orca overweg.. nie gek..helemaal niet gek..

Ik ga de Youtroep reviews even begluren denk ik...

de Auto is door de APK, dus ben ik daar weer even vanaf, wel moet ik de remblokken dit jaar vervangen volgens de monteur, maar dat zal me niet meer kosten dan de prijs van de blokjes, want zoiets kan ik zelf.. en als bij "de buren" de brug een keer vrij is, dan hoef ik niet eens op mijn knietjes te zitten (want dat gaat nu nog niet echt)

Ondertussen borrelt het van de ideetjes van dingen die ik kan printen..
Plaats reactie