wat is de makkelijkste manier?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

wat is de makkelijkste manier?

Bericht door Swets »

Afbeelding

huis voor een pompje....
maar hoe neem ik nu het makkelijkste een vorm over van het onderste blok naar het bovenste blok?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door Swets »

niemand dus.... tja...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door clements »

In assembly mode, edit bovenste part. Dus niet apart openen maar bewerken vanuit assembly.
Dan schets aanmaken en contouren overnemen met convert entities
Bovenste part is dan wel 'afhankelijk' en verbonden met de onderste. Normaal wil je dat eigenlijk niet maar het kan soms makkelijk zijn.

In dit filmpje word deze vraag, en ook andere van jou uitgelegen
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door Swets »

dus normaal teken je alles nog een keer?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door assink »

Hoeft niet, je kunt contouren gewoon overnemen.
Dacht dat er een sketch commando was dat convert entities heet?
Dan kun je vlakken of edges aantikken wat dan sketch lines worden op je plane/vlak.
http://help.solidworks.com/2015/English ... tities.htm

Sorry dat ik niet zo snel meer reageer op je SW vragen, maar ik werk er niet meer mee dus ik moet het altijd nakijken :roll:
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door clements »

ik krijg het linkje naar de youtube niet goed, maar als je die bekijkt wordt het redelijk goed uitgelegd.

convert entities neem je de lijnen over. Als je dan in het bovenstuk de maten aanpast gaat het onderste deel ook gewoon mee.
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door Swets »

nog zo een??

Afbeelding

ik wil die U-tjes en Y-tjes net zo uithollen als die twee in de midden...
Hoe... Ik wilde het met een Swept Cut doen (had ik bij die rechte ook gedaan), maar bij die U-tjes wil dat al niet lukken...

iemand?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat komt omdat het niet past bij de bocht.
Als je het ruwmateriaal van die U helemaal weglaat, die frontaanzicht van de U tekend, inclusief die uitholling. En met een swept boss, het materiaal maakt. Probleem is wel dat de radius 'in de holte' moet passen in de bocht. Als je de contour van de binnenbocht neemt als leiding, wordt de buitenbocht misschien wat ronder, maar past het wel.
Voor die Y moet je waarschijnlijk in 2 stappen werken.
Er zijn vast meer oplossingen, maar hangt ook een beetje af wat je nu eigenlijk precies wilt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door Swets »

ik ben een soort 5/3 ventiel aan het maken :-) voor water hoor...
ik was eerst van plan wasmachine klepjes te gebruiken.... maar dan heb ik er een paar nodig... plus dan staan er altijd een paar bekrachtigt.... dus gebruiken stroom, worden heet, gaan kapot....
en ik dacht op deze manier gaat het misschien ook.... motortje, draadeind om hem heen en weer te schuiven... misschien 3 micro switchen voor de posities...
en ik zal misschien wel ergens iets lek hebben, maar als ik het zo maakt dat het lekwater terug loopt in het reservoir ? kort om.... allemaal ideeën dus...

ik ben water cooling op een aantal computers aan het maken.... en ik wil buiten een radiateur hangen..... zodat ik de warmte (zomers) buiten heb.....


Afbeelding

2 open poorten in de midden.... water rechtdoor, naar de radiateur buiten....

maar in de winter , als het koud is, is het wel zonde om met de kachel aan te gaan zitten, en de warmte van de computer naar buiten te gooien....
dus...

Afbeelding

De 2 buitenste poorten is een radiateur binnen.... zodat ik de warmte binnen hou....

Afbeelding

situatie 3, is een probeersel... kijken als ik koude water van de buitenradiateur door de PC's en door de binnen radiateur stuur, kijken of ik di binnen radiateur dan als een soort van airco kan gebruiken....

dat is zo'n beetje de bedoeling.... of het wat wordt? maar ja als je het niet probeer....

ik heb al een paar koelblokken af....

Afbeelding

Afbeelding



edit: die Y is wel erg moeilijk... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef:Dat komt omdat het niet past bij de bocht.
Als je het ruwmateriaal van die U helemaal weglaat, die frontaanzicht van de U tekend, inclusief die uitholling. En met een swept boss, het materiaal maakt. Probleem is wel dat de radius 'in de holte' moet passen in de bocht. Als je de contour van de binnenbocht neemt als leiding, wordt de buitenbocht misschien wat ronder, maar past het wel.
Voor die Y moet je waarschijnlijk in 2 stappen werken.
Er zijn vast meer oplossingen, maar hangt ook een beetje af wat je nu eigenlijk precies wilt.
hmmm ik denk jij kom wel met tips voor die Y .... is die opeens weg.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef:hmmm ik denk jij kom wel met tips voor die Y .... is die opeens weg.... :-)
Soms moet er even iets anders gebeuren. ;-)
Ik heb geen SW op m'n laptop (op schoot) en moet er zelf even naar kijken, uitleggen met tekst vind ik altijd behoorlijk moeilijk.
En dan weer een aantal klanten die van alles willen.

Ik zou denk ik gewoon een bolkopfreesje pakken van de gewenste diameter, en gewoon de hartlijn programmeren. Maar jij wilt natuurlijk ook weten hoe je dat dan tekent.

Vanavond even zien dat ik een voorbeeldje verzin.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door DirkSchipper »

Swets schreef:nog zo een??

Afbeelding

ik wil die U-tjes en Y-tjes net zo uithollen als die twee in de midden...
Hoe... Ik wilde het met een Swept Cut doen (had ik bij die rechte ook gedaan), maar bij die U-tjes wil dat al niet lukken...

iemand?
In plaats van een centrale sweep-lijn te gebruiken, zou je ook een guided lofted cut kunnen doen.
Je moet dan die halve cirkel aan beide uiteinden van de U tekenen, en de randen van de U als guide gebruiken.
Als het 'gootje' niet dieper mag worden op de plekken waar de afstand zul je op beide halve cirkels mbv. constructielijnen de diepte moeten dimensioneren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door DaBit »

Swets schreef:situatie 3, is een probeersel... kijken als ik koude water van de buitenradiateur door de PC's en door de binnen radiateur stuur, kijken of ik di binnen radiateur dan als een soort van airco kan gebruiken....
Met die SW vraagjes kan ik je niet zo goed helpen (te lang geleden), maar die vraag kan ik wel beantwoorden: nee, dat gaat niet werken tenzij je gigantiwche oppervlakken gebruikt en een heel hoog luchtdebiet. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten is gewoon te laag. Been there, done that.

Als je toch wat buiten neer gaat zetten zou ik een bong-koeler overwegen. Wel met aparte waterkringloop dan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door Swets »

DaBit schreef:
Swets schreef:situatie 3, is een probeersel... kijken als ik koude water van de buitenradiateur door de PC's en door de binnen radiateur stuur, kijken of ik di binnen radiateur dan als een soort van airco kan gebruiken....
Met die SW vraagjes kan ik je niet zo goed helpen (te lang geleden), maar die vraag kan ik wel beantwoorden: nee, dat gaat niet werken tenzij je gigantiwche oppervlakken gebruikt en een heel hoog luchtdebiet. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten is gewoon te laag. Been there, done that.

Als je toch wat buiten neer gaat zetten zou ik een bong-koeler overwegen. Wel met aparte waterkringloop dan.
nou me verhaal was niet compleet..... ik heb nog zo verrijdbare arco staan.... die wilde ik voorzichtig uit elkaar slopen, en het koudeblok ook in het water reservoir hangen, en de warme kant gewoon buiten...

ik wil het water (in de zomer) gaan koelen naar bijvoorbeeld een graad of 7 (ik wil geen condens in de computers)
dus dan is die water een stuk kouder dan de binnenlucht?

of gaat dat ook niet werken?

die airco (met zo slang naar buiten) is zo ook k#t... ik heb hem al verbouwd naar 2 slangen naar buiten, dus de warme kant is nu dus helemaal afgesloten van de te koele kamer.... maar ja dan ligt wel de warme slang in de zelfde ruimte.... dus ik dacht.... dat ding helemaal naar buiten.... die gebruiken om water te koelen, en dat naar binnen.... ?!?

tis ook zomaar een beetje voor de hobby he.... dus niet omdat het moet, maar omdat het kan....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie