CamBam Tutorial 3D STL - probleempje van Roy

Moderator: Moderators

Plaats reactie
roybakker
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jan 2011 16:13

CamBam Tutorial 3D STL - probleempje van Roy

Bericht door roybakker »

ik heb de afgelopen tijd niet zo heel veel tijd gehad maar heb toch wat getest. ik heb echter nog steeds problemen met cambam. ik heb dit keer wel de cb file bewaard. ik heb een programma gemaakt dat het hier voor al behandelde unimog logo zou moeten uitfrezen. het voorbewerkingsprogramma en het programma voor de nabewerking werken niet goed bij mij. het begint bij bijde goed maar na verloop van tijd freest hij dwars door het product heen. het voorbewerkingsprogramma freest aan het eind zelfs de hele stierenkop weg. ik heb het gesimuleerd in cncsimulator en daar krijg ik hetzelfde resultaat dus het licht niet aan turbocnc.

ik heb dit keer wel de cb file bewaard.

iemad die mij kan vertellen wat ik fout doe?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL

Bericht door Barcosmurf »

Ik heb UOXH_voor in EMC2 geladen en vrijwel op het einde, regel 8107 duikt de frees van z2 naar z-30 om de U en O te frezen.
Hoe ziet dit logo er eigenlijk uit in relief?
Het lijkt in de verkeerde volgorde getekend te zijn of het niveau de verkeerde kant op (i.p.v. 10 mm omhoog de diepte in), nu wordt eerst de stierenkop, gevolgd door een pocket U&O gefreest als ik het goed zie, i.p.v U&O met daar in relief bovenop de stieren kop.

Wil
edit: Deze U&O bedoel ik die op z-30 ligt in de G-code omdat zo ook im de tekening is
4191
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL - probleempje van Roy

Bericht door Arie Kabaalstra »

't probleem zit em volgens mij in het feit dat CamBam moeite heeft met het platte vlak..
als je de bewerkingsdiepte minder diep zet, dan gaat ie NIET meer dwars door het model heen..

Ik heb getest met 29 mm diepte, en dan blijft ie erbuiten..
Alleen moet je je boundaries dan wel aangeven met een Bounding Box.

't ziet eruit als een "bugje".. ik geef het door aan Andy Payne..
roybakker
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jan 2011 16:13

Re: CamBam Tutorial 3D STL - probleempje van Roy

Bericht door roybakker »

@Barcosmurf: verkeerd getekend? dat snap ik niet helemaal. kun je ook iets verkeerd tekenen? het onderste vlak is een extrude met daar op de U met de ring ook als boss waar een facecut op gemaakt is om het ronde bovenvlak te krijgen. boven de U met de ring is vanaf een plain een extrude to next gedaan om de ossenkop te krijgen. vervolgens een paar faceblends gemaakt en geëxporteerd als .stl

@Arie
jou uitleg vind ik beter. Dan licht het tenminste niet aan mij :mrgreen:

Het licht dus in ieder geval niet aan tuboCNC. dat is dan weer mooi. Kan ik turbocnc voorlopig nog even aanhouden. Deze machine is ook alleen om te oefenen voor het "echte werk" en zal later alleen graveerwerk voor zijn kiezen krijgen. Er staat hier namelijk ook een 5 assige machine met een osai dos besturing. Deze machine moet het echte 3d freeswerk gaan doen. Dat zal nog wel een lastigere klus worden. We hebben hier ook wat simpel 2,5D werk voor daar gaan we mee beginnen en later 5 assen proberen te benutten. Hier hebben we nog wel een Cam pakketje voor nodig en ik ben bang dat dat niet meer gaat lukken met een CAMBAM pakketje van een paar honderd euro. Iemand op dit forum die advies kan geven bij de keuze voor CAM software voor een dergelijke machine? Waar moet je op letten wat zijn de verschillen? En wat maakt het verschil?
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL - probleempje van Roy

Bericht door Barcosmurf »

Arie heeft met een beperkte boundary box laten zien dat die wel goede g-code uit cambam krijgt.

In het verleden heb ik zelf ervaring gehad met in verkeerde volgorde tekenen dat cambam deze volgorde van tekenen volgde en ik de G-code blokken moest omwisselen voor een goed resultaat. Uitgaande van een 2D tekening (ik neem U voorbeeld) base , ossekop en U&O en deze extruden kwam ik verkeerd uit, terwijl base extruden, U&O erop copieren en extruden en als laatste ossekop erop copieren en extruden gelijk de goede G-code. Als ook dat het me weleens overkomen is dat ik een 2e copie in het 2D vlak heb laten staan van wat ik had geëxtrudeerd door 2 keer copieren en dit over het hoofd heb gezien door solid renderen i.p.v. transparant.
Maar dat is hier niet van toepassing omdat met een beperkte boundary box wel goede G-code eruitkomt

Wil
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 3D STL - probleempje van Roy

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die Boundary Box is er alleen maar om een "nieuwe" boundary aan te geven..

Omdat ik om het horizontale vlak te omzeilen de diepte minder groot had ingesteld, kwam de frees niet meer om de omtrek van het "voetje" en moest ik handmatig een boundary aanmaken

het "probleem" met horizontale vlakken, moet ik nog even testen, en dan kan ik het naar Andy Payne doorsturen.

wat ook kan schelen is het programma waarmee je je 3D model maakt, en hoe goed het model is..
roybakker
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jan 2011 16:13

Re: CamBam Tutorial 3D STL - probleempje van Roy

Bericht door roybakker »

nou ik heb weer wat zitten proberen maar het werkt nog steeds niet ook niet als ik maar tot -27mm ga. al voor dat de ossenkop klaar is verdwijnt de frees rechts boven in de hoek uit beeld (in cnc simulator) over vervolgens links onder weer in beeld te komen en weer naar rechts boven te gaan maar op diepte dwars door de kop heen. het model heb ik getekend in NX7, ik zal daar nog eens naar gaan kijken.
Plaats reactie