constraints vraagje...

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door Swets »

Afbeelding
(plaatje is klikbaar)

met een beetje hulp van Hugo is het toch (weer) gelukt.....

en inderdaad is het met reference line..... alleen moet ik nog ff door proberen met die reference line... want die is iedere keer weer weg?
als ik uit de sketch mode gaat zijn ook die lijne weer weg? en als ik terug gaat, blijven ze weg?

(ook raar dat in die tutorial die Mie stuurde niets (volgens mij) over die reference lijn gezegd wordt?)

misschien dat iemand daar een simpel antwoord op heeft.....

verder nog eens goed me kogelomloop spindel bekijken... om hem nog eens goed na te maken....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
mie
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 jul 2010 00:12
Locatie: Tilburg

Re: constraints vraagje...

Bericht door mie »

Ik heb alibre nu ook geinstalleerd en is gekeken naar die tutorial, der klopt niet veel van idd.
Zonder hartlijn te tekenen lukt het niet (spaceclaim ziet zelf hartlijnen bij circels).
In scetch 1 maak ik een extrusion (as).
scetch 2 een cirkel en een hartlijn door het hart van de as en dan helical cut.
Die hartlijn is idd weg maar dat vind ik vrij logisch , die circel die je hebt getekend om een helical cut mee te doen zie je toch ook niet meer. Als ik op scetch 2 ga staan en dan rechter muisknop en edit komt de circel en de hartlijn toch weer terug (ik zag hem niet omdat hij bij mij gelijk lag met de z as) als ik helical cut weer aan klik ziet hij de hartlijn nog.
succes
Mie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door Swets »

maar leg mij nu eens uit hoe je makelijk die lijn door de hart van die as tekent?

daar zit ik nogal mee te rommelen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wanneer je harlijn van de kogelomloopspil op een as van het assenkruis ligt, ( bv. de Y-as).
Dan teken je die beruchte hulplijn ( reference line ) en zeg je met de constrains: Collineair, en klik je op de Y-as in het objecten lijst links, en op die hulplijn die je net getekend hebt. Als ie doet wat ie moet doen springt dan die hulplijn op de goede plek. (dus misschien handig om die hulplijn eerst even bewust naast de plek te tekenen waar die ongeveer moet komen).
Wanneer je spilletje niet op die Y-as ligt, moet je met insert-Axis, komt er een menuutje (select geometry) en klik je de cilinder aan van de schroefspil. Er wordt een extra as gedefinieerd in je object lijst. Met deze Axis<4> waarschijnlijk kun je dan weer hetzelfde geintje uithalen als eerder met die Y-as. Als je elk boorgat van schroefdraad wilt voorzien ben je dus nog wel even zoet ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door Swets »

nee... oke , nog een keer....

eerst aktiveer ik de 2D skechtmode, en ik selecteerd de ZX_plane.
dus de y-as wijst nu naar me toe....

dan teken ik op het groene puntje (0,0,0) een circel van 16 mm
...

oke tot zo ver simpel....

dan maak ik met een extrude boss van de circel een staaf...
sketch<1> To Depth, Depth 350mm

dus nu heb ik een staaf van 16mm rond, en 350mm lang... die precies op
Y-as ligt...

en nu...welk vlak moet ik in de 2dSketch mode nu selecteren om die reverence lijn (in het hart) van de staaf te tekenen....?

ik neem aan of de XY-plane of de YZ_plane?

ik heb nu even in de YZ-plane een lijn naast de staaf getekend, maar hoe ik hem nu in het hart moet krijgen?
en als ik uit de 2D sketch mode gaat, is de groene gestippele lijn weg? dus kan ik hem ook niet in de midden krijgen....

dus ik zal wel weer iets helemaal verkeerd doen?


jij zegt , dat je met constrains de lijn goed zet..... (maar zal wel dom zijn) ... maar in 2D heb ik geen constrains, en als ik niet in 2d zit, heb ik wel de constrains, maar dan zie ik de stippellijnen niet meer?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door Swets »

Het lukt namelijk wel... maar ik weet eigenlijk zelf niet hoe ik het nu doe... :-)

Afbeelding
(plaatje is klikbaar)

maar zo lijkt het het meeste op de spindels die ik heb....

Afbeelding
(plaatje is klikbaar)

en hier met moer....

maar helemaal vanzelf gaat het nog niet....

nog maar een beetje mee oefenen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jawel dat is nu juist de truc bij alle 3d tekenpaketten, dat je relaties maakt tussen je lijnen en cirkels en zodoende een juist gedefinieerde tekening maakt ( wordt ie grijs: fully defined). Zoek even tussen de icoontjes rechts ( als je in de sketch zit ), ik gok 3e van boven, die heeft een redelijk lang uitrol menu, daar zitten al die relatie/constains mogelijkheden. Vertikaal, horizontaal, concentrisch, tangent, midpoint, en waarschijnlijk nog een paar. Eigenlijk moet je binnen je 2d sketch eerst alle mogelijkheden van die constaints leren kennen voordat je doorgaat naar 3D.
Duidelijk een gerolde kogelomloopspil :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door Swets »

ga ik eerst dat eens bestuderen......

toch nog een vraag....

Ik had die spindel gemaakt, met de moer... en die via constrains aan elkaar geplakt, maar wel zo dat de moer nog kon schuiven over het draadeind....
en dat weg geschreven....

Afbeelding
(plaatje is klikbaar)

toen wilde ik het invoegen bij me totaal verhaal..... en ik het daar ook weer op zijn plek gezet, maar nu kan de z-as niet meer op en neer schuiven.....
ik heb de bovenkant van het draadeind vast gezet een de bovenkant van de rail..... en de moer vast gezet op dat U profiel,....
zonder het draadeind kon alles nog bewegen.... nu niet meer....

worden constrains niet mee genomen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Swets.. werk je met sub-assemblies, of kleun je alles in één grote assembly?.. als je een subassembly maakt die kan bewegen, dan moet je em editen als je em wilt verstellen in de totale (root) assembly..

Ik maak de gedeelten die moeten kunnen bewegen als sub assemblies aan, en voeg die in mijn rootassembly in..

Kijk ook even bij je constraints.. als ze schuingedrukt staan dan is er een conflict met een andere constraint..
ohja.. het kan ook wel eens schelen welk onderdeel je "beetpakt"..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door Swets »

ja... ik doe nu alles in 1 grote assembly....

en die open ik, en dan EDIT hier... en dan kan ik er weer nieuwe dingen bij zetten.... maar ik denk niet dat het zo de manier is....

maar ik zit nog zo maar te rommelen.... (dus let vooral niet op de maten en diktes enzo)

vind het wel leuk als het kan blijven bewegen...

maar kan ik alles wat aan elkaar vast zit ... ehhh het beste in één sub assembly zetten?... ik bedoel hoe kan ik er het besten mee omgaan....?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door lelieveld »

Ik Vind het G*Dverdorie knap hoor
Super swets!! ehh arjan
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door Swets »

@ Hugo

jij zei toch dat je bij RS components , cad files vandaan kan halen?

hebben ze daar ook boutjes en moertjes? inbusboutjes?

en kan ik die ook downloaden?

en wat is de link?

Alvast bedankt...

gaat echt steeds beter met dat tekenen.... vind het steeds leuker... :-)

@ Bert
Bedankt.... er gaat een wereld voor me open :-) met dat tekenen....
ik vind op deze manier teken zo leuk, omdat je het rond kan draaien, en verschuiven...
dus op die manier kan je goed bekijken of het allemaal gaat werken, enzo....

mijn manier van werken was altijd meer van ik begin gewoon, en als ik ergens tegen aanloopt, ging ik eens bekijken hoe we dat dan weer op ging lossen.....
maar dit is toch ook wel makkelijk..... ik denk dat er op deze manier minder dingen zullen zijn waarvan je achteraf denk... shitt ja dat gaat zo niet....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja er zijn natuurlijk een hoop sites waar je tegenwoordig 3D-CAD content kunt downloaden. ( volgens mij heb je er al een paar gevonden ;-), IGUS en kress ).
Een veelgebruikte is http://www.tracepartsonline.net en http://www.3dcontentcentral.com/default.aspx
en RS components http://nl.rs-online.com/web/ maar ik denk dat die alleen de content van een leverantier gebruiken.
Waar je je wel en niet hoeft aan te melden weet ik zo gauw niet. ( RS=aanmelden)

Nog even over dat sub-assembly verhaal, dat bewegen loop ik ook altijd tegenaan. Maar je kunt natuurlijk ook zeggen: wat vast zit zet ik in de assembly, wat in z'n geheel beweegd kan een sub-assy zijn. In dat geval moet de moer dus in de assy. Maar misschien komt er nog iemand die dit probleem weet te tackelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: constraints vraagje...

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef:Swets.. werk je met sub-assemblies, of kleun je alles in één grote assembly?.. als je een subassembly maakt die kan bewegen, dan moet je em editen als je em wilt verstellen in de totale (root) assembly..

Ik maak de gedeelten die moeten kunnen bewegen als sub assemblies aan, en voeg die in mijn rootassembly in..

Kijk ook even bij je constraints.. als ze schuingedrukt staan dan is er een conflict met een andere constraint..
ohja.. het kan ook wel eens schelen welk onderdeel je "beetpakt"..

ik heb soms schuingedrukte constrains, maar waarom begrijp ik soms niet.... dat kan je verder nergens vinden toch? waarom die een probleem heeft?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie