verschil kolomboor freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

verschil kolomboor freesmachine

Bericht door seldom »

Wellicht een domme vraag,
maar wat is het verschil tussen een zware kolomboor of een buitelaar / huvema bf 16 of 20 als basis voor een cnc freesmachine ?

Als je zware kolomboor koopt, voor stel 150,- en een losse kruistafel ? Je zou een 380v machine dmv freq regelaar mooi kunnen regelen. Zou je zo niet goedkoop en precies kunnen bouwen wat je wilt en zwaarder kunnen fresen?

mc ? lagers? z-as?
voorbeeld http://link.marktplaats.nl/153521530

gr seldom.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: verschil kolomboor freesmachine

Bericht door Mcgyver »

ehh onderandere een kruistafel met handwielenen nonius, een nonius op de Z as, z as hoogte regeling, lagering in de spinlde en evt een vergrendeling voor de z as .

En natuurlijk een spantanghouder met MK aansluiting di met een trek as vastgehouden word.

Kortom een kolomboormachine kan niet frezen maar een boor/freesmachine met kruistafel kan wel boren :lol:

en vergeet niet dat als je een losse kruistafel koopt dat je de "mast "waar de spindle op zit goed haaks moet monteren om een beetje nauwkeurig te zijn.
Je kan de kop van de boormachine namelijk niet uitklokken enzo.

Bovendien heb je met een kolomboormachine nog nergens zwaluwstaart geleidingen. dus moet je met de 3-poot aan de zijkant de z as gaan regelen wat je een beperkt berijk geeft.

Met de BF20 kan je wat dat betreft veel meer. je hebt dan mechanisch al een betere basis om te beginnen met ombouwen.

Iets aanpassen is makkelijker dan iets vanuit pracisch niets op te bouwen. Als je een kolomboor machine wilt gaan ombouwen ben je in arbeid in mijn idee bijna 3 keer meer kwijt dan als je een bestaande conventionele machine wilt ombouwen naar cnc. je hoeft je dan alleen maar druk te maken over de electronica en de omloopspillen enz. bovendien loopt alles dan allemaal een stuk beter

Dat was het wel zo'n beetje
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: verschil kolomboor freesmachine

Bericht door seldom »

Mcgyver, tnx

tja daar gaat weer een ideetje, ik had alleen het idee dat bij veel cnc machines de Z as toch al lastig is om goed om te bouwen.

Als de lagering anders is ..ook dacht ik dat de aansluiting van de MK vor een boor en frees vaak gelijk waren.

Voor het vlakstellen van je kruistafel kan je toch de onderplaat vd boormachine nemen. Ik bedoel voor een Bf20 begin je met 1000,- euro .. zo met 150,-
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: verschil kolomboor freesmachine

Bericht door Mcgyver »

tja voor een beetje te hobbyen kan het wel leuk zijn.
Maar goed het is echt lastig om je spindle goed haaks uit te richten met een kolomboor.
Vooral als je met grotere grezen werkt zie je heel goed als de z-as een tikkie scheef staat. het is zeker lastig als je voor de rest geen profi gereedschappen tot je beschikking hebt om iets goeds te fabriceren.

Meestal is het interessanter om een 2e hands machine aan te schaffen als basis van een cnc machine. scheelt een hoop in getob enzo. zeker als je toch wat hogere toleranties wil halen.

Greetz mcgyver
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: verschil kolomboor freesmachine

Bericht door klaas van gemerden »

kijk in het verleden en heden zijn er al wel meer machines met dit idee gebouwt.

http://link.marktplaats.nl/155908169

zo eentje hebben we bij ons op de club staan als ''boormachine''
Ik ken verschillende mensen die zo'n machine ook gebruiken om op te frezen.

http://link.marktplaats.nl/153894947
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: verschil kolomboor freesmachine

Bericht door Mcgyver »

@ klaas

E werd hier gevraagd of het zinnig was om van een gewone kolomboormachine een cnc freesmachine te maken , daar een losse kruistafel onder te bouwen enz.

De machines waar je naar linkt zijn al boor/freesmachines met kruistafel.

Ik heb zelf ooit ook zo'n ding gehad.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: verschil kolomboor freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

de lagering van een boormachine is niet berekend op zijdelingse, doch enkel op axiale krachten, bovendien is de stabiliteit van de pinole ook alles behalve toereikend..

beter niet doen dus..

zwaardere machines met een (in hoogte verstelbare kop of tafel) kunnen meestal wel wat licht freeswerk aan..
een morseconus kan loskomen bij freeswerk, dit blijft listig..
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: verschil kolomboor freesmachine

Bericht door klaas van gemerden »

@mcgyver

De machines waar ik naar link zijn reeds voorzien van een fijnvoeding op de pinole en een kruistafel aantrekdraad enzovoort. Ik snap dat het leuk is om zelf iets te fabriceren maar waarschijnlijk kom je net zo duur uit!

Kijk ik zal het je even voorreken 600 € -> 150 € naar aanschaf boormachine vervolgens koop je een kruistafel kost iets van 250 € en dan nog een boorkop en spantanghouder en je bent ook 600 € kwijt.

Als je dus zelf een kolomboormachine ombouwt heb je naar mijn idee een hoop problemen.
(zeker als je nog geen andere machines hebt waarop je je onderdelen kan produceren)

Lees dit maar eens: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=243
Doordat de album structuur is veranderd is het wellicht lastig om je er precies wat bij voor te stellen maar toch.

599

Of het zinnig is? ik denk dat het financieel elkaar raakt.
Als je zo'n machine koopt als waar ik naar link heb je iets om je onderdelen op te maken voor het ombouwen.
Dat lijkt mij een sterk punt voor het aanschaffen van een compleete bank.
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: verschil kolomboor freesmachine

Bericht door Testa-Rossa »

klaas van gemerden schreef:Een hele goedkope freesbank: http://link.marktplaats.nl/155831392
Misschien een leuke basis?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: verschil kolomboor freesmachine

Bericht door seldom »

Dank jullie vor de reacties,

Testa rossa ik heb de aanbieder van de freesmachine een mailtje gestuurd, is de prijs redelijk? Ik zal proberen er onderdelen en fresen bij te krijgen voor dat geld.

groet,
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: verschil kolomboor freesmachine

Bericht door seldom »

net te laat ! verkocht.
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: verschil kolomboor freesmachine

Bericht door Testa-Rossa »

Dat heb ik nou ook altijd... :x

Mja, misschien is dit nog wat voor je;

Klik

Een (passende) verticale kop erbij zoeken kan wat lastig worden, maar ze worden toch regelmatig tegen redelijke prijzen aangeboden (marktplaats/Ebay/ricardo). Je kan er altijd nog gewoon een Kress opzetten. Verder mooie stabiele machine, een hele rits aan toerentallen. En een goede prijs.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Plaats reactie