Verdeeltafel bepalen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Verdeeltafel bepalen

Bericht door Niels »

Ik ben nu bezig met een verdeeltafel uit te zoeken.

Nu is mijn oog gevallen op deze serie : http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... ductid=180"

Tot wat voor maat moet je nu nemen ?
Ik zou bijna zeggen, neem de grootste maar die is niet meer te tillen ! 135 kilo :shock:

De kleinste is te klein, dat is mij al duidelijk.
Maar wat is een maat waar je voldoende aan hebt maar ook niet teveel hebt omdat je anders niet meer bij je werkstuk kan komen ?

Ik denk zelf de 200 mm tafel, maar is dit verstandig ?
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Verdeeltafel bepalen

Bericht door boutje »

Ik zelf heb een verdeeltafel genomen van 150 mm.
Als ik iets groters op moet spannen zet ik de opspanplaat van mijn op de verdeeltafel.
En die is 240 mm.

Heb de opspanplaat en de verdeeltafel iets aangepast zodat deze met een paar paspennetjes op elkaar gezet kunnen worden.
Dan staat alles meteen goed.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Verdeeltafel bepalen

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Niels,

Wij hebben op de club ook een HV 6 dat is volgens mij voor de meeste dingen een prima grootte.
Is nog goed te tillen. (12Kg)

Maar ik weet niet op wat voor freesbank je hem gaat gebruiken?
En wat voor werk je ermee wil doen?

De HV serie heeft wel een lichte backlash dit schijnt te verhelpen te zijn door hem uit elkaar te halen en wat dingetjes te vervangen kwa lagering en afstelling.
Zolang hij dezelfde kant opdraaid o.a. bij het maken van tandwielen is dat geen probleem,
en anders kun je het laatste stukje backlash software matig verhelpen.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Verdeeltafel bepalen

Bericht door Testa-Rossa »

Sjeck je PB inbox :P
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Verdeeltafel bepalen

Bericht door aanrip »

Ik gebruik de HV8. 3 factoren hebben mij ooit tot die keus gebracht.
1. de hoogte van de tafel met een klauwplaat. Als je iets wilt boren in een werkstuk heb je ook rekening te houden met de lengte van het spangereedschap en de boor boven het in de klauwplaat zittende werk. Dan is de z-as verstelling van de bank de beperking.
2. de doorsnede. Als een klauwplaat op de tafel wordt gezet, dan kan de bevestiging daarvan in de t-sleuven alleen met een tussenflens en t- bouten. Dat betekent dat de klauwplaat zeker 40 mm kleiner in doorsnede moet zijn dan de tafel. Er zijn overigens klauwplaten die door de body kunnen worden vastgezet.
3 het gewicht. Dat heb ik opgelost met een kraantje boven de bank. Tillen is slecht voor de gezondheid.
De Vertex draaitafels zijn van goede kwaliteit. De backlash tussen worm en tafel is instelbaar. De tafel kan vastgezet worden. Er is een goedkopere (imitatie..?) uitvoering.
I like the smell of hot chips
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Verdeeltafel bepalen

Bericht door Niels »

De keuze is de HV6 geworden.

Dit om de maat in hoogte als hij op zn zij staat voor de Z as.
De grootte van het werkstuk wat ik maak niet groter zal zijn.
En het gewicht.
Aad
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:54
Locatie: Ouderkerk a/d IJssel
Contacteer:

Re: Verdeeltafel bepalen

Bericht door Aad »

Nu we het toch over verdeeltafels hebben.

Ik een stevige vertex tafel die ik als 4e as wil gaan gebruiken, maar wat ik me afvroeg: Wat hebben andere mensen gedaan aan de backlash/speling in de verdeeltafel.
Je kan niet continu met de hand de tafel vastzetten in een programma, zelf zat ik te denken om er een hydraulische rem op te bouwen die automatisch los en vast gaat.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Verdeeltafel bepalen

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Aad,

Dat is niet nodig en het is trouwens super onpraktisch als je een bepaalt patroon wil frezen is de verdeeltafel namelijk continue in beweging. De x en y-as bij een frees zet je toch ook niet iedere keer vast? Bij een conventionele bank doe ik dat wel maar bij CNC gaat dat niet. Bij de Hv 6 zitten er 2 klemmetjes op die stel je zo in dat ze licht klemmen. De backlash zal voornamelijk in de constructie van het afstellen van de worm tegen het wormwiel zitten. Die constructie kan je eventueel verbeteren.

Gr. KvG
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Verdeeltafel bepalen

Bericht door Niels »

Ik ga die van mij eens open maken en kijken hoe het zit met de speling.
Er zit wat op , het is minimaal, maar toch nog een halve graad.
Plaats reactie