Bridgeport

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Bridgeport

Bericht door klaas van gemerden »

Beste forumleden.

De maasoeverspoorweg.nl heeft recent een bridgeport 3d freesbank aangeschaft die we in de toekomst willen ombouwen naar CNC.
De freesbank heeft 3 freeskoppen en een 3d taster waar je via een hydraulisch systeem mee kunt kopieren. In de toekomst zal de taster vervallen.

Het is een grootte zware freesbank voor het grotere en zwaardere werk.
Hij weegt iets van 1500 kg. :lol:

We willen hem ombouwen met stappenmotoren of eventueel servo's.
Als er stappenmotoren worden gebruikt zullen dit 12Nm motoren zijn.
Alleen vraag ik me af of dat genoeg is. x en y-as zal wel lukken maar de z-as vlot verplaatsen wordt lastig vermoed ik.

Heef iemand een idee hoe zwaar de servo's moeten zijn als je ze direct wilt koppellen aan de assen. Ik weet dat leeuwinga.nl en cncsteurung.com servo's verkopen, alleen heb ik geen idee van wat je precies nodig hebt.

Alle input is welkom.

Owja plaatje van een vergelijkbare bank alleen dan met 1 kop.
Afbeelding

Een plaatje van een ''gewone'' bridgeport.
Afbeelding

Owja vervoer is ook een leuk probleem. :P

Gr. KvG
Laatst gewijzigd door klaas van gemerden op 15 sep 2008 17:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: bridgeport

Bericht door Erik »

Stoere machine! Neem eens contact op met Jaap Gaasbeek op het modelbouwforum. Hij heeft een dergelijke machine omgebouwd met, ik dacht, 12 Nm motoren. Link naar dat draadje
Gr.

Erik
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: bridgeport

Bericht door Brunow »

Propere machine! Wat ben je er van plan mee te maken?
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: bridgeport

Bericht door klaas van gemerden »

Is idd een stoere machine. We kwamen hem voor een leuke prijs tegen.
Daar kan je zelfs geen HBM BF 30 oid van kopen. Dus mensen zoek naar een goeie 2dehands machine dat kan zeker lonend wezen.

Ik ken een paar mensen die een soortgelijke machine hebben en die zijn er wel over te spreken. Hij is in ieder geval stabiel. En het maximale spindeltoerental ligt lekker hoog. De 2 buitendste motoren hebben een maximaal toerental van 5700 RPM en de middelste 4600 geloof ik.

De besturing zal wel een behoorlijk kostbaar grapje worden.
toenstraks ff bij http://www.cnc-steuerung.com gekeken die gebruiken op enigszins vergelijkbare banken x en y 750 watt servo's en op de z-as 1000 watt.
Dat soort servo's zijn niet echt goedkoop te noemen.

Weet iemand nog een ander adres wat voor schappelijkere prijzen dit soort spullen levert?

Bij http://www.cnc-steuerung.com leveren ze ook 24Nm motoren die zou ik dan voor de z-as eventueel kunnen gebruiken.

Is er hier iemand op het forum die de beschikking heeft over een vrachtwagentje met laadkraan? Onze takel kan maar 1ton tillen en hij weegt er echt behoorlijk meer.

Ha Brunow

Tsja wat ik vanplan ben om te maken...... :?:

Kijk eens bij http://www.stormpolderrail.nl en http://www.maasoeverspoorweg.nl
en op het forum http://www.onderstoom.nl.
Op de laatste staat wellicht ook relevante info voor jou.

Kijk ook eens op http://www.cncecke.de daar staan ook soortgelijke banken omgebouwd.

Gr. KvG
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: bridgeport

Bericht door klaas van gemerden »

Afbeelding

Hier komt Piet met de auto aangereden zodat we de Bridgeport kunnen opladen.

Afbeelding

De gekochte bridgeport. zit wel een laagje vuil op maar is voor de rest prima.

Afbeelding

Achterop de aanhanger.

Afbeelding

De takel misbruikt om hem naar binnen te krijgen, hij gaf halverwege trouwens de geest :cry:
De automatische slipkoppeling kwam niet meer uit de blokkering.

Heeft er trouwens al iemand ideën over het ombouwen van zo'n bank.
Ik heb wel een idee van wat ik ongeveer nodig heb maar zou graag iets meer zekerheid hebben voordat ik te lichte spullen bestel. Het budget is niet oneindig dus zou het leuk zijn als ik wis waar je voor een normale prijs motoren en drivers enzo kan kopen.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: bridgeport

Bericht door Testa-Rossa »

Sow hey! Is dat wel een legale combinatie? :mrgreen:

Volgens de RDW is dat een Honda HR-V, en als ik me niet vergis mag deze volgens de Autoweek carbase niet meer als 1200kg geremd trekken :P Volgens mij gaan aanhangwagen + Bridgeport daar toch vrij fors overheen :lol:

Daar heeft die 1600 vast moeite mee gehad ;-)

Wel een erg mooi bankje hoor, en ziet er nog perfect uit. Die 3 freesspindels zijn ook stoer (je kan er zeker niet 1 missen :mrgreen:).

Ben benieuwd naar de ombouw!
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: bridgeport

Bericht door klaas van gemerden »

Testa-Rossa schreef:Sow hey! Is dat wel een legale combinatie? :mrgreen:
Nauw niet helemaal hoger dan z'n 2de versnelling hebben we ook niet geprobeerd.

Tsja een bank van om en nabij de 1500Kg + aanhanger :shock:
Testa-Rossa schreef: Volgens de RDW is dat een Honda HR-V, en als ik me niet vergis mag deze volgens de Autoweek carbase niet meer als 1200kg geremd trekken :P Volgens mij gaan aanhangwagen + Bridgeport daar toch vrij fors overheen :lol:


1300kg geremd geloof ik dat in de autopapieren stond.
Testa-Rossa schreef:Wel een erg mooi bankje hoor, en ziet er nog perfect uit. Die 3 freesspindels zijn ook stoer (je kan er zeker niet 1 missen :mrgreen:).


Tsja ik wou maar eens proberen met drie spindels simultaan te frezen :mrgreen:
Een spindel missen tsja das eigenlijk niet de bedoeling wou eigenlijk veel dezelfde aspotten enzo gaan maken. :P
Ik heb een hekel aan 100 keer hetzelfde dingetje frezen. Das nu aardig verbeterd.
Testa-Rossa schreef:Ben benieuwd naar de ombouw


Die kan je hier in de toekomst zeker volgen. 8)
Ziggy2
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2007 10:41
Locatie: Hellevoetsluis

Re: bridgeport

Bericht door Ziggy2 »

Klaas
Dat is een prima machintje. Er zit al automatische voeding op, of zie dat niet goed.
Wat moeten al deze apparaten zijn , die naast de kop zitten?
Is dat voor kopieren gebruikt?

mfg

Ziggy2
Groetjes

Ziggy
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: bridgeport

Bericht door Testa-Rossa »

Inderdaad automatische voeding zit er al op, maar daar heb je op een CNC-machine niet zoveel aan. Misschien verkopen op Ebay.
klaas van gemerden schreef:De freesbank heeft 3 freeskoppen en een 3d taster waar je via een hydraulisch systeem mee kunt kopieren. In de toekomst zal de taster vervallen.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Ziggy2
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2007 10:41
Locatie: Hellevoetsluis

Re: bridgeport

Bericht door Ziggy2 »

Hallo Testa-Rossa,
het is duidelijk. Ik had alleen de laatste postings gelezen.

Groetjes

Ziggy2
Groetjes

Ziggy
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: bridgeport

Bericht door klaas van gemerden »

Ha ziggy,

de taster werkt hetzelfde als een 3d taster aan een cnc freesmachine.
Het verschil zit hem in dat deze taster met hydraulic werkt en de motoren gelijk aanstuurt zodat het onderdeel gekopieerd word.

Ik heb nog een paar stukken hydraulic slang nodig zodat ik kan testen of het systeem nog werkt.
De hydraulic slangen die erbij zitten zijn namelijk zo'n beetje vergaan. :cry:
Heeft iemand nog wat liggen? prijsopgave via pb.
Het is belangrijk gesteld dat we het systeem willen gebruiken of doorverkopen.

Het zou kunnen dat we voorlopig ff met dit systeem werken en ondertussen alle onderdelen voor de ombouw verzamelen.

Vandaag eens kijken hoeveel ruimte we hebben voor het eventueel vervangen van de spindels door kogelomloop.
Ik zat te denken aan isel 25 met 5mm spoed. Is dit een goeie optie?

Gr. KvG
Ziggy2
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2007 10:41
Locatie: Hellevoetsluis

Re: bridgeport

Bericht door Ziggy2 »

Hallo Klaas,
ja, het is een mooie machine. Voor de ombouw op kogelomloop kan je kijken war voor een diameter trapeziumdraad er nu in zit. Deze diameter is ook voldoende voor kogelomloop.
Je moet ook kijken wat de spindel alles uit moet houden en hoeveel kracht nodig is om alles te bewegen, en ook afremmen. Er komt ook nog de verspanings weerstand bij. Ik schat, dat er minimaal diameter 30 in zit, zelf denk ik dat het beter 40 kan zijn. De speod kan beter niet hoger zijn dan 5mm zijn.
Je wil ook met een servobesturing weken, en denk erom er moeten heel wat versnellings- en afremkrachten verwerkt worden.

Groetjes

Ziggy2
Groetjes

Ziggy
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: bridgeport

Bericht door boutje »

Deze bridgeport machines zijn ook gemaakt met kogelomloopspillen.
Volgens mij zijn ze dan uitgevoerd met spillen van NSK en een diameter van 25 en spoed van 5.

Met een beetje rondvragen moet daar wel uit te komen zijn.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: bridgeport

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Ziggy,

De bestaande trapezium draad heeft een grotere diameter dan 25mm hoeveel precies ben ik vergeten optemeten.
Dat komt volgende week wel ff. Veel groter dan 25mm kun je denk ik niet gaan aangezien we dan de houder voor de moer zullen moeten uitkotteren en daar ben ik niet echt een lichtend licht in. :oops:
En het machine park is ook niet zo zuiver meer als toen het aangeschaft werd. Dus zal ik ergens elders moeten aankloppen. tussen haakjes het zijn niet mijn machines maar de meeste hadden achterstallig onderhoud voor een gedeelte heb ik dit al opgelost. Maar als ik er een meetklok tegen zet schrik ik altijd weer van de onnauwkeurigheid.
Op de draaibank zou natuurlijk ook kunnen, maar dat zoeken we in de nabije toekomst wel ff uit.

Tsja de verspaningsweerstand heb je 3x het meerendeel van de dingen die gefreest moeten worden zullen met niet zulke hele grote frezen gedaan worden. een frees van 10 o.i.d.
vlakken zou eventueel met de middelste kop kunnen daarvoor wil ik een paar grote mantelkop frezen aanschaffen. De tafel weegt ook behoorlijk maar een kogelomloop kan veel hebben. De tafel mag je trouwens belasten met een maximaal gewicht van 350 Kg ik geloof dat we maar eens een leuk motor blok gaan maken in de toekomst. De z-as zal wel niet zo snel zijn als bij een tafelfreesmachine het gewicht wat je verplaatsd is daarvoor veel te groot.

De buitendste 2 koppen hebben in ieder geval MC 2 opname wat de middelste heeft moet ik nog ff uitzoeken.
In ieder geval geen MC 3 of iso 30 of iso 40 het lijkt op iets wat ze geloof ik HC of R8 noemen.

Ha Boutje,

Als je wat meer info zou kunnen geven over de bank die jij voor ogen hebt graag.
Alle input is welkom!

Ik zal zo ff proberen wat nieuwe foto's te plaatsen.

De hydraulic olie die er in zit is 10w30 en heeft een maximale druk van 30 bar.

Gr. KvG
Plaats reactie