Waterbak voor carbon te frezen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door 3Design »

Hallo,

Ok heb een rvs bak laten plooien voor een waterbak te maken om carbon vezel te frezen.
Maar nu vraag ik mij af hoe ik hier het makkelijkste materiaal kan in klemmen, dus ik zoek eigenlijk een alternatief voor een mdf spoilboard.

Iemand die hier raad mee weet?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door Bjornski1976 »

Kunststof plaat in de bak verlijmen oid
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door stef stuntpiloot »

Of als je lijm niet vertrouwd en/of het vervangbaar wil maken kan je overwegen te werken met een dikkere kunststof plaat die getapt is, waarbij je rondom de schroefgaten oringen hebt. Het geheel wordt dan zeker wel wat dikker maar het biedt meer flexibiliteit.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door Bjornski1976 »

Ook een viertal moeren in de hoeken lassen waarmee je plaat kan vastzetten kan goed werken.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door audiomanics »

Als je toch al een MDF spoilboard gewend bent, kan je er ook een dikke plak pvc in plakken.. wil je het mooi doen, dan zijn er ook kleine T-slot paneeltjes te koop..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door 3Design »

Dan ga ik eens kijken voor een kunststof snijplank
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door motormuis »

kunststof snijplanken zijn van hdpe en niet van pvc
als je mij een pb stuurd met de afmeting kan ik je misschien helpen
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door audiomanics »

Hoeft ook geen PVC te zijn.. een kunststof waar je makkelijk een schroef in draait is misschien zelfs beter..
Aan de andere kant kan je bij een hardere kunststof (bijv POM) ook een matrixje van schroefgaten maken..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door motormuis »

hoe dik wil je plaat maken
nog iets anders
kunststof verlijmen op rvs denk aan de uitzetting van de materialen wil je geen speling in de xyz assen krijgen moet je een hade lijm gebruiken of maar een heel dunne lijmlaag
bij een remp. verschil van 10 graden heb je dan grote kans dat de kunststof sich zelf van de rvs losscheurd (heb dit tijdenns een proef jaren geleden mee gemaakt kunststof op glas)
ik zou kijken of ik het kan schroeven als erder in de topic aangegeven
wat betreft hardheid PVC POM doen die twee niet veel van elkaar onder ook in Pvc kan je of schroefdraad in snijden of inserts inzetten
pom is wel veel durder dan PVC
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door audiomanics »

Siliconenkit plakt zo ongeveer alles aan elkaar.. Als het uitgehard is moet je er een behoorlijke schroevendraaier onder zetten en dan nog is het moeilijk om het los te krijgen. Ook het verschil in uitzettingscoeffiicient vangt dat wel op, als er maar een laagje onder ligt van ca 1mm..
Ik heb thuis een plaatje materiaal (en ik dacht dat het pom was) dat zich monsterachtig goed laat bewerken en sterk genoeg is om er machine deeltjes van te maken, zoals schroefdraad er in tappen, die regelmatig vast en los moeten.. Natuurlijk moet je een M5 schroefdraadje niet met 20Nm vast draaien. Desnoods neem je van die duimwielschroefjes zodat je het met de hand, tussen duim en wijsvinger, vastzet. HardPVC breekt ook eerder uit dan POM... En zo ontzettend duur is het nu ook weer niet...

Dan is 10mm dik wel voldoende voor zo'n bedje.
Enige waar ne mee zit is dat als je eerst alle gaatjes getapt hebt en het dan in de bak lijmt, dat dan je schroefgaten vol gaan lopen.. Oplossing is om dan eerst alle gaatjes te voorzien van een schroefje dat keurig tot de achterkant doorloopt (dus bij 10mm dikke plaat neem je dan schroefjes M4 of M5 x 10) dan de zaak er in plakken met een schuivende beweging tot hij haaks en vlak in de bak zit... lekker laten drogen en dan de boutjes er weer uit draaien... Eventueel de schroefgaten opschonen met een vlak geslepen tapje (zodat je ook helemaal onderin schroefdraad krijgt)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door motormuis »

ja Kees dit klopt allemaal maar dan heb je het punt verschuiven tijdens het frezen
ik denk dat je met een laag toerental en hoge voeding aan het frezen ben
als de druk te hoog wordt kan het materiaal op het lage silicone gaan schuiven waardoor je een afwijking in de maat kan krijgen
als dit binnen jou tol. blijft is dit goed anders heb je een ander probleem
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door audiomanics »

Nou... als je een plaatje van, laten we zeggen, 200 x 200mm (400cm^2) vast plakt, dan ben je knappe jongen als je daar nog mee kan schuiven.. Ik denk dat je freesje er eerder naast ligt dan dat je merkbare verschuiving krijgt... Zo dik is die laag siliconenkit nu ook weer niet.... Maar je mag er natuurlijk altijd nog een boutje doorheen doen (met de garantie dat je lekkage krijgt ;-) )
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Waterbak voor carbon te frezen

Bericht door michel pet »

je moet een flinke tik met de hamer geven wil je het los krijgen best taai die bende.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie