Freesmachine kolom niet goed verticaal

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Freesmachine kolom niet goed verticaal

Bericht door herbieferbie »

Hoi ik heb enige tijd geleden een mooie wat oudere maar degelijk freesmachine gekocht, inmiddels belangrijke zaken uit elkaar gehaald schoongemaakt en netjes afgesteld, maar als ik een object vlak maak krijg ik randjes waar er overlapt word, kortom hij staat niet goed haaks. Nu doe ik er niet hele ingewikkelde dingen op die op de honderste milimeter aankomen maar dit vind ik toch niet zo geslaagd.
Maar ik kan niet ontdekken hoe je dit juist afsteld, ik zie eigenlijk helemaal geen afstelmogelijkheden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Freesmachine kolom niet goed verticaal

Bericht door Muis »

Volgens mij is de kolom met 4 bouten bevesticht aan de onderkant (basis) van de maschine. Als je heb uitgemeten welke kant de kolom moet kantelen kun je die 4 bouten los draaien en z.g.n. Latoen-koper (in div.diktes 0,05 oplopend tot 1mm of zo ) verkrijgbaar. Dit latoen-koper gebruik je dus als opvulling en daarmee kun je de machine afstellen. Is vaak een geduld werk maar het is dus wel mogelijk.
Succes,
Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Freesmachine kolom niet goed verticaal

Bericht door benkr »

Afstellen van de haaksheid doe je door de voet van de kolom (het deel waarin de ronde kolom zit en wat heel waarschijnlijk met 4 flinke bouten op de kruistafel is vastgeschroefd) te kantelen tot de afwijking nul is.
dat kantelen kun je doen door tussen de pasvlakken wat vulmateriaal te leggen aan de kant waar het ietsje omhoog zou moeten en dan alles weer vast te draaien.

Je kolom kan in de basis een afwijking hebben in de X-richting, en in de Y-richting en naruurlijk een combinatie van beiden wat best wel waarschijnlijk is.

Dit precies haaks stellen is geen klusje wat je even in een half uurtje doet, dat kost je heel waarschijnlijk vele uren werk dus het is vooral een kwestie van stug volhouden en beetje bij beetje steds meer naar de ideale situatie werken.

Er zijn meerdere manieren om dit klusje te klaren, ik zal er hier twee beschrijven.

De eerste is met behulp van een arm die je in je freeshouder vastmaakt en die b.v. op een afstand van 100 of 200 mm een meetklokje heeft wat op die 100 mm afstand van het hart van je kolom, de afstand meet van de arm tot de tafel van je machine, b.v. als eerste in de X+ richting.
Stel nu je klokje precies op "0".
Draai nu de arm 180 graden zodat je dezelfde meting in de X- richting kunt doen.
Het verschil in beide metingen is een maat voor de scheefstand van je kolom in de X-richting.

Hetzelfde doe je voor de Y-richting, alleen hier kun je waarschijnlijk niet zo'n grote offset t.o.v. het hart van je gereedschapsopname hebben, maar het principe is hetzelfde.

Stel eerst de X-richting redelijk op "0" en doe dan hetzelfde voor de Y-richting. Dit proces zul je vele keren moeten herhalen voordat je zowel in de X- als in de Y-richting een acceptabele afwijking krijgt en bedenk dat je et nooit helemaal op nul krijgt, goed is goed genoeg. Bedenk ook dat je spindel, waar je gereedschap in zit (pinole) ook een bepaalde speling heeft die van invloed is op dit proces. meestal kun je je spindel in de Z-richting vastzetten, dan wordt de speling stukken minder probeer dit dus dan ook altijd te doen, zeker bij het meten van de scheefstand, maar ook tijdens het frezen, door de freesrichting wordt de frees (en dus ook de hele pinole) in een bepaalde richt gedrukt die misschien al deze afwijking geeft.

Een andere methode is gebruik te maken van een precies haakse kolom die je op je bed plaatst, door nu vanaf die kolom naar je frees (of een ronde dummy staaf die wel goed recht is) te meten op verschillende hoogten meet je eveneens de scheefstand. Hier moet je er echter wel voor 200% van overtuigd zijn dat je meetkolom precies haaks is. Dat haaks zijn van die meetkolom controleer je door deze na een meting de kolom 180 graden te draaien, je moet dan exact dezelfde meetwaarde krijgen, meet je een afwijking dan is de helft van die afwijking de niet haaksheid van die kolom.
Ik heb ooit een dergelijke kolom gehad, die is nu verhuisd naar Breaker, misschien kan hij je helpen om je machine goed te krijgen, hij heeft er best wel ervaring in en vindt dit soort dingen ook nog wel leuk om te doen denk ik.

Ja, er zijn vast nog meerdere manieren om dit probleem aan te pakken, het ligt denk ik heel erg aan de middelen die je hebt.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Freesmachine kolom niet goed verticaal

Bericht door herbieferbie »

Benkr bedankt ik heb inmiddels redelijk leuk resultaat na wat uurtjes meten en stellen :-)
Plaats reactie