Afkortzaag metaal

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door assink »

Ik zou eerder investeren in een degelijke lintzaag dan zo'n afkortzaag.
Hier staat een HBM 210, met een gietijzeren zaagbeugel ipv zo'n blik ding.
Enigste wat ik er aan vervangen heb zijn de lagers van de zaaglint geleiding. Nu RVS exemplaren ipv staal, gaat al een beste tijd goed.
Onder verstek zagen gaat wel met zo'n afkortzaag, maar anders heb je al snel te weinig bereik.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door Lude »

kawarider schreef: 24 jul 2018 23:26 Zo n ding a la Evolution hebben we ook, maar dan met klem. Afkorten onder verstek zonder klem lijkt me beetje eng. Onze is van Ridgid, maar er zijn ook goedkopere. Zaagt wel als een dolle. Geluid is navenant. Er zijn trouwens ook cirkelzagen als voor in houtplaten verkrijgbaar. Bizar, even staalplaatje 5 mm over de helft zagen.
Zo'n afkortzaag zag ik het voordeel nog niet in (vooral niet met zo veel herrie als hij produceert). Maar in zo'n tafelzaag vind ik wel heel tof! Dat scheelt een grote guilotine schaar in de werkplaats.
Nog mooier om hem op een invalzaag + lineaal te zetten, maar ik weet nog niet of ik het aan durf om mijn festool daarmee te verkrachten ;-)
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door stekkestim »

De Kapex zou ik er niet voor gebruiken.
Afkortzagen voor metaal hebben een lager toerental . <1500 tov 3500 bij een afkortzaag voor hout.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door Lude »

Klopt, maar de evolution bladen die kunnen wel hoogtoeriger (en misschien andere merken met vhm tandjes ook wel):
https://www.1ekeus.nl/media/catalog/pro ... lution.jpg
https://i.ebayimg.com/images/g/9zEAAOSw ... -l1600.jpg

Standtijd zal niet super zijn, en wat ik toe nu toe heb gezien van oppervlakte kwaliteit is langzamer wel beter.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door diode »

assink schreef: 25 jul 2018 07:56 Ik zou eerder investeren in een degelijke lintzaag dan zo'n afkortzaag.
Hier staat een HBM 210, met een gietijzeren zaagbeugel ipv zo'n blik ding.
Enigste wat ik er aan vervangen heb zijn de lagers van de zaaglint geleiding. Nu RVS exemplaren ipv staal, gaat al een beste tijd goed.
Onder verstek zagen gaat wel met zo'n afkortzaag, maar anders heb je al snel te weinig bereik.
Wat zie jij als voordeel van een degelijke lintzaag boven een afkortzaag zoals een Bewo of gelijkaardig?
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door Lude »

Qua capaciteit kun je volgensmij vaak net iets meer kwijt onder een lintzaag. En voor sommige materialen is het fijn dat een lint net wat meer tijd heeft om te af te koelen dan een blad.
Mijn ervaring is dat een radiaalzaag sneller zaagt, maar dat je er niet bij weg kunt lopen. Als je veel profielen zaagt, dan zou ik zelf voor een radiaal gaan met koeling.
Een lintzaag (met automatische voeding/demper) kun je bij weg lopen en geeft een mooier eindresultaat (vind ik). Misschien zijn radiaalzagen er ook wel met automatische voeding.

Het voordeel van een medium model lintzaag (heb zelf eentje van optimum), is dat als je je zaag verticaal zet je er een tafeltje op kunt maken. Zodat je ook kleine onderdelen met de hand kunt 'figuurzagen'. Zo gebruik ik hem erg veel.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door Kjelt »

stekkestim schreef: 25 jul 2018 11:46 De Kapex zou ik er niet voor gebruiken.
Afkortzagen voor metaal hebben een lager toerental . <1500 tov 3500 bij een afkortzaag voor hout.
De Kapex heeft een regelbaar toerental van 1400-3400 tpm.
1400 is misschien nog te snel ?
Grappige is wel dat ze juist bij Aluminium adviseren een hoger toerental te kiezen.
17236
rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door rjmulder »

Wat is te snel die Evolution Fury3 heeft een No Load Speed van 3750min en is niet te regelen.
Ligt puur aan het soort zaagblad.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door assink »

diode schreef: 25 jul 2018 12:00
assink schreef: 25 jul 2018 07:56 Ik zou eerder investeren in een degelijke lintzaag dan zo'n afkortzaag.
Hier staat een HBM 210, met een gietijzeren zaagbeugel ipv zo'n blik ding.
Enigste wat ik er aan vervangen heb zijn de lagers van de zaaglint geleiding. Nu RVS exemplaren ipv staal, gaat al een beste tijd goed.
Onder verstek zagen gaat wel met zo'n afkortzaag, maar anders heb je al snel te weinig bereik.
Wat zie jij als voordeel van een degelijke lintzaag boven een afkortzaag zoals een Bewo of gelijkaardig?
Ik bedoel zo'n evolution herrie geval, geeft allerlei gemene spanen die overal komen te liggen. Dan is zo'n laagtoerige bewo of lintzaag, of desnoods een beugelzaag een stuk beter.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door spinningwheels »

Net even gekeken , staat een bewo 315 op MP voor € 750 Maar vanaf een € 500 zijn ze al wel te vinden.
Als je dan ziet dat zo,n Evolution bouwmarkt ding ook al € 275 moet kosten.
Lijkt mij niet zo moeilijk
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door kawarider »

Da s nog niet zo gek. Een beetje afhankelijk hoe de bussen in de klem en scharnierpunt vd zaag is. 315 is degene die je moet hebben. Vierkant 100 zo uit mijn hoofd. 250 bewo zou ik niet doen.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door diode »

Klopt, staan er vanaf zo'n €750. De goedkopere zijn of kats versleten of zijn de 250 modellen. Nadeel is dat de interessante machines in brabant of limburg staan. Marktplaats maar in de gaten houden.
Stond ook nog een semi automatische beugelzaag op, dat zou misschien ook nog wel wat kunnen zijn. Dan hoef ik er niet bij te blijven.
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door staandeklok »

Ervaring met een lintzaag heb je en vind je niet makkelijk of nauwkeurig. Grote verticale lintzagen met een zaagbladhoogte van 30 of 36 mm zagen perfect door de grote stabiliteit, maar zijn tegelijkertijd groot. Een afkortzaag inderdaad met een zaagblad van 315mm kiezen, indien je hiervoor wilt gaan.
Ik zou in mijn overweging echter een goed merk beugelzaag(met koeling) b.v. Kasto meenemen, omdat dit perfect zaagt, nauwkeurig is en zijn werk doet, terwijl je wat anders kunt doen. Voor massieve en dikwandige materialen is deze zeer veel beter dan een afkortzaag.
Een afkortzaag werkt uitstekend voor dunwandige profielen en kokers.
Ik heb beide staan en heb een verticale lintzaag met een bladhoogte van 26 mm afgedankt voor een goede Kasto beugelzaag en kan niet anders zeggen, dan dat ik dat eerder had moeten doen.
Met een beetje geluk vind je de laatste misschien voor een redelijke prijs indien je geen haast hebt.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door assink »

Zaag je veel onder verstek? Moet je wel bedenken dat dit met een beugelzaag een stuk moeilijker gaat als met een afkortzaag/lintzaag.
Plaats reactie