Afkortzaag metaal

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Afkortzaag metaal

Bericht door diode »

Ik ben wat aan het rond kijken voor een afkortzaag voor metaal. Op dit moment doe ik dat met een lintzaag maar echt ideaal is dat niet. Op marktplaats ben ik wat aan het zoeken naar een goede gebruikte Bewo. Naar mijn persoonlijke mening wordt er voor nette machines van +/- 20 jaar oud wel erg veel geld gevraagd.
Nieuw zijn er onder andere zagen van Huvema die als 2 druppels water lijken op een Bewo. Zijn de machines van Huvema een beetje fatsoenlijke kwaliteit? Of zijn er eventueel nog andere merken goede afkortzaagmachines voor staal?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door assink »

Beringer en eisele is ook goed spul, hoe het met de moderne klonen is durf ik niet te zeggen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door keesfrees »

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door Markus »

De Güde MBS 115 komt goed uit deze test https://www.bandsaege-tests.de/metallba ... e-mbs-115# en is best wel goedkoop , rond de 250 euro

deze oogt trouwens ook wel leuk https://www.amazon.de/dp/B076GKHGW8/ref ... vBbQ9HSE15

Als je geen lintzaag wil, ik heb ooit iets laten zagen door een gast met een Kaltenbach https://www.google.nl/search?tbm=isch&q ... s%C3%A4ge en de zaagsnede was heel erg mooi.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door spinningwheels »

Wat voor metaal?
Welke diameters?
Massief of koker/buis ?
Bewo is leuk maar ik heb het ding er weer uitgedaan , te beperkt in de mogelijkheden.
Staat nu een beugelzaag, daar gaat alles onder van een 3 mm stripje tot 250mm massief rond.
Zit een afslag op die dingen, dus bij dik werk tussendoor gewoon wat anders gaan doen.of een stageloper erbij zetten.
In theorie kan ik praktisch alles
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door diode »

Assink en keesfrees, dank voor de info. Ik zal het topic doornemen en eens kijken voor de vermelde merken op marktplaats.

@Markus, die Güde zaag heb ik staan en daar doe ik het nu mee. Maar voor het zagen van kokers is de zaag toch niet echt geschikt. Kaltenbach zijn mooie machines maar wel wat prijzig.

Spinningwheels, het gaat voornamelijk om het zagen van stalen kokers 40x40x3, 60x60, etc. Massief verwerk ik niet dus is voor mij niet van toepassing. Zo'n beugelzaag heb ik in het verleden redelijk wat mee gewerkt. Voor hetgeen ik er mee wil doen werkt dat te traag.
rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door rjmulder »

Al eens gekeken naar een Evolution FURY3? Bij de praxis te koop en nu ook nog in de aanbieding.

Is een afkortzaag die verschillende materialen met 1 zaagblad zaagt.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door diode »

Die kende ik niet. Voelt wat tegennatuurlijk om met zo'n zaag staal te zagen.
Heb jij zo'n ding?
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door Jacala »

Wij hebben een huvema 315. Werkt al jaren goed en zonder problemen. Van massief tot dunne koker, zolang je maar het juiste blad er op legt
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door rjmulder »

diode schreef: 24 jul 2018 20:29 Die kende ik niet. Voelt wat tegennatuurlijk om met zo'n zaag staal te zagen.
Heb jij zo'n ding?
Ja ik heb zo'n ding :)
Gebruiken doe ik hem hoofdzakelijk voor hout dus heb er een ander zaagblad op gedaan zodat die mooier zaagt.
Met het originele blad een verschillende keren hoekijzer mee gezaagd van 50x50x4 en dat ging perfect en een mooie zaagsnede.
Binnenkort mag die weer ijzer zagen voor een onderstel van een krukje :)
Hij wordt hier puur hobbymatig gebruikt dat wel.

Op YouTube staan ook wel de nodige filmpjes over het ding.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door kawarider »

Hier een oude Bewo halfautomaat voor productie koker 40-40-2. Fijn zaagblad, microsmering dat t geen bende wordt en gaan met die banaan.
Maar moet net zo goed met een Huvema kunnen. Die witte drab wil ik alleen niet door de werkplaats
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door Kjelt »

Doet aan mijn Kapex denken maar stukken goedkoper.
Dat je er aluminium mee kunt zagen wist ik maar metaal :shock:
Zo'n multi purpose zaagblad heb ik nog niet eerder gezien.
rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door rjmulder »

Kende het eerst ook niet, ik was opzoek naar een niet te dure afkortzaag en deze voelt naar mijn idee voor het geld goed en degelijk aan, controleren als die haaks staat is wel verstandig.
Dat het ding ook nog verschillende materialen kon zagen met het zelfde zaagblad vond ik eerst ook vreemd maar het is wel handig vooral als je een keer gebruikt hout zaagt waar nog een spijker in zit.

Als er een nieuwe komt om wat voor een reden dan ook zal die grijs met groen zijn :)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afkortzaag metaal

Bericht door kawarider »

Zo n ding a la Evolution hebben we ook, maar dan met klem. Afkorten onder verstek zonder klem lijkt me beetje eng. Onze is van Ridgid, maar er zijn ook goedkopere. Zaagt wel als een dolle. Geluid is navenant. Er zijn trouwens ook cirkelzagen als voor in houtplaten verkrijgbaar. Bizar, even staalplaatje 5 mm over de helft zagen.
Plaats reactie