HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Bericht door spikee »

Hallo,

Ik heb het volgende gekocht:
MIchelin VCX 100/3
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... r-230-volt

10 meter 9.5mm ID luchtslang (HBM rubber profi)

HBM PROFI 125 mm. Pneumatische Haakse slijper
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... se-slijper

Nu is die haakse slijper zo slap als het maar kan. Zelfs met een normale schuurschijf die net contact maakt heeft hij al moeite.
Druk heb ik op 6.3 bar staan zoals de fabrikant adviseert. Tankdruk zakt niet in zodra ik hem vol aan zet (10-30 seconden test). Lucht volume zou het probleem niet moten zijn. in deze test staat de compressor uit maar is de tank op druk. HBM adverteert dit als een heavy duty apparaat voor het zware slijp werk
maar dat gaat hem zo niet eens lukken ... zelfs niet licht slijp werk.

Mijn 15 euro elektrische haakse slijper (800W) is op zijn minst 10x zo sterk. Doe ik nu iets fout of is dit apparaat gewoon ruk ?

Een Airpress haakse slijpers hebben ~gem 560 lpm nodig; deze maar 150 lpm dat is nogal een verschil
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Bericht door marten optimum »

mijn eerste reactie, wanneer iets voor "heafy duty" wordt benoemt. denk ik dat is dan weer ruk spul.
doorgaans als iets op deze manier aangeboden wordt is dat meer spul voor een klusvader die het verschil niet weet tussen een schroevendraaier en een priem. :lol:
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Bericht door spikee »

Zelfs simpel schuren gaat hem niet worden ... Dat is toch wel heel triest. Ik zal morgen nog wat testen indien hij dan nog steeds niet fatsoenlijk werkt dan
wil ik toch mn geld terug.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Bericht door mjeuring »

Je test een slijptol met een luchtverbruik van 100 lit/min gedurende 30 seconden en de druk op de ketel van de compressor, die uit staat, daalt niet? En dat vind je niet vreemd?
Je hebt een stuk gereedschap met een luchtverbruik van 150 lit/min. Na 30 seconden zou de druk in de ketel al minimaal gehalveerd moeten zijn.

Volgens mijn heb je ergens een restrictie in je luchtaanvoer. Is je reduceer wel geschikt voor 150 lit/min? Kraantje dat ergens dicht staat? Slang niet goed? etc. etc.

Overigens worden compressoren gespecificeerd in aangezogen volume. Jouw compressor zuigt dus 250 lit/min aan van 1 bar en lever ongeveer 40 lit/min van 6 bar. Verbruik van gereedschap is bij de werkdruk.
Je compressor heeft een vermogen van ongeveer 2 Kw, gelijk aan een flinke 230mm slijptol. Je kan dan nooit hetzelfde effect verwachten met een luchtslijptol. Perslucht maken heeft een erg slecht rendement, luchtmotoren hebben dat ook. Wil je langere tijd met een slijptol achter elkaar werken, ga dan gewoon elektrisch.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Bericht door spinningwheels »

Dus je hebt een Chinese, compressor, Chinese slangen en om het compleet te maken een Chinese slijper.
Ik vraag mij echt af, hoe kan je er in de vrede vanuit gaan dat zoiets ook daadwerkelijk bruikbaar is ??
Moet het toegeven, had het een poosje ook weer geprobeerd met spul van HBM , gelukkig deden ze niet moeilijk over geld terug.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Bericht door DaBit »

Reken voor persluchtaangedreven spul rustig een verhouding van 11:1 tussen opgenomen elektrisch vermogen compressor en mechanisch afgegeven vermogen door de luchtmotor in het gereedschap.
Hydrauliek is grofweg 8:1, elektrisch handgereedschap 2:1. Allemaal dikke-duim getalletjes, maar als richtlijn goed genoeg.

Om hetzelfde het een persluchtslijptol te kunnen als met een 1000W 125mm elektrisch tolletje heb je dus een compressor nodig met grofweg een 5,5kW motor. Dan gaat er 500-700L/min naar de luchtmotor.
Met minder luchtopbrengst van de compressor kom je ook nog wel een aardig eindje omdat je meestal toch niet continu werkt, mits je een grote luchttank hebt. De 25-liter tank van mijn compressor is goed voor werktijden in het seconden-bereik.

Het grote voordeel van persluchtgereedschap is dat het licht van gewicht is en ongevoelig voor stof. Als dat niet helemaal bovenaan je prioriteitenlijstje staat ben je met een stekker of accu vaak beter af.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Bericht door mjeuring »

Maar dan nog, met een volle tank zou je zeker 10 seconden vol vermogen moeten hebben. En dat heeft spikee ook niet.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Bericht door hilberth »

spikee schreef: 09 mar 2018 18:21 Druk heb ik op 6.3 bar staan zoals de fabrikant adviseert.
En wat gebeurt er als je de drukregelaar op 10 bar zet? Of vol open?
Think it, draw it, make it.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Bericht door rkr »

Ik heb nagenoeg dezelfde haakse slijper, alleen 50 jaar oud, en dan zonder rubberen softgrip, dus deze wordt KOUD......

echter is het een machine voor 100mm schijven (vandaar dus ook een M10 opname ipv M14 ) deze zijn dus per definietie al niet te vergelijken met 125mm machines, net zoals een 125mm machine niet te vergelijken is met een 230mm machine

edit: als je hier https://www.toolstation.nl/shop/p29885? ... gLa-fD_BwE een softgrip bij denkt, kom je op bijna dezelfde machine uit

dat de machine van HBM is werkt natuurlijk ook niet helemaal mee.

hier in de schuur heb ik wel heel veel op lucht, en ik wil nooit meer anders. nu heb ik wel een 5.5 Kw schroefcompressor met een 500L tank, en mijn boormachines/schroefmachines zijn 2e hands machines van Atlas Copco, en dat maakt wel een wereld van verschil, laag lucht gebruik, stil ( stiller dan een accu machine ), mooi in balans, slipkoppeling op schroefmachine die 1 x klikt en dan de motor stil zet.


de haakse (naamloze) slijper gebruik ik soms, maar alleen omdat hij lekker licht is, en met een hand te bedienen, veilig, want hij staat meteen stil als je de knop los laag ( schijven moeten echt vast, bij handvast loopt de moer er direct vanaf als je stopt ) en ongevoelig voor stof, dus bij veel klein slijpwerk doe ik hem in m'n zandstraalkast, dan komt niet de hele schuur onder het slijpstof te zitten
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Bericht door Danny »

mjeuring schreef: 09 mar 2018 19:20 Volgens mijn heb je ergens een restrictie in je luchtaanvoer. Is je reduceer wel geschikt voor 150 lit/min? Kraantje dat ergens dicht staat? Slang niet goed? etc. etc.
volgens mij ook.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Bericht door pieter dr200 »

kan je de slijptol niet direct op de tank aansluiten?
dan heb je geen last van verlies door de drukregelaar.

ik gebruik zelf ook lucht gereedschap, maar wel steeds minder.
het energie rendement is heel erg laag.
om een voorbeeld te geven heb ik een lucht slijptol van 3m 75mm roloc, afgegeven vermogen 1pk.
als ik deze continu gebruik draait er bij mij 5.5kw aan zuiger compressor continu.
ter vergelijking doe ik het zelfde met een 800/1000 watt slijptol, met een 75mm steunvoet voor 3m roloc.
het lucht verbruik van pneumatische gereedschap is enorm.
perslucht is ook de op een na duurste vorm van energie.
nu werk ik met professionele merken als creemers, 3m en mannesman demag.
nu hebben mijn spullen er al moeite mee laat staan als het van een hbm kwaltijd is.
een schroef compressor is leuk maar die moet minimaal 1x per week op bedrijfs-temperatuur komen, anders werkt het alleen maar nadelig.
ik gebruik lucht gereedschap alleen als het niet anders kan, omdat lucht gereedschap vaak een slankere vorm heeft waardoor je er beter bij kan.

een vriend van mij kocht er laatst een 3/4 slagmoersleutel, ook een heavy duty uitvoering.
maar de 1/2 slagmoersleutel die er naast lag had bijna het dubbele aan draaimoment.

wat ik zou adviseren is om het lucht gereedschap terug te brengen en een goede slijptol te kopen.
zelf gebruik ik een Hitachi 1700watt 125mm met regelbaar toerental en constant toeren tal regeling.
het geluids niveau is lager dan dat van perslucht gereedschap, en zelf met de cubitron schijven heeft hij geen problemen.
Arthur Hermans
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2013 19:22

Re: HBM pneumatische haakse slijper -> zwak!

Bericht door Arthur Hermans »

Eh,
Hoe heb je de messing regelaar staan op de slijper?
Plaats reactie