Budget freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Hallo,

Zoals sommigen onder jullie al wel weten was ik eerst vanplan zelf een machine te bouwen. Nu denk ik toch dat mijn gading bij de bedfreesmachines licht en dus wordt het een koopmachine.

De "logische" machines die ik dan meteen tegenkom bij het zoeken zijn de Optimum en HMB machines. Mijn budget is zo een 1000euro. Nu vroeg ik ma af of er nog andere merken zijn (misschien minder chinees) voor die prijs?
Of misschien leuke tweedehandsmachines die verkocht worden ergens. Marktplaats en zo hou ik in ieder geval al in het oog.

Een tweede probleem, naast het budget. Is dat de machine compact moet zijn en niet al te zwaar omdat ik deze in de kelder moet krijgen (smalle doorgang).

Ik ga niet vragen tussen het verschil van een HBM en een Optimum want dat is er volgens mij niet echt. Misschien dat de HBM machines wat goegkoper zijn, maar ik koop zoiets liever niet online.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

een klein budget drukt helaas wel op de mogelijkheden.. aan de andere kant is het dan ook weer een uitdaging om voor weinig iets goeds neer te zetten..

Kijk eerst naar wat je aan drivers en steppers nodig denkt te hebben, en wat je daarvoor kwijt bent, en kijk dan naar een machine waar je't aan kunt knopen.. dan weet je waar je je financieel aan te houden hebt..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Budget freesmachine

Bericht door serum »

als het om budget gaat kijk zeker op deze site voor de besturing;
http://www.motioncontrolproducts.co.uk/

Ik heb een Optimum BF20L, maar ik heb ergens een heel erg uitgebreide PDF gevonden over de black and red X3 (of sieg X3) en was meer onder de indruk van dit apparaat qua opbouw dan bij de BF20L. de X3 heeft bijv. al standaard een gasveer in de Z as ingebouwd. Kleiner bereik, maar een stabielere Z. (hoewel de Z ook weer te verstevigen is bij de BF20)

houd er rekening mee dat een machine kopen 1 is, maar gereedschappen/toebehoren ook nog eens een behoorlijke investering zijn. (opspangereedschap, spantangen, machineklem, freesjes, meetklokje) allemaal dingen waar je eigenlijk niet zonder kunt.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Ja ik moet misschien wel even verduidelijken dat het de bedoeling is de machine eerst een tijdje conventioneel te gebruiken. Dus die 1000euro is alleen voor de conventionele machine.
Maar het "eind" doel is natuurlijk wel een CNC machine. Daarom dat het mij misschien wel handig leek om een machine te zoeken die het best om te bouwen is naar CNC. Ja die BF20 ziet er mij heel degelijk uit. Alleen lees ik overal hetzelfde, de onstabiele Z-as. De BF30 zou dit niet hebben, maar die is meteen 700 euro duurder en dus uitgesloten :(.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Budget freesmachine

Bericht door bartL »

Damocles,

Mijn advies is, houd heel goed het internet in de gaten. Ik kocht mijn bridgeport series 1 CNC machine voor een prijs van rond jou budget. En voor dat bedrag is hij ook nog eens verscheept vanuit engeland naar mijn huis, daar heb ik ook mij hardinge cnc draaibank vandaan die hier op het forum staat. Nou snap ik dat je zoiets niet jou kelder in krijgt maar ik wil maar zeggen dat je voor dat bedrag veel betere kwaliteit kan krijgen dan een nieuwe HBM. Goed rondkijken en lef hebben.

Groeten,
Bart
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Doe ik zeker, er is geen haast bij. Ja het grote probleem is dat de meeste "echte" machines uit 1 stuk zijn en enkele honderden kilo's wegen. Dus dat is al een uitgesloten optie. Zijn er modellen van echte degelijke frezen die niet zo groot zijn? Misschien als ik dan daarop zoek dat ik wat meer kans maak. De machines die ik tot nu toe gevonden heb zijn van die grote zware industrieel machines. Het zal al moeilijk genoeg zijn om met 100 - 150kg de trap af te dalen zonder te verongelukken.

Ow ja die X3 heeft wel een heel laag toerental ...
Bestaan er trouwens gewoon losse kolommen, zonder motor? Anders koop ik me een kruistafel, kolom en kress. Omdat het toch vooral om alu te verspanen is. Dus een toerental van 3000 is echt wel het minimum.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Budget freesmachine

Bericht door Jensorie »

uhm ik kan met mijn sieg X1 of black en red X1 ook gewoon goed alu verspanen... en dat is de goedkoopste freesmachine die je kan krijgen... (proxxon alleen goekoper maar daar heb je niks aan)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Ja alleen zal je nooit aan je snijsnelheid van 180 zitten. Maar dat is dan weer eenvoudig op te lossen met een kress of zo natuurlijk.
Weet er iemand wat voor type machine dit is: ZAY7045 FG. Op die naam vind ik niets, maar das waarschijnlijk weer zo een kloon van het een of het ander. http://5128.rapidforum.com/topic=108967 ... earch=BF20
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Budget freesmachine

Bericht door serum »

Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Ow ja nu je het zegt!
Iemand ervaring met deze machine? http://buitelaar.nl/comasy/templates/pr ... ductid=760. Contimac maakt die ook denk ik onder de naam RF-31.

Kan je bij dergelijke machines deze snel in 2/3 stukken uit elkaar halen. Ik bedoel bv. kruistafel, onderstel en kolom met motor appart. Zodat het wat hanteerbaar wordt. Want 250kg over een trap naar beneden draaien lijkt me niet echt realistisch. Dat is 3 keer men eigen gewicht en nog een flinke zak zand bij ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Budget freesmachine

Bericht door Jensorie »

NU GELEVERD INCLUSIEF AUTOMATISCHE TAPINRICHTING ( enkel op 400 Volt ! ) zonde voor als je geen 400 v hebt.

maar die kolom is er met 4 bouten af te demonteren...
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Budget freesmachine

Bericht door klaas van gemerden »

Ondanks het prijsverschil zou ik eerder voor de eerste gaan:

http://buitelaar.nl/comasy/templates/pr ... uctid=1768

zo'n z-as is veel stabieler.

Uit elkaar halen is niet zo'n probleem kop is 2 bouten z-as is 4 bouten en klaar is kees...

voor de 2de zou je deze oplossing kunnen gebruiken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor het 400V verhaal zou je een freqeuntieregelaar kunnen gebruiken heb je gelijk ook meer mogelijkheden kwa toerental.

Gr. KvG
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Neen inderdaad geen 400V :(. Maar hij is ook op 230V verkrijgbaar. Maar op marktplaats staat deze voor 900euro (bij buitelaar). Ik denk niet dat je voor die prijs een stabielere machine kan hebben dan dat. Ziet er echt zo een goed ouderwets-massieve-stevige-moeilijk-te-slopen-van-duitse-makelijk uit :D Ik bedoel als je dit naast een BF20 zet zie je meteen het verschil.

Maar ik vraag me wel af of deze machine wel om te bouwen valt naar CNC? De kop ziet er veel zwaarder uit.

Hmm die F45 is meteen wel 600euro boven het budget uit. Die Z-as ziet er inderdaad wel praktischer uit. Maar ik wou ook nog een draaibank aanschaffen, dan moet ik eens nakijken of dat wel mogelijk ik. En 350kg das wel al heel zwaar ;-) (voor mij)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Budget freesmachine

Bericht door serum »

Die HBM 45 was een hele tijd 995 of 1195 meen ik. vraag hier voor de aardigheid nog even naar.

Klaas; ik heb zelf weinig vertrouwen in een dergelijke construktie; er zit altijd wel een iniminie speling op die kogelgewrichten, en dat wordt snel meer als hij veel gebruikt wordt. aangezien er al 5/6 in zitten, waarbij iedere kogel een beetje instabiliteit toevoegd kan ik me niet voorstellen dat dat een stabiele optie is; ik zou bij een ombouw naar cnc van een dergelijke frees de spilneus laten bewegen?
Plaats reactie