Budget freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Budget freesmachine

Bericht door klaas van gemerden »

Ja tuurlijk maar als je de bovenkant versteld verschuift je hele afstelling!
Op de club hebben we ook 2 van dit soort machines als je een diep gat moet boren is het echt klote.
Zo'n toevoeging is zeker geen slegte toevoeging.

Het gaat dus alleen om het verstellen en niet voor de aandrijving van de z-as.
maar dat hat je zelf ook al kunnen zien...

Gr. KvG
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Budget freesmachine

Bericht door serum »

tsja, Ik had natuurlijk wel gezien dat het niet voor de aandrijving van de Z werd gebruikt, ik maak me alleen zorgen om de zijndelingse speling als het er 'echt ' op aan komt, daarom adviseerde ik om de spilneus te laten bewegen ipv de kolom bij een dergelijke 'kolom' machine als de TS hem uiteindelijk om wil bouwen naar CNC. Ik zou er geen CNC bewerkingen mee willen doen als de Z as beweegt op de kolom. dat was mijn punt.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Ik ben nog wat aan het rondkijken en hoe meer ik kijk hoe meer opties dat ik open laat. Ze liggen zelf niet allemaal in dezelfde prijsklasse. Wat ik tot nu toe als mogelijkheden heb zijn, met het type er bij:
Optimum BF20 / HBM BF25 : zwaluwstaart 800W 1200€
HBM 16 : Kolom 1000W 349€
HBM 32 : Kolom 1500W 1199€
B&R X2 : Zwaluw 899€
B&R X3 : Zwaluw 999€

Die HBM 16 komt er misschien wat raar tussen staan. Maar omdat het mijn eerste machine is en het budget als student toch niet zo groot. Vroeg ik mezelf af of ik niet beter die kan kopen en dan kan ik sneller overgaan naar CNC omdat er nog 600+ euro over is. Dan kan ik me ook nog een draaibank kopen en anders zal die moeten wachten. Aangezien ik ook nog geen frezen, spangereedschap, ... heb kan het misschien niet slecht zijn met zo een kleintje te beginnen. Het enige nadeel is het klein freesbereik van 230 * 100. De voordelen de krachtige 0.75PK motor met relatief hoog toerental. En aangezien het een klein freesbed is kom ik wel toe met 3Nm motoren. Ik heb al 2 drivers die maar tot 2.4A gaan dus veel meer kan ik er toch niet opzetten. Bij zo een HBM 32 zal wel 6-7Nm nodig zijn, en de Z waarschijnlijk nog wat meer!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Budget freesmachine

Bericht door Jensorie »

Hbm 16 daar ging ik voor naar buitelaar in eerste instantie. maar dat ding werd mij afgeraden. de zijden dat ie handig is voor op een rij veel gaten te boren e.d. maar voor een fijne werk gewoon te grof is. darom heb ik voor de X1 gekozen. inmiddels spijt dat ik niet voor de X1 super ben gegaan. maar ga er een grotere kruistafel onder plaatsen.


gr
Jens
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Die X1 heeft nogal een lichte motor vind ik. 150W das echt wel een pak minder dan de andere machines. Zelf die HBM 16 is 8x zo veel
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door René »

Zelf heb ik regelmatig naar deze gekeken, zijn erg solide, AI heeft een goede naam en volgens mij zijn ze redelijk demonteerbaar.

Tekst:
Hembrug heeft een kleine freesbank geproduceerd de FR1. Deze weegt zo rond de 300 kg. Met behulp van een aantal helpstukken kan er een horizontale freesbank, een vertikale freesbank, een steekbank en een slijpbank gemaakt worden..
Deze freesbank werd in het begin uitgerust met een motor van 0,5 pk (950 rpm.) later kwamen zwaardere montoren ter beschikking.

De machine werd vooral gebruikt voor het maken van kleine series. Er waren speciale hendels beschikbaar op alle assen om snelle series te maken. Bijvoorbeeld het frezen van sleuven in de kop van metaal schroeven.

De bijnaam van deze machine was ook het armen en benenbankje omdat de grote hendels buiten de machine steken

1301
1302

Ze worden regelmatig op marktplaats aangeboden voor minder als jou budget :mrgreen:

Ben nog een hoop tekst vergeten, kijk maar eens naar deze link
http://www.metalworker.eu/metaalwerk/ht ... -fr1-1.htm
Mvg René
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

ZIet er wel een mooie machine uit. Maar ik ben toch eerder opzoek naar iets kleiner, compacter. Ow ja ik was vergeten zeggen dat de kelder al redelijk volgepropt zit met vanalles ;-). Dus liefst zo een "tafel" model. Of met een kolom tot op de grond (smaller).

Het toerental van 950 is ook wel echt aan de lage kant. ;-)

EDIT: nog een vraagje: op zo een HBM 32 machine werken ze niet met zwaluw geleidingen. Hoe gebeurd daar dan de geleiding? Op de kolom veronderstel ik, of niet? Want ik lees toch vaak bij het ombouwen naar CNC dat die geleidingen voor veel problemen zorgen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

En nog een vraag :D. Zijn die Optimum BF20 of HBM BF25 machines met een DC of AC motor?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

ahhh dat "hembrugje".. wat een dotje.. ik wil em... :)..
Ik sta op mijn werk regelmatig achter een Hembrug draaibank.. geweldige machine.. zuiver.. niet te weinig.. en dat voor een machine uit "negentiennoach"..
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door René »

Kwijl...... :mrgreen: Heb zelf zo'n AI draaibank, vreselijk conventioneel maar van gietijzer. 0,01 is 0,01, als je het niet geprobeerd hebt heb je wat gemist :oops:
Mvg René
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Budget freesmachine

Bericht door serum »

de optimum bf20 heeft een DC motor ik ga er van uit dat de HBM dat ook gebruikt.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Elke machine heeft zo wel zijn nadeel jammergenoeg :-(. Die BF20/BF25 is uitgerust met plastieken! tandwielen en de kolom is niet zo stevig. Een X2 zijn gearbox piept en kraakt als hel. Bij de X3's zijn er problemen met de elektronica. Een HBM32 lijkt me nog de beste in zijn prijsklasse, voor een conventionele machine toch. Ik heb zo mijn twijfels bij het ombouwen naar CNC daarvan :roll: . En de kop hiervan is niet kantelbaar, lijkt me toch handig soms. Aaarrghhh:D Maar goed ik heb nog tijd, misschien moet ik wel wachten tot er ergens een koopje opduikt :mrgreen:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Budget freesmachine

Bericht door serum »

Voor de X2 zijn aardig voordelige beltaandrijvingen verkrijgbaar; dit is ook zelf te maken. het zijn die haakse tandwielen die zo gieren..
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Budget freesmachine

Bericht door klaas van gemerden »

alles is op te lossen... je kan natuurlijk gewoon een 3phase motor direct op de spil zetten en hem freqeuntie geregeld maken.

kijk eens bij: http://www.cnc-steuerung.com ze zijn niet goedkoop maar ideen opdoen kost niets.

http://www.cnccookbook.com gooit de eigenaar er polymeer concrete oid in de z-as enzovoort om hem stijver te maken. (pas doen als hij in kelder staat ;-) )Bij o.a. de HBM BF 16 heb ik dat ook verschillende keren gezien.

je kan je werkstuk ook scheef opspanen, buitelaar levert een heel leuk digitaal hoekmetertje waar ik zo af en toe gebruik van maak.

Afbeelding

zoiets alleen dan digitaal.

Als je je kop scheef zet moet je alles weer uitklokken nadat je hem weer recht gezet hebt.

Gr. KvG
Plaats reactie