Budget freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Zoiets was ik alvast vanplan om te maken. Lijkt op het opspansysteem met kikkers dat Arie gemaakt heeft.

Zijn afbeelding uit het topic van de Beagle (wordt ooit nog een werkwoord: beagelen ;-)):

Afbeelding

Aaarggghhh, zou liefst van al meteen bestellen en met de post laten afkomen. Maar ik wacht best nog even, anders gaan ze thuis niet zo heel blij zijn ;-) :mrgreen:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

die dus.. ja.. 't principe is vergelijkbaar, alleen kun je die andere vanaf de zijkant aanspannen met een bout..
bij mijn vorige werkgever had ik ook een dergelijk "modulair machineklemmetje" voor kleine onderdeeltjes..
't leuke is, om op te spannen, moet het schuivende blok een beetje los staan, waardoor je em met klemmen iets achterover drukt.. , maar als je em dan vasttrekt, dan trekt ie tevens je werkstuk naar beneden, en ligt de boel vlak... tevens neemt de klemkracht ook nog iets toe..

een onderdeel tussen twee balkjes klemmen met draadeinden en moeren, en dan die balkjes op hun beurt vastkikkeren wil ook goed.. ( je kunt klein werk ook in een parallelklemmetje zetten, en die vastkikkeren.. )
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Ik was inderdaad vanplan om jouw systeem wat na te maken maar met 2 lange schroeven oid om ze aan te spannen. Het voordeel is dan ook dat als je iets zaagt en het is 89° ipv 90° dat je je klem ook wat schuin kan opspannen waardoor het stuk beter geklemd wordt. En is het ook meteen mooi gelijk met je frees omdat je de uitsparing zelf freest. Dus als er een afwijking zou (natuurlijk doe je er alles aan om geen te hebben ;-)) inzitten dan zit deze ook in je klem waardoor die dus eigenlijk wegvalt in elk stuk.

Je zou trouwens ook zo een dubbele kunnen maken. Dus op die rails nog eens 2 rails die er kunnen over schuiven. Dan kan je het stuk langs 4 kanten inspannen. Hoewel dat niet echt nodig is lijkt me.

Nog een vraag over de freesjes. Met van die gewone 4 snijders en 2 snijders http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... ductid=684. Kan je daarmee ook langs boven je werkstuk in? Ik bedoel dan niet om ze als boor te gaan gebruiken maar als je bv een kamer in een stukje wil uitfrezen dan moet je toch altijd beginnen langs boven. En kan je dan best je frees schuin laten inlopen? Dus terwijl je de Z naar beneden brengt ook de X of Y wat bewegen. En een laatste vraagje, wat is zo de diepte dat je dan met zo een klein freesmachine kan nemen. Ik dacht iets van bvb. 2mm met een 10mm frees in staal, dus 0,2D of zo. Klopt dat ongeveer? En eens je dan je gat in de diepte hebt gemaakt mag je wel wat meer wegnemen langs de zijkant vermoed ik? 0,5D dacht ik ooit gelezen te hebben.

bestaat er geen goed boek met dat (en veel uitgebreider) allemaal zo wat uitgelegt, hoef ik niet altijd hier te komen ambetant doen ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Damocles schreef: bestaat er geen goed boek met dat (en veel uitgebreider) allemaal zo wat uitgelegt, hoef ik niet altijd hier te komen ambetant doen ;-).
ehh.. Ambetant.. vertaal?.. 'k ben tenslotte nen'ollander :mrgreen:

Voor Frezen geldt in het algemeen, :
Als tenminste één van de snijkanten tot het hart van de frees doorloopt ( altijd bij 2-snijders ) dan kun je em zelfs verticaal invoeren, schuin is eigenlijk wel beter.

materiaal wat je in één keer kan wegnemen, je zat er niet ver naast met 0,2D.. op school leerden we ¼D.maar dat scheelt maar 5%.. :), als je machine minder stabiel is, dan neem je minder af.. duidelijk..

als je een holte verder gaat "uitfrezen" wordt veelal gewerkt met 40% "Stepover", dus een 10 mm frees zet je dan 4 mm om

kijk eens in een tweedehands boekenzaak, daar vind je nog wel eens boeken van technische scholen.. daar kun je veel uithalen.. wat toen goed genoeg was, voldoet vandaag nog steeds.. dat frezen tegenwoordig meer kunnen hebben, wil niet meteen zeggen dat je als hobbyist ook meteen het onderste uit de kan moet halen..
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Ambetant = lastig doen, moeilijk doen, mensen ambeteren dus :D

Haha ben ik even dom :shock: zit ik op school (industriële wetenschappen) met een bibliotheek met duizenden technische boeken. Kan ik gerust daar eens rondsnuffelen natuurlijk :roll:

Even gaan meten en zo daarstraks. Vrijdag staal halen voor een "machinetafel" te lassen. Uit 40*40*3 mm staal kokerprofiel. Moet wel stevig genoeg zijn denk ik :-). En zo gaat de tijd wat door. Daarnet voorzichtig proberen aankaarten dat ik een grote aankoop wou doen, de reacties waren niet meteen echt positief. Ben wel meerderjarig en zo maar het toch altijd leuk houden hé thuis ;-). Kopen doe ik toch hoor, maar proberen toch iedereen mee te krijgen :mrgreen: .
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Iemand ervaring met deze ebay verkoper? De prijzen zijn echt ongelooflijk laag. Zeker met de huidige koers.

http://stores.ebay.co.uk/harryuk123_Mil ... idZ2QQtZkm

En zou ik dan voor die AMA25 of XJ25 gaan? Zien er beiden haast hetzelfde uit, op de motor na.

Ter illustratie:
De 180V draaibank van bij buitelaar (daar 800 zonder promotie) voor net geen 500 euro. Alleen vrees ik voor heel hoge verzendkosten, richting 200 euro. Misschien als ik dan en draaibank en freesmachine koop dat het wel nog betaalbaar is om een pallet te laten afkomen. Ga meteen informeren achter de verzendkosten!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

De verzendkosten voor België (=Nederland?) Zouden op een 150euro komen voor een europallet. Dus dat zijn op zen minst 2 machines.

Ik heb uitgerkend en zo 500!!! euro uitbesparen t.o.v. Buitelaar bij aankoop van freesmachine en draaibank. Zelf met de verzendkosten van buitelaar bijgerekent.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Budget freesmachine

Bericht door Lude »

Dat is echt geen geld zeg!! Helemaal met de huidige koers
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Budget freesmachine

Bericht door Jensorie »

die lintzaag ook niet !!! :P
Plaats reactie