Budget freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Budget freesmachine

Bericht door serum »

Die klem heb ik ook^

voordeel is dat ze erg brede werkstukken kunnen opspannen, relatief licht zijn en weinig ruimte in beslag nemen op je tafel.. En je kan deze in de lengte opspannen zodat je altijd een vast X/Y hebt..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's een mooie Tutorial.. 't voordeel van dit type klemmen is dat ze je werk naar beneden trekken, en daardoor beter klemmen én zuiverder zijn..

een goeie set kikkers is overigens ook goud waard.. er zijn zoveel klussen die je beter "op de tafel" kunt spannen..
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Budget freesmachine

Bericht door Jensorie »

Idd, en voor die tut heb je helemaal geen bijzonder gereedschap nodig.. dat wilde ik gaan maken. maar mijn 3mm frees is dood :(
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Die kikkers zijn wel relatief makelijk zelf te maken denk ik :). Kopen is ook maar de makkelijkste oplossing hé ;-). Maar goed, ik zal daar binnen een week of 2 wel een machineklemmetje meenemen ook ;-).

Nu we het toch over klemmen hebben: http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... ductid=335 ook wel de moeite aan de prijs die hij nu staat ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Budget freesmachine

Bericht door Jensorie »

kan zo weinig inspannen vind ik... ik wil zo een van majosoft gaan maken en dan wat groter bouwen...



gr
Jens
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Mja maar grote stukken span je toch vaak op de tafel op. Je moet het ook maar als een start bekijken hé ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door vroemm »

serum schreef: houd er rekening mee dat een machine kopen 1 is, maar gereedschappen/toebehoren ook nog eens een behoorlijke investering zijn. (opspangereedschap, spantangen, machineklem, freesjes, meetklokje) allemaal dingen waar je eigenlijk niet zonder kunt.
En als je staal wilt frezen, een koelvloeistof installatie.
Van optimum kost het 201 euro ex btw.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

:shock: 210 euro, de dieven!

Een klein aquariumpompje 20euro. Een plastieken reservoir/bak 5euro. Een filtertje 5euro. Wat slangetjes en koppel stukjes 20euro. Laat ons zeggen dat je voor 50euro je eigen koolinstalatie kan maken ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

of je koopt gewoon VHM Frezen, die kun je droog inzetten.. ietsie duurder, maar een betere levensduur.. en niet die vette koelbende in je schuurtje..
( bovendien.. op de LTS werd met HSS Freesjes het Staal toch ook droog verspaand.. )
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Budget freesmachine

Bericht door Jensorie »

misschien als je uren in het spul staat te verspanen... :P maar als dat zo is kan je ook gewoon even een 15 min stoppen en daarna weer voortzetten...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Damocles »

Ja een druppeltje olie doet ook al wonderen. En voor alu denk ik dat de spindel niet eens snel genoeg gaat om de temperatuur hoog genoeg te krijgen dat het blijft plakken. Maar zo een koelinstalatietje had ik zelf ook al wel aan gedacht hoor. Dat hoeft geen 200l/min te zijn hé;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door vroemm »

Damocles schreef::shock: 210 euro, de dieven!

Een klein aquariumpompje 20euro. Een plastieken reservoir/bak 5euro. Een filtertje 5euro. Wat slangetjes en koppel stukjes 20euro. Laat ons zeggen dat je voor 50euro je eigen koolinstalatie kan maken ;-).
Hahaha,
beste mensen, ik ben ook aan het worstelen welke freesbank ik zal kopen.
Dacht aan de optimum bf20L.
Nu las ik in deze thread over het z-axis probleem.
Blij dat ik er nu van weet, en niet na de koop. :-)

En jullie hebben me al zo'n 300 euro uitgespaart.
150 euro voor de koelvloeistof installatie.
En 150 euro voor de werkstuk klem.
De zelf bouw werkstuk klem lijkt me een leuk project waar je jaar na jaar veel voldoening van hebt.

Ik heb pret :-)

Hoewel ik nog steeds niet weet welke freesmachine ik zal kopen.

Ik was laatst bij een bedrijf dat ook metaal bewerkings machines verkoopt.
Hij vertelde dat soms een klant vroeg om een goed merk waar hij geen problemen mee krijgt.
Hij adviseerde dan HUVEMA.
Kennen jullie de HUVEMA HU DM 20 VARIO ?
http://old.huvema.nl/index.php?option=c ... &Itemid=27

Vroemm.
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Barcosmurf »

Als je T-sleuven hebt kan het in klemmen van grote stukken materiaal nog eenvoudiger (frees is een BF20)
Afbeelding bron: http://www.juergenschwelm.de
Plaats reactie