Maho 400P

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

Nou inderdaad: helft van de prijs.
Ik blijf me verbazen over de stokoud-lijkende tv-schermen, maar goed, dat doet natuurlijk niets af aan de machines, waarvan je nu juist wel wil dat ze "stokoude kwaliteit" hebben ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Maho 400P

Bericht door DaBit »

7500 euro, sjessus :shock:
Als iemand met dat geld op de stoep staat mag-ie de mijne nog meenemen.

Die MH500 ziet er dan toch wel veel smakelijker uit voor dat geld. Met dat soort apparaten moet je echter ook wel een beeje letten op het aansluitvermogen; 380V/37Amp is niet beschikbaar in de meeste hobbyschuurtjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

Nee, de 400V heb ik nog wel maar die 37 ampjes, dat wordt toch een beetje zeuren in mijn "atelier" zoals ze dat hier in Frankrijk noemen...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Maho 400P

Bericht door DaBit »

Zou best kunnen dat het op een 400V/16A aansluiting ook wel wil werken en dat je pas last krijgt als je met een 125mm wisselplaatfrees unobtainium gaat verhakselen, maar dat zou ik wel eerst even uitzoeken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

ach, kan geen kwaad om de zekeringen op zijn tijd te testen ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Maho 400P

Bericht door DaBit »

Je maakt mij eigenlijk niet wijs dat zo'n machine >10kW nodig heeft als je met hobbyvermogens aan het verspanen bent. Als ik 1 hele kilowatt in de frees stop dan kruip ik vervolgens bang weg achter m'n polycarbonaat venstertje en denk ik dat de wereld vergaat. Magoed, ervaring heb ik er niet mee, enkel boerenverstand.

Dan is opstarten nog het grootste probleem, maar de handigste oplossing daarvoor is zo'n oude zwarte groepenkast met *KLAK* schakelaars en zekeringen modelletje porselein traag. Past prima in de gemiddelde Zuid-Europese elektrische installatie :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

Welnee, ik vind die 37 A wel heel erg veel inderdaad, maar goed, ik begon er niet over ;-)

Ik heb ooit eens aan boord van een schip een freesbank gezien, en daar wat mee geklooid: dat was geweldig!
Eigenlijk zie je aan boord van schepen nooit freesbanken staan, is zeldzaam.

Maar thuis zal het zich beperken to het kleinere spul.
Ik wil echter een goede kwaliteit, al hoeft het niet super groot te zijn.
Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

Even terug naar de topic: wat zijn nu eigenlijk goede merken voor freesmachines?

Ik begreep dat Deckel goed is.
Is er een lijst van goede merken?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Appleman schreef:Even terug naar de topic: wat zijn nu eigenlijk goede merken voor freesmachines?

Ik begreep dat Deckel goed is.
Is er een lijst van goede merken?
Als jij niet een keer verteld wat je doel zo'n beetje is, krijg je ook geen goede antwoorden.

Die MAHO van marktplaats is net zo goed als een Deckel uit die periode.
En ga er dan vanuit dat je die besturing, verterkers, motoren moet vervangen.

Deckel, MAHO, Mikron, Fehlman, Bridgeport, allemaal mooie machines.

Maar als je fijn graveerwerk of leuk 3D freeswerk wilt gaan doen zou ik ze je afraden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door Breaker »

Appleman schreef:... zou in nieuwstaat verkeren... maar als de besturing 40 jaar oud is, ...
Vraag ik me altijd af waarom dat is: Van een school geweest of was er een man met knuppel voor nodig om een operator bij de machine te houden :mrgreen:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Appleman
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2017 07:18

Re: Maho 400P

Bericht door Appleman »

hugo stoutjesdijk schreef:Als jij niet een keer verteld wat je doel zo'n beetje is, krijg je ook geen goede antwoorden.
Je hebt gelijk: het hangt nogal af van het werk.
Ik zou het voornamelijk gaan gebruiken voor klein werk zoals klokken en gereedschap, met wellicht af en toe een uitschieter naar iets groter werk.

Ik dacht eerst aan de Proxxon met CNC, maar las hier dat men Proxxon nogal verguist, dus dacht dat het wellicht niet zo geweldig is? Ik ken het niet, en zou ook niet weten waar ik zoiets kan uitproberen.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Maho 400P

Bericht door pieter dr200 »

zou een emco cnc niet iets wezen?
als de onderdelen toch niet al te groot zijn, lijkt het mij een leuke opstap om mee te beginnen en als je hem zat bent denk ik dat hij nog redelijk waarde vast is.
over het algemeen is er veel van bekend en zijn er voldoende mensen mee bezig, om eventueel ondersteuning te bieden.
het is voor zijn klasse een redelijk goede machine, wel is waar niet zo stabiel als de maho maar dat is weer heel wat anders.
ik neem aan dat je rustig aan gaat beginnen en niet gelijk met een grote mantelkop aan de gang gaat.

de prijs van €7500,- voor de maho vind ik wel mee vallen, want als je gaat kijken voor een vergelijkbare conventionele freesbank zal je niet veel goed koper uit komen.
en redelijke gebruikte schaublin 13 doet momenteel ook al een €5000,- voor een kale machine.
je kan natuurlijk je geluk beproeven bij een particulier en wat goed koper uit zijn maar een nette handelaar als wolthuis geeft toch een soort van garantie, mocht er wat wezen dat er voor beide partijen een nette oplossing gevonden word.

een retrofit is inderdaad kostbaar, maar als je klaar bent heb je ook wel wat.
ook denk ik dat de machine redelijk in waarde zal stijgen mits je er een besturing van een merk op zet.
je zou hier over wat informatie over kunnen winnen bij heidenhain zij doen dit vaker en vragen kost niets.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Maho 400P

Bericht door benkr »

Als je niet om een bepaalde reden zo'n loodzware machine nodig hebt en een redelijk budget hebt dan zou ik eens heel goed kijken naar een open source machine hier van het forum.
Over de afmetingen moet je dan maar eens heel goed nadenken, in principe is een machine altijd aan de kleine kant na een tijdje. De kostprijs van een dergelijke machine zal tussen de 4 en 8 duizend Euro uitkomen, afhankelijk van hoe jij de machine configureert en welke componenten je gaat gebruiken.

De open source machine is eigenlijk in elke maat te bouwen en is een heel acceptabele machine die voor het klokkenwerk en zo perfect bruikbaar is, ook aluminium en ik denk zelf de niet al te harde ijzersoorten als je rustig aan doet zijn ook geen probleem. Ik weet ook zeker dat de open source machine best een waardevaste investering is, heel anders dan een veel duurdere auto of nieuwe freesmachine van b.v. HBM of zo, al die dingen zijn op het moment dat je de winkel hebt verlaten minimaal 30% in waarde gedaald. Als je een opensource machine goed bouwt en behandelt dan blijft die zijn waarde (kostprijs) denk ik aardig behouden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Maho 400P

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Appleman schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Als jij niet een keer verteld wat je doel zo'n beetje is, krijg je ook geen goede antwoorden.
Je hebt gelijk: het hangt nogal af van het werk.
Ik zou het voornamelijk gaan gebruiken voor klein werk zoals klokken en gereedschap, met wellicht af en toe een uitschieter naar iets groter werk.

Ik dacht eerst aan de Proxxon met CNC, maar las hier dat men Proxxon nogal verguist, dus dacht dat het wellicht niet zo geweldig is? Ik ken het niet, en zou ook niet weten waar ik zoiets kan uitproberen.
Dan zie ik iets met een bereik van 200x150 mm voor me( max. 400x400). Freesjes tot max. 10mm.
Te groot is helemaal niet handig, dat zit 99% van de tijd in de weg, beweegt lomp kost alleen maar extra.
Die MAHO retrofitten is het meest onhandige wat je kunt bedenken. Die heeft waarschijnlijk niet eens kogelomloopspillen, en niet 3 aandrijfmotoren. Moet je dus opnieuw gaan engineeren. (ook leuk als dat je hobby is)
Besturing retrofitten, doen ze alleen als zo'n machine het waard is, nou dat is ie zeker niet. Kun je beter een CNC zoeken van een jaar of 20 oud, met een behoorlijke besturing (die heb je echt onder de €20.000)
(je moet heel goed uren en materiaal uit elkaar houden als je over waarde spreekt)

Zo'n EMCO, er was er laatst nog een te koop, vaak al omgebouwd naar een Mach3 of Eding besturing lijkt me in dit verhaal toch wel een heel goede keus.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie