wat is haalbare nauwkeurigheid

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door cncor »

Ik ben al een tijdje op zoek naar een CNC gestuurd freesbankje.
Mijn idee is een degelijke freesbank te laten ombouwen tot CNC machine.
Een van mijn uitgangs punten was om een nauwkeurigheid van 0,01 mm te halen.
Of er zo dicht mogelijk bij met een budget van ongeveer 4000 euro.

Eerst dacht ik aan een Optimum BF20L, maar die blijkt een minder goede Z kolom bevestiging te hebben waardoor die 0,01 mm moeilijk wordt.
Nu denk ik aan een BF30. Maar omdat de BF30 van Optimum niet goed met Z-spindel is uit te breiden zou het een HBM BF30 worden.

Nu krijg ik echter steeds vaker van de leveranciers van freesbankjes te horen dat de te verwachte nauwkeurigheid 0,06 mm is :cry: Ook voor andere merken in die prijs katagorie. Daar schrik ik wel van. Zo slecht?

Wat is nu een goed haalbare nauwkeurigheid?
En welke fabrikant zou dan het beste mijn uitgangspunt kunne zijn?
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door André »

Mijn oude Emco kloon FB2, is op 0.025 uit te klokken. Maar dat is te veel voor een cirkel.
Softwarematig is Mach3 instaat om dit behoorlijk terug te brengen, maar het blijft behelpen.

Dan blijft er maar 1 ding over ombouwen op kogelomloop, wel de nastelbare dan he...
Misschien iets om over na te denken?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door skillalot »

Wil je perse een nieuwe freesbank dan? Misschien kun je eens kijken naar een 2e handse, en die ombouwen.
Die optimums lijken mij niet echt heel stabiel nee, die z-kolom is maar smalletjes. Een 2e handse degelijke lijkt me een betere optie. En die hebben ook vaak een wat groter freesbereik.

Misschien ook een optie om een 2e hands cnc freesbank te kopen en hier alleen de besturing van te vervangen?

Gr Sascha
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door klaas van gemerden »

@cncor

Wat zijn jouw problemen dan met de z-as van de BF 30?
Misschien moet je handmatig eerst wat onderdelen voor de ombouw frezen.
En je draaiwerk uitbesteden. Maar voor de rest moet dat toch wel te doen zijn?

Afbeelding

Kijk maar een op http://www.cncecke.de daar staan ook een paar BF 30 freesbanken omgebouwd.

Een nauwkeurigheid van een 1/100 valt tegen.
Je hebt speling op je zwaluw staarten anders krijg je ze niet bewogen.
Je hebt speling op je spindels (zeker als je trapezium gebruikt)
Torsie van je frame door verspaningsweerstand.

en bij optimum geven ze zelf aan:
Hohe Rundlaufgenauigkeit durch Kegelrollenlager, kleiner als 0,015 mm in der Pinole gemessen
daar gaat je 1/100 ;-)

Maar je kunt er wel iso 30 tegen meerprijs op krijgen...

Maar BTW wat wil je maken?

@Skillalot

De meeste ''oude'' freesbanken zijn iig een stuk grofstoffelijker...
Maar het effectief werkbereik van de Bridgeport van ons is nouw ook weer niet zo heel groot.
Maar je hebt drie freeskoppen tot je beschikking en een stabiel frame das waar.

Je freesbereik is altijd te klein zeg maar...

een machineklem plus magneetplaat gaat nog net maar de verdeelkop past er dan al niet meer bij.
Als de machineklem en je gereedschap opname van je maximale hoogte aftrekt hou je niet zo gek veel over.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door serum »

Runout op de spindel is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. je freesje zal hierdoor een grotere uitslag maken.

de BF20 is op zich best goed hoor, (voor het geld) je kan de Z vrij simpel veel steviger maken door hem met de rug tegen het beton te zetten en hierop te verankeren aan zowel de bovenkant als de onderkant. Met dunne shimmetjes kan je hem nauwkeurig uitlijnen. hij is dan echt stabiel te noemen, in de eerste instantie was mijn idee was om hem gewoon met chemische ankers in het beton te zetten, en dan achterop de rug een tweetal 40X40X300 stukken 7075 alu te zetten.

Staar je niet blind op het verhaal van .04 speling op de Z voordat ze de stalen constructie erop hebben gezet. (ik neem aan dat je dat verhaal hebt gelezen?) Dan heb je waarchijnlijk ook het verhaal gezien van de BF20 waarbij de Z werd uitgeklokt zonder de spindel er op.. (35kg aan ballast..) Typisch..

.01 is wel mogelijk, maar er gaat wel wat meer moeite in zitten dan alleen omloopspindels te plaatsen. je hebt ook andere dan standaard lagers nodig. Ik heb gisteren mijn assen voorbereid om er axiale lagers bij op te zetten. De omkeerspeling van de Y as was onder spanning met de 'verkeerde lagers' al iets minder dan .01. ben benieuwd wat het doet met de juiste lagers.

Ik heb het spul van Damencnc gekocht. Ik ben niet te spreken over de couplers, deze zijn gewoon niet precies genoeg geproduceerd; de gaten zitten niet in het midden, ik meet op 1 coupler een .2mm afwijking.. dus je hebt de couplers nodig om zich tegen de onzuiverheden van zichzelf te beschermen. uitdraaien en een bus erin maken dan maar..

de zwaluwstaarten kan je goed afstellen, op een .01mm speling loopt het nog soepel. die .01 speling is met een kracht van trekken/duwen van ik schat 800N+ ik heb nog wel wat moeten doen aan de gib van de X as, deze gaf niet helemaal een gelijke speling op links en rechts.

4000 euro gaat er gauw in zitten, houd er rekening mee dat je ook opspangereedschap, koeling machineklem etc. 4000 euro is gauw op kan ik je uit mijn ervaring vertellen.

het probleem met tweedehands is dat je na de aanschaf pas achter de punten komt waar je eigenlijk op had moeten letten. ik ben hier al aardig vaak tegenaan gelopen. zeker bij een mechanisch precies iets. de staat van de machine verteld wel iets, maar niet alles.

Ik heb de instabiele Z niet als bijzonder groot probleem gezien, het meest extreme dat ik zal doen is alu met een 8mm frees, en dan eerder een hoge voeding, relatief kleine verspaning dan andersom.

Wat wil je er mee gaan maken/bewerken? Ik heb de mijne gekocht om hoofdzakelijk hardere alusoorten mee te bewerken en kunststoffen en een keer wat staal/rvs.
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door mmelters »

Hallo,

Ik heb (toen ik nog niet besloten had een portaalfrees van Haase te kopen)
eens gekeken naar de F120E van Wabeco. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee,
maar over de draaibankjes van Wabeco schijnt iedereen erg tevreden te zijn...
Op ebay Duitsland nieuw te koop voor 2350 (wabeco-shop)
Momenteel loopt daar ook een veiling van een F1210E die al is omgebouwd
met kogelomloopspindels....
Stappenmotoren+sturing toevoegen, blijft die misschien net binnen budget...

Met vriendelijke groeten,
Marcel
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door cncor »

André schreef:Mijn oude Emco kloon FB2, is op 0.025 uit te klokken. Maar dat is te veel voor een cirkel.
Softwarematig is Mach3 instaat om dit behoorlijk terug te brengen, maar het blijft behelpen.

Dan blijft er maar 1 ding over ombouwen op kogelomloop, wel de nastelbare dan he...
Misschien iets om over na te denken?
Hoe bedoel je dat dat te veel is voor een cirkel??
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door cncor »

klaas van gemerden schreef:@cncor

Wat zijn jouw problemen dan met de z-as van de BF 30?
Misschien moet je handmatig eerst wat onderdelen voor de ombouw frezen.
En je draaiwerk uitbesteden. Maar voor de rest moet dat toch wel te doen zijn?
Dat is niet de BF30 van Optimum, die heeft blijkbaar een andere Z as opbouw Ik weet ook niet precies wat er anders is, maar een Z spindel erin zetten was niet mogelijk of moeilijk.
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door cncor »

mmelters schreef:Hallo,

Momenteel loopt daar ook een veiling van een F1210E die al is omgebouwd
met kogelomloopspindels....
Stappenmotoren+sturing toevoegen, blijft die misschien net binnen budget...

Met vriendelijke groeten,
Marcel
Die had ik inderdaad ook gezien.
Is een Wabeco een nauwkeurige machine?
Deze is 4 jaar oud. In hoe verre kan men de nauwkeurigheid in 4 jaar tijd door bijvoorbeeld slijtage of misschien verkeerd verbruik verpesten?
Ik geloof dat ik dat 2de hands (gezien mijn onervarenheid) niet zo goed aan durf.
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door cncor »

serum schreef:Runout op de spindel is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. je freesje zal hierdoor een grotere uitslag maken.
Wat is runout? Ik ben tamelijk nieuw op CNC gebied. Zou je dat kunnen uitleggen?
serum schreef: Staar je niet blind op het verhaal van .04 speling op de Z voordat ze de stalen constructie erop hebben gezet. (ik neem aan dat je dat verhaal hebt gelezen?) Dan heb je waarchijnlijk ook het verhaal gezien van de BF20 waarbij de Z werd uitgeklokt zonder de spindel er op.. (35kg aan ballast..) Typisch..
Dat van die speling had ik gelezen, maar zonder de spindel er op niet. Wat was het resultaat daar dan van?
serum schreef:.01 is wel mogelijk, maar er gaat wel wat meer moeite in zitten dan alleen omloopspindels te plaatsen. je hebt ook andere dan standaard lagers nodig. Ik heb gisteren mijn assen voorbereid om er axiale lagers bij op te zetten. De omkeerspeling van de Y as was onder spanning met de 'verkeerde lagers' al iets minder dan .01. ben benieuwd wat het doet met de juiste lagers.
Goed om te weten.
serum schreef:Ik heb het spul van Damencnc gekocht. Ik ben niet te spreken over de couplers, deze zijn gewoon niet precies genoeg geproduceerd; de gaten zitten niet in het midden, ik meet op 1 coupler een .2mm afwijking.. dus je hebt de couplers nodig om zich tegen de onzuiverheden van zichzelf te beschermen. uitdraaien en een bus erin maken dan maar..
Dat valt me tegen van Damencnc. Die couplers zijn niet goedkoop, dan verwacht je toch kwaliteit.
serum schreef:4000 euro gaat er gauw in zitten, houd er rekening mee dat je ook opspangereedschap, koeling machineklem etc. 4000 euro is gauw op kan ik je uit mijn ervaring vertellen.
Ik hoef niet alles in een keer te hebben. Uiteraard wel opspangereedschap en machine klem. Maar alle andere opties komen later wel. Eerst wat ervaring opdoen.
serum schreef:het probleem met tweedehands is dat je na de aanschaf pas achter de punten komt waar je eigenlijk op had moeten letten. ik ben hier al aardig vaak tegenaan gelopen. zeker bij een mechanisch precies iets. de staat van de machine verteld wel iets, maar niet alles.
Daar ben ik dus ook bang voor. Er is 2de hands wel wat te koop. Maar ik durf dat niet zo goed.
serum schreef:Wat wil je er mee gaan maken/bewerken? Ik heb de mijne gekocht om hoofdzakelijk hardere alusoorten mee te bewerken en kunststoffen en een keer wat staal/rvs.
Ik wil me met mechatronica bezig houden. Ik denk vooral in Aluminium en technische kunstoffen te frezen, maar misschien ook wel staal. Als uitgangspunt heb ik dat ik in een block aluminium van 10 x 10 x 10 cm een 3D constructie zou moeten kunnen frezen. Verder moeten asjes en wieletjes geen probleem zijn om te kunnen maken. Dus een 4de as moet er ook een keer komen. En omdat asjes in lagertjes moeten kunnen passen dacht ik aan 0.01 mm nauwkeurigheid (of zo dicht mogelijk erbij).
Maar misschien leg ik de lat nu te hoog. Het probleem is dat ik de ervaring nog moet opbouwen. Maar volgens mij zul je altijd tegen de limiet van de mogelijkheden aanlopen. Dus dan maar de limiet zo hoog mogelijk voor het beschikbare budget.
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door cncor »

skillalot schreef:Wil je perse een nieuwe freesbank dan? Misschien kun je eens kijken naar een 2e handse, en die ombouwen.
Die optimums lijken mij niet echt heel stabiel nee, die z-kolom is maar smalletjes. Een 2e handse degelijke lijkt me een betere optie. En die hebben ook vaak een wat groter freesbereik.

Misschien ook een optie om een 2e hands cnc freesbank te kopen en hier alleen de besturing van te vervangen?

Gr Sascha
Zelf ombouwen zie ik niet zo zitten. Moet de ervaring nog opbouwen en wil graag met het eigenlijke doel bezig (meachtronica).
Die tweede handse dingen die jij waarschijnlijk bedoel (met stevigere Z-as) zijn denk ik veel te groot voor bij mij in de kelder.
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door Arian »

cncor

Ik heb nu de x en y in gebouwt,viel 100 % mee ben nu bezig met de z .
Ik bouw er kogelomloopspillen(25mm) in van Damen maar daar zit een moer bij die je zelf moet afstelen.
dan kan je zelf je spelling bepaalen.

Arian
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door serum »

Denk niet dat je kunt stellen dat het niet juist is van Kevin (damencnc) wat de couplers betreft. Je oog moet er net op vallen, dat het gat uit het midden zit. (je kan onmogelijk alles controleren) Heb een paar couplers in handen gehad met RVS balg, en deze zijn flexibeler. Deze zou ik persoonlijk nemen mocht ik het overnieuw doen.

Ik klokte die dingen uit op de assen en kwam er achter. Heb het gemeld aan Kevin en hij gaat er echt wel mee aan de slag. Qua service en klantvriendelijkheid is het echt goed geregeld.

Ik wil ook graag lagergaten frezen met mijn frees in alu, maar helaas heb ik het nog niet zo ver dat ik het kan doen. het is toch spelen om een goede passing te maken. De rondste lagergaten draai je ipv frezen. het zal altijd middelen zijn. Staar je niet blind op .01mm. Dit zijn al nauwkeurigheden waarbij je aan een geconditioneerde kamer moet gaan denken. Je moet dan ook rekening houden met stabiele opspanning enz.

4000 euro is een mooi budget, maar opspangereedschap/spantangen, een paar goede frezen en een relatief goede machineklem hakken er al aardig in. en als je een fatsoenlijke afwerking wilt op alu moet je ook echt rekening houden met koeling. (ik wil je niet ontmoedigen, begrijp me niet verkeerd) maar denk niet te licht over de benodigdheden die je moet hebben voordat je aan de slag kunt zonder teleurstellende resultaten. de aanschaf van een machine en de tijd dat hij staat te draaien zit al gauw een 2-4 maanden tussen.. dit maakt het budget waarschijnlijk weer een stukje flexibeler.

Runout is de slag die er in de spindelneus zit. eenvoudig te meten. Mocht ik nou een machine moeten kopen, dan ga ik er met een meetklok en een magneetstatief op af.. (trouwens ook iets dat je nodig hebt om een machine te maken die binnen de .01mm nauwkeurigheid zit)

Ik weet niet of je de beschikking hebt over een draaibank, maar dat is een erg handig hulpmiddel om dingen te produceren die je machine nauwkeuriger maken.

Voor alu/kunststof en een keer wat staal kan de BF20 wel volstaan. je kan er veel zelf aan doen om hem te verbeteren. (er is natuurlijk een grens, hij heeft geen lineaire geleidingen en max 3000 rpm met tandwieloverbrenging ipv een stille riem..)

Wat is je ervaring met verspanen in het algemeen?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: wat is haalbare nauwkeurigheid

Bericht door skillalot »

Setje ruimers doet ook wonderen voor lagergaten, staar je inderdaad niet te blind op die 1/100e.
Plaats reactie