serum schreef:Runout op de spindel is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. je freesje zal hierdoor een grotere uitslag maken.
Wat is runout? Ik ben tamelijk nieuw op CNC gebied. Zou je dat kunnen uitleggen?
serum schreef:
Staar je niet blind op het verhaal van .04 speling op de Z voordat ze de stalen constructie erop hebben gezet. (ik neem aan dat je dat verhaal hebt gelezen?) Dan heb je waarchijnlijk ook het verhaal gezien van de BF20 waarbij de Z werd uitgeklokt zonder de spindel er op.. (35kg aan ballast..) Typisch..
Dat van die speling had ik gelezen, maar zonder de spindel er op niet. Wat was het resultaat daar dan van?
serum schreef:.01 is wel mogelijk, maar er gaat wel wat meer moeite in zitten dan alleen omloopspindels te plaatsen. je hebt ook andere dan standaard lagers nodig. Ik heb gisteren mijn assen voorbereid om er axiale lagers bij op te zetten. De omkeerspeling van de Y as was onder spanning met de 'verkeerde lagers' al iets minder dan .01. ben benieuwd wat het doet met de juiste lagers.
Goed om te weten.
serum schreef:Ik heb het spul van Damencnc gekocht. Ik ben niet te spreken over de couplers, deze zijn gewoon niet precies genoeg geproduceerd; de gaten zitten niet in het midden, ik meet op 1 coupler een .2mm afwijking.. dus je hebt de couplers nodig om zich tegen de onzuiverheden van zichzelf te beschermen. uitdraaien en een bus erin maken dan maar..
Dat valt me tegen van Damencnc. Die couplers zijn niet goedkoop, dan verwacht je toch kwaliteit.
serum schreef:4000 euro gaat er gauw in zitten, houd er rekening mee dat je ook opspangereedschap, koeling machineklem etc. 4000 euro is gauw op kan ik je uit mijn ervaring vertellen.
Ik hoef niet alles in een keer te hebben. Uiteraard wel opspangereedschap en machine klem. Maar alle andere opties komen later wel. Eerst wat ervaring opdoen.
serum schreef:het probleem met tweedehands is dat je na de aanschaf pas achter de punten komt waar je eigenlijk op had moeten letten. ik ben hier al aardig vaak tegenaan gelopen. zeker bij een mechanisch precies iets. de staat van de machine verteld wel iets, maar niet alles.
Daar ben ik dus ook bang voor. Er is 2de hands wel wat te koop. Maar ik durf dat niet zo goed.
serum schreef:Wat wil je er mee gaan maken/bewerken? Ik heb de mijne gekocht om hoofdzakelijk hardere alusoorten mee te bewerken en kunststoffen en een keer wat staal/rvs.
Ik wil me met mechatronica bezig houden. Ik denk vooral in Aluminium en technische kunstoffen te frezen, maar misschien ook wel staal. Als uitgangspunt heb ik dat ik in een block aluminium van 10 x 10 x 10 cm een 3D constructie zou moeten kunnen frezen. Verder moeten asjes en wieletjes geen probleem zijn om te kunnen maken. Dus een 4de as moet er ook een keer komen. En omdat asjes in lagertjes moeten kunnen passen dacht ik aan 0.01 mm nauwkeurigheid (of zo dicht mogelijk erbij).
Maar misschien leg ik de lat nu te hoog. Het probleem is dat ik de ervaring nog moet opbouwen. Maar volgens mij zul je altijd tegen de limiet van de mogelijkheden aanlopen. Dus dan maar de limiet zo hoog mogelijk voor het beschikbare budget.