(Nog) geen nulpuntsensor.
'k Weet nog niet eens hoe dat moet met een 4e as.
Nu ik alleen nog maar wat gespeeld heb met hout (schande, ik weet het) boor ik even bovenin de rondstaf vlakbij de klauw een gat (of prik met een scherp pennetje in een erop geplakt tape-je als dat nodig is) en dat is ... nul ...
Daar waren wij aanvankelijk ook wat bang voor, maar waarschijnlijk valt het mee/is het verwaarloosbaar:
1. De opstaande alu platen zijn 20 mm breed.
2. Ze zitten allebei met 3 dikke 8 mm inbusbouten 20 mm diep in de opstaande platen vast.
3. Het "dak" is van 1,5 mm dik alu en dat zit klem-strak in de 10 mm brede gleuven die bovenin de 20 mm platen zijn gemaakt. Zie foto's waarop dat beter is te zien. Dat dak zit over de hele linie vast met (inbus) boutjes. Het dak voorkomt daardoor (denken wij...) afdoende het theoretische naar elkaar toetrekken.
Maar je hebt denk ik, met je wantrouwen (in de goede zin des words (!)) gelijk.
Mocht ik er iets van gaan merken dan kan ik altijd nog aan de binnenkant een paar steunbalkjes erbij zetten.
Voor mijn 3 en 4 assige cockpitknopjes-mallen-frezerij zal het niet aan de orde zijn.
Hessel
Laatst gewijzigd door Hessel Oosten op 12 mei 2015 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
't Is niet alleen de stijfheid van de boutverbinding, maar ook de elasticiteit van het aluminium. Persoonlijk denk ik dat de 1,5mm aluplaat meer stijfheid tegen het verbuigen geeft dan de boutverbinding onderop. Je hebt er een mooie stijve doos van gemaakt. Ik had de afdekplaat geen dragende functie toegedacht.
Ik denk dat ik je ontwerp maar ga "stelen" en aanpassen voor mijn PCmill 50, mocht ik die ooit nog eens gaan ombouwen naar Eding CNC