Metba tnc 155

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Metba tnc 155

Bericht door rien1959 »

Ik vind het nogal dom om het toch maar op ME te zetten. Ik heb het op mijn machine geprobeerd en dan loopt het gewoon vast. Laatste kans :

In TNCserver : klik op configuration, bij control zet je hem op de juiste (!) 155 (bij mij 155 A/P en dit vind je achter op de TNC), transfer protocol FE, juiste compoort kiezen (kun je vinden in hardware van pc), baudrate 2400, dan in menu FE settings aanvinken : TNC like files en xnc file name. TNC 406 file staat uit en convert file names to upper case aan. In Folder alles aanvinken. Maak nu in de TNC155 een testbestand aan waarmee de machine werkt (dus eerst testen) en dan dit bestand verzenden naar TNCserver. Dat doe je vanaf de besturing en niet vanuit TNCserver net als bij het uploaden. Als dit werkt dan hetzelfde bestand terug halen via de besturing. Werkt dit dan zit er in je eigen uploads een fout. Het kan heel simpel zijn : na de laatste programmaregel hoort er een lege regel te staan. En instelling van de USB-com omzetter maken niet echt uit. In mijn computer staat hij op 9600,8,geen,1,geen. TNC server zorgt normaal voor de instellingen. Werkt het nu nog niet dan is de kabel of de aansluiting van de TNC niet juist.
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: Metba tnc 155

Bericht door cnc junkie »

Op onze oude tnc155 kon ik alleen een programma overzenden als er M02 stond i.p.v. M30.
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: Metba tnc 155

Bericht door peco2002 »

Hey,

Ik heb een bridgeport interact 2 series 4 met een TNC 155 A sturing op.
Ik wil ook graag wat programma's inladen en uitladen via mijn laptop
mijn laptop heeft een rs 232 poort maar ik krijg geen verbinding.
Ik kan ook niet kiezen tussen ME en FE. Er is een knop ext op het scherm maar als ik daar op duw krijg ik ook geen communicatie met de laptop. Kan iemand mij wat advies geven wat ik moet doen?

alvast bedankt

mvg,
pedro
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Metba tnc 155

Bericht door elvis3 »

Kon je dat niet doen met TNCremo?. of zit ik er helemaal naast? Ik probeer maar mee te denken.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: Metba tnc 155

Bericht door peco2002 »

Ik heb al wat geprobeerd met de kabels maar nog geen resultaat gekregen

Ik heb in de heidenhain documentatie gekeken en daar staat een overview in (service manual data interfaces for heidenhain controls)

Ik zie bij TNC 155 dat ik ofwel wiring diagram 5 of 6 moet nemen (Hardware handshake of software handshake)

ik heb een TNC 155 A (ik heb nog niet gevonden hoe ik ME of FE op de besturing van de freesmachine moet instellen...)

welke van de twee moet ik nemen (hardware handshake of software handshake?)

diagram 5 (hardware handshake) staat op p.2 met op p.3 een extra uitleg voor de TNC 155

diagram 6 (software handshake) staat op p.4

welke kabel moet ik gebruiken?

mvg,
pedro
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Metba tnc 155

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die technische documentatie is misschien lekker compleet, maar voor de eindgebruiker een beetje te compleet. Daar staan diverse interne verbindingskabels op wat jij niet wilt weten. Het gaat gewoon om de buitenkant van de machine.
Ik zou pagina 4-25 aanhouden.
Hoe heb je pin 2 en 3 op dit moment?
Je moet 2 naar 3 en 3 naar 2 (voor 2x 25 polige sub-D)(bij een 9 polige naar 25 polige is het 2>2 en 3>3)
En als je aan beide kanten hardware handshake instelt is dat in principe ok, (minder kans op verkeerde draadjes)
Welke windows gebruik je?
Waar woont je machine?

Je kunt ook dit schema pakken, 99% dat het correct is.Let op dit is wel van 25 polig naar 9 polig.
En dan kan het met hardware handshake en met software, als beide kanten maar hetzelfde doen. Altijd eerst kijken of verzenden van besturing naar pc werkt.
12097
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: Metba tnc 155

Bericht door peco2002 »

ik heb net wel communicatie gekregen

ik kan al een programma dat in de cnc staat naar mijn laptop sturen

kabel is die onderaan in het schema bij diagram 6 in service manual data interfaces for heidenhain controllers

ik heb nog een oude laptop met windows xp en een rs 232 poort
de machine is in Belgisch Limburg

ik ga nu effe aan de gang met wat programma's in en uitladen. Het is de bedoeling dat ik een cam programma van fusion 360 naar de machine krijg... :)


mvg pedro
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Metba tnc 155

Bericht door hugo stoutjesdijk »

peco2002 schreef: 12 mei 2020 19:06 . Het is de bedoeling dat ik een cam programma van fusion 360 naar de machine krijg... :)

mvg pedro
Dan zul je wel snel tegen de geheugen beperking op lopen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanModelbouw
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2020 09:18

Re: Metba tnc 155

Bericht door JanModelbouw »

Ha forum leden,

Ook ik heb recent een TNC 155p die ik aan het koppelen ben met pc voor de communicatie. Ik ben een heel eind gekomen met de tips op dit forum! De communicatie word opgestart maar stopt dan na 18 of 19 bits, ik neem aan dat het aan het programma ligt en ga nu programma vanuit machine naar pc en terug sturen om te kijken of het aan het programma ligt.
Ook ik gebruik Fusion 360 en zag de laatste opmerking dat je snel tegen de geheugenbeperking op loopt. Maar als oplossing kan je toch werken met dripfeed o.i.d. (streamen vanaf de pc)? Hier kan ik niet heel veel van vinden. Volgens mij moet je een machine parameter aanpassen.
Heeft iemand tips over hoe dit werkt?

Hgr. Jan
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Metba tnc 155

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Altijd eerst van machine naar PC testen, pas als dat foutloos gaat van pc naar machine.
Als de pc stop, komt er dan een foutmelding op de TNC, heb je hem wel op ontvangst gezet, met de juiste instellingen.
Er is recent nog een ander draadje geweest met rs232 uiutdagingen,
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 35#p217135
Die tnc232 is gewoon een TNC155 in een ander jasje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanModelbouw
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2020 09:18

Re: Metba tnc 155

Bericht door JanModelbouw »

Het is inmiddels gelukt om programma's heen en terug te sturen! Het lag aan de kabel die bij de machine zat en niet klopte.
Nu aan de slag met Fusion 360 om een programma te converteren in het juiste format. De eerste test die ik gedaan had met de postprocessor voor een TNC155 die te downloaden is van de Fusion website geeft me programma's zonder regelnummers en zonder programma afsluiting "END PGM 2 MM" bijvoorbeeld. Iemand nog tips voor een goed werkende postprocessor? Ik ga mij ook eens verdiepen in deze informatie: https://forums.autodesk.com/t5/hsm-post ... -p/8637633
@peco2002 heb jij het al werkend met Fusion?

De volgende en hopelijk de laatste stap voordat ik echt aan de slag kan is het streamen van (te grote) programma's vanuit de pc. Iemand een idee welke parameter is moet aanpassen om streamen/dripfeed mogelijk te maken?

Weer lekker een dagje experimenteren, maar als er tips zijn hoor ik het graag!
JanModelbouw
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2020 09:18

Re: Metba tnc 155

Bericht door JanModelbouw »

Nog even een update: De CAD/CAM conversie naar de machine werkt nu ook goed :lol: (toch gewoon met de standaard Postprocessor TNC 155 die op de website van Fusion 360 staat. Nu nog het streamen van grote programma's naar de TNC uitvogelen.
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: Metba tnc 155

Bericht door peco2002 »

Hey Jan, had al heel lang niet meer op dit forum gekeken. Ja hoor alles werkt goed. Enkel soms bij boorcyclussen moet ik + naar - veranderen.

Drip feed werkt ook heel goed. Ik heb een oude laptop met een seriele poort aan, en weinig problemen met de communicatie...

Ik kan 3D programma's van fusion inladen via laptop en dat gaat heel goed...

Heb jij ondertussen alles goed voor mekaar?


Mvg,
Pedro
Plaats reactie