Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Lude »

Op een veiling een MH500C kunnen scoren met een relatief nieuwe besturing, maar we kunnen er weinig informatie over vinden.

Is iemand bekend met de Philips PG1220 besturing?

Het display staat Grundig Numeric op, manual plus.

Volgensmij is Philips overgenomen door Grundig, en daarna door Heidenhain; dus een grundig display en een philips kast betekend misschien een samenraapsel van componenten.

Een handleiding of zoiets zou al heel mooi zijn!

12597 12596 12595
Laatst gewijzigd door Lude op 16 sep 2016 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door VDFman »

Zo'n oude Maho heeft normaal de eerste uitvoering van de Philips 432 serie erop zitten (2,5D). Blijkbaar is hij ooit vervangen door de Manual Plus. Die heb ik echter nooit anders dan op draaibanken gezien. Wel wat vreemd dus maar hij zal het wel doen.

Ik heb zelf ervaring met de 432 en de Millplus, beide goede besturingen vind ik. Voor info contact opnemen met http://WWW.HNE.NL daar heb ik zelf ook de documentatie voor de Millplus van gekregen.

Wel graag even laten weten hier hoe de besturing het doet , ik ben er wel benieuwd naar.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Lude »

Wij kwamen zelf ook alleen maar draaibanken op internet tegen met deze besturing; wel een bijzondere combinatie dus!

Ik hoop vooral dat we dan nog wat aan de gebruikersinterface hebben. Dit weekend gaan we hem denk ik aansluiten, ik houd iedereen uiteraard op de hoogte!

Dank voor de link, ik zal eens wat informatie opvragen bij Heidenhain.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Lude »

Een kleine update:

Interne batterij van de 1220 vervangen, daarmee zijn de eerste foutcodes opgelost.
Elektrisch schema nagelopen: er is flink aan geknutseld. Één groep springt er uit door een kapot RC filter (10kW) van MURR, en er missen 3 relais op een relais-bord die waarschijnlijk iets met de huidige foutcodes te maken hebben.

HNE benaderd, zij verwijzen me door naar een reparateur. Besturing is een Manual Plus Frezen, hier zijn alleen hardcopy documenten van. Ze zeggen dat de reken-unit een Philips 1290 is, ipv 1220.

Mocht iemand nog tips hebben; graag!

We speuren rustig verder :)

13261
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door VDFman »

Weinig te vinden op internet van deze besturing dus ik denk dat je een zeldzaam exemplaar hebt staan. Heb je nu wel de volledige documentatie dan? Anders zijn de foutcodes misschien gelijk aan de 432 besturing.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Lude »

Klopt, alleen ben ik bang dat in dit geval een zeldzaam exemplaar in dit geval niet betekend dat hij extra waard zal worden ;)

We hebben nog wat lijntjes uitstaan voor de 1220. De foutcodes van de manual plus frezen komen wel overeen met die van de manual plus draaien.
Momenteel krijgen we I01: Opstarten niet toegestaan.

Nu moeten we uitzoeken welke checks hij allemaal doet tijdens het opstarten.
tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door tatanka »

Hier;
http://smoregrava.net/Maho/mahomh500.htm

staat wat informatie over de Maho 500 C.
De besturing is wel de 432.

Maar misschien is het elektrisch schema al bruikbaar.

Jos
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door VDFman »

I01 betekent volgens mij dat het noodstopcircuit niet gesloten is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

VDFman schreef:I01 betekent volgens mij dat het noodstopcircuit niet gesloten is.
Dat is ook het meest logisch, helaas vaak het lastigst op te lossen zonder schema.
Maar je kunt geluk hebben dat er ergens gewoon een deurschakelaar niet dicht is. ( of een paddestoel nog ingedrukt, of zelfs een extern bedienpult niet aangesloten/aanwezig)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door H@ns »

Is de 3F draai richting ok :?:
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Lude »

Ik zie net dat ik helemaal vergeten ben hier te reageren. Excuses.

We zijn een stapje verder. Het is inderdaad het noodcircuit wat ergens nog op open hangt.
Daarnaast kregen we te horen dat dit een 'speciale' besturing is die door Philips zelf is omgebouwd van draaibank naar freesbank (waarom?).

Verder zijn er een aantal RC3/047-6U 10kW filters gesneuveld (maar daar moet hij niet op blijven hangen).

Qua circuit hebben we de documentatie nog niet helemaal compleet, maar lijkt hij grotendeels wel overeen te komen met de 432 bedrading.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door javanree »

Bij de CNC432 kreeg je volgens mij totdat hydrauliek is ingeschakeld altijd een I01... opstarten was eerst een keer kort "hydrauliek aan" indrukken, even loslaten en dan nogmaals indrukken en vasthouden terwijl je de "clear" toets kort indrukt. Dan hoorde de machine ingeschakeld te blijven. Ook mocht de machine niet op of over z'n nulpunten staan bij opstarten , dan kwam de boel ook niet in.

Een van de voorwaarden was overigens ook dat de centraalsmering het doet en voldoende niveau heeft.

Mogelijk dat dit na de ombouw is gebleven?
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Lude »

Dat is een hele goede tip; die gaan we proberen!

De nulpunten was één van de volgende punten die we wilden controleren (handmatig de spindels terugdraaien tot hij in zijn werkgebied staat; als dat gaat)
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Informatie MH 500 C met Philips PG1220 besturing

Bericht door Stephan »

De 432 besturing heeft een opstart beveiliging. Ik zal hem even "jip en janneke" uitleggen. De "aan"knop zit gewoonlijk naast de noodstop op het bedienings console. druk je deze in dan zal de hydro gaan lopen.

Machine aan
Wachten tot alles is opgestart
Alle noodstoppen veilig zetten
De "aan" knop ingedrukken even vast en de hydro laten lopen (1 á 1,5 sec) los laten.
De "aan" knop indrukken en dan de Clear knop in drukken, "aan"knop los en daarna de clear knop los (vloeiend achter elkaar).

Het is even oefenen, de bedoeling is dat niet iedere idioot de machine aan kan zetten. En ja ik ben er ook even mee bezig geweest. ( Ik wist eigenlijk niet eens hoe ik het doe, dus maar even de machine opgestart :roll: )

Start ie op dan zie je in het scherm onder in
XYZ
met blokje op X
druk 1 enter
dan zie je X-RP
Cycles start
ref word aan gelopen
blokje staat op Y druk
enz
kan ook allemaal tegelijk maar zou ik de eerste keer niet doen

Boven zie je bij Dist to go RP staan als de ref punten niet zijn aangelopen, 0 Als deze as klaar is voor bedrijf.
Plaats reactie